Nyt tilbud til daginstitutioner og dagplejere:
Leg med sproget på Hovedbiblioteket
En hel etage med ordlegepladser og sprogstimuleringszoner til børn helt op til 12 år. Det er ideen med det nye børnebibliotek på Københavns Hovedbibliotek i Krystalgade, som slår dørene op til en helt ny børneetage til foråret. Og allerede nu er der hver formiddag faste sprogaktiviteter på programmet til vuggestuer, børnehaver, dagplejere og forældre.
Tekst og foto: Monica Madsen
”Biblioteket kan tilbyde noget særligt, når det handler om børn, læselyst og sprogudvikling. Derfor har vi besluttet at udvide børnebiblioteket og indrette hele vores 2. sal med sprogstimulerende tilbud til børn og deres voksne,” forklarer Sigrid Klitgaard Brix, som er børnebibliotekar på Københavns Hovedbibliotek.
Den nye børneetage åbner foråret 2020, og biblioteket har allerede søsat den første buket af nye tilbud. Hver mandag byder på ’Rimmakker’ for store børnehavebørn. Tirsdag på ’Kufferthistorier’ for vuggestue- og dagplejebørn, onsdag på ’Højtlæsning for børnehavebørn’, og torsdag på ’Babybogklub’ for forældre på barsel. Om fredagen er tilbuddet ’Film for de små’ for vuggestuer, dagplejere og små børnehavebørn, og i weekenden er der børnefamilie-aktiviteter på programmet.
Støtter op om dagtilbuddene
Alle daginstitutioner i Københavns Kommune er velkomne til at tilmelde sig de nye tilbud, som finder sted mellem klokken 10 og 10.30 i hverdagene, på nær ’Film for de små’ om fredagen, som foregår klokken 10.15 til 10.45.
”Vi er meget glade for at arbejde sammen med daginstitutionerne og dagplejerne. Pædagogerne og dagplejerne er jo garantien for, at alle børn bliver stimuleret sprogligt – også dem, der ikke snakker så meget med deres forældre, og som ikke får læst godnathistorier. Derfor vil vi rigtig gerne bakke op om institutionerne og støtte dem med vores ekspertise. Vi har både et rigtig godt kendskab til alle de fortællinger, litteraturen rummer, og vi har gode fysiske rammer til, at børnene kan komme herover og fordybe sig i sproget på en mere fokuseret måde end i dagtilbuddet, hvor der jo sker en masse andre spændende ting. Samtidig får alle børn mulighed for at lære biblioteket at kende,” siger Sigrid Klitgaard Brix.
Rimmakker om mandagen
Rimmakker om mandagen er en aktivitet for store børnehavebørn, hvor de får en kasse med en masse kort med billeder på og så skal finde ord, der rimer, ved at holde det rigtige kort op.
”Legen og oplevelsen er en god indgang til sprogstimulering, fordi det er sjovt, simpelthen. ’Oppe i gardinerne hænger appelsinerne’– den slags lange ord kan man meget nemmere kapere, når man lærer dem i en spændende kontekst. Derfor virker rim, remser og sange ekstremt stimulerende på børns sprog: Det er simpelthen nemmere at huske noget, hvis det rimer og er sjovt. På samme måde er det at fjolle med sproget og lave vrøvleord og plidderpladdersnak også enormt effektivt, fordi det giver barnet mod på at eksperimentere og lege med ordene,” siger Sigrid Klitgaard Brix.
Kufferthistorier tirsdag
Kufferthistorier om tirsdagen er for vuggestue- og dagplejebørn: Aktiviteten starter med, at børnene samles om læsekrogens lille runde bord, hvor den røde kuffert med dagens fortælling og det tilhørende legetøj bliver åbnet. Børnene får lov at stille legetøjet op, og så går den dialogiske læsning af fx ’De tre bukke bruse’ eller ’Guldlok og de tre bjørne’ i gang.
”Ved hjælp af legetøjet kan vi invitere børnene med ind i fortællingen på en særlig måde. Og når børnene har hørt historien, får de lov til at genfortælle den med ord og ved at bruge legetøjet. De kan jo kun sige enkelte ord og korte sætninger, så legetøjet gør det både nemmere for dem at huske forløbet og forklare, hvad der sker ved at vise det, når ordene ikke slår til.”
Højtlæsning onsdag og film fredag
Højtlæsning for børnehavebørn og Film for de små foregår i bibliotekets salon i stuen, men planen er, at det skal foregå i det nye børnebibliotek, når det åbner til foråret. Her sidder børnene på puder på gulvet og følger med i filmen eller bogen, som er projiceret op på salens store lærred, mens bibliotekaren læser højt og bladrer videre. Bagefter er der mulighed for at snakke sammen om fortællingen.
”Forskningen viser, at børn bedre kan fordybe sig og udvikle empati, når de får læst højt, fra de er små, fordi fortællingerne giver dem indblik i andres oplevelse af verden, og gør det nemmere at sætte sig i andres sted. Samtidig er bøgerne også et godt supplement til den måde, børnene er vant til at udtrykke sig på, og vant til at høre deres forældre og pædagoger udtrykke sig. I bøger og film møder de børn og voksne, som bruger andre ord og andre måder at sige tingene på. Fx kan barnet finde ud af, at der er rigtig mange ord, som kan bruges til at udtrykke den samme følelse – vred, sur, gal, tosset, frustreret osv. Det udvider barnets ordforråd og det sproglige register, barnet har at trække på,” siger Sigrid Klitgaard Brix.