Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Almenområdet
Af Elisabeth Lockert Lange
Idræt er sjov
To 0-6 års institutioner kalder til handling.
De sætter et idrætsprojekt i gang med mulighed for netværk via hjemmeside og med masser af gratis og udviklende idéer til idræt, leg og bevægelse. Idræt er leg og bevægelse.
Idræt er sjov. Idræt er oppe i tiden og med god grund. For børn lærer og husker med kroppen, og i idræt kan man mødes på tværs af forskelle. Og det gælder fra børnene er helt små.
Denne holdning ønsker to københavnske daginstitutioner at brede ud til alle byens institutioner med børn fra nul til seks år. De har taget initiativ til et idrætsprojekt for området, hjemmesiden er allerede på plads, og den 31. marts holder de to institutioner, børnehaven Stolemagerstien på Amager og Ryvang II, som sidste år blev certificeret som kommunens foreløbig eneste idrætsbørnehave, et møde for alle københavnske 0-6 års institutioner.
De kalder deres idrætsprojekt for idrætssjov, og deres timing er upåklagelig. »Der er et stort behov for at høre og lære om idræt. Det ved vi, for som idrætsbørnehave får vi hele tiden henvendelser fra folk fra både seminarier og universiteter. Ja faktisk rejser vi rundt med et videoforedrag, vi har lavet, fordi interessen er så stor«, fortæller Anne Kløjgaard, leder af Ryvang II. Også Stolemagerstien er på forkant med idræt og oplever stor interesse for det. De har gennem nogle år haft et samarbejde med en lokal idrætsforening om at kunne bruge deres idrætshal. Desuden har de stået for arbejdet med hjemmesiden.
»Tanken er at den skal danne indgang til et netværk mellem interesserede institutioner. Sådan som vi i Sundby Syd allerede har fået etableret et værdifuldt netværk omkring idræt og brug af idrætshaller«, siger Bjarne Nielsen, leder af Stolemagerstien.
Den 31. marts vil de to institutionsledere fortælle andre institutioner om deres projekt, idéerne bag det og mulighederne i det. En børnelæge bidrager med hvad idræt betyder for børns udvikling og en udviklingskonsulent med personalevinklen.
Videregive erfaringer
Der ligger mange gevinster i idræt og bevægelse, vurderer de to institutionsledere.
»I idræt kan man mødes på trods af forskelle som social klasse og forskellig nationalitet og sprog. I idræt ligger det sociale og opdragende, og idræt er noget alle børn har brug for og lyst til«, siger Bjarne Nielsen. Børnehaven Stolemagerstien har 40 børn, hvoraf 60% har anden etnisk baggrund og fem er støttekrævende.
»Idræt og bevægelse favner alle og bygger bro mellem almindelige børn og støttekrævende børn, for der er ikke den forskel på hvad de kan, når de bruger kroppen. Alle kan noget, for der er så mange varianter og muligheder. Det nedbryder den indbyrdes status mellem børnene«, supplerer Anne Kløjgaard. Ryvang II har 70 børn, hvoraf de otte er visiterede basisbørn. I Ryvang II er pædagogisk idræt den grundlæggende pædagogik, de integrerer leg og bevægelse i alt hvad de gør. Sådan behøver det ikke være hos andre, men det er de to institutioners håb at rigtig mange vil have idræt som et tilbud og være med i idrætsnetværk fx på hjemmesiden.
»Først og fremmest vil vi i Ryvang II gerne videregive de enormt positive erfaringer vi har med, hvad pædagogisk idræt betyder for både børn og personale. Og uden at det koster noget ekstra. Man kan deltage hos hinanden og lære af det. Men man skal tænke alternativt«, siger Anne Kløjgaard og peger ud af vinduet, hvor børn går balancegang på brædder lagt på mælkekasser.
Ryvang II kan desuden bidrage med erfaringer om idræt og læring fra to KiD-projekter, som de indgår i, dels i Københavns Kommune, dels sammen med gruppen af idrætsbørnehaver.
Netværk i Sundby Syd
Når projektet kører, skal hjemmesiden være et forum for netværk og inspiration mellem institutioner.
»Der er mange institutioner som arbejder med idræt, og som har gjort sig mange erfaringer med det. Indtil nu har der ikke været noget sted at komme ud med de erfaringer, som vi andre jo også gerne vil lære af.
Hjemmesiden er en oplagt måde at mødes på og udveksle erfaringer og idéer. Der er også gjort plads til institutionernes og netværkenes egne nyhedsbreve, som andre kan blive inspirerede af«, siger Bjarne Nielsen, som har stået for etableringen og udviklingen af hjemmesiden.
Han tilføjer: »Netværk og hjemmeside er også tænkt specialt til de institutioner, som ikke gør ret meget i idræt nu.
Hjemmesiden er måske ikke så køn, men den er enkel og genial. Systemet virker, og der ligger allerede nu forslag til idrætsleg der. Samtidig vil vi sørge for tilbud nogle gange om året fx foredrag og temadage. Det er noget vi afprøver lige nu i Sundby Syd, hvor netværket er i gang, og vi har lavet forskellige fællesaktiviteter.«
Det startede med at Børnehave Stolemagerstien indbød til et møde med interesserede institutioner i Sundby Syd i januar, og her mødte halvdelen af bydelens institutioner frem. De nedsatte en kontaktgruppe.
»Fem institutioner i Sundby Syd har erfaringer med idrætsforeninger, og ved at det kan være svært at komme til at lave idræt i hallerne indendørs. Desværre står institutioner langt nede på idrætsforeningernes prioritetsliste, mens skoler står øverst. Men vi har aftalt at alle som er med i dette projekt kan søge om timer, og vi har aftalt med hallerne at vi får at vide når der fx er afbud. Så kan vores netværk bruge de timer. Vi gør det allerede i bydelen, bl.a. til de stille pigers prinsessedage, til vuggestuerne og til at de vilde drenge rigtig kan udfolde sig. Vi mener også at fx støttepædagoger og deres børn kan have behov for at være sammen.«
Idrætssjov har også visioner om en idrætssjovdag for de mindre børn – på linje med skolernes idrætsdag. De har udvalgt den sidste fredag i september til dagen og håber på at mange vil deltage.
I det hele taget skal der mindresnak og mere handling til, mener Bjarne Nielsen.
»Vi kaster os ud i det, prøver af og ser hvordan det går.«
Lærer i bevægelse
Når der tales idræt og børn, er det oftest børn i skolealderen der sættes fokus på. Men det er for sent.
»Det er et problem at al fokus på idræt retter sig mod skolebørn, for barndommen starter altså før skolegangen. De grundlæggende vaner dannes allerede i vuggestue og børnehave, og når de starter i skolen er det stort set for sent. Nogle forskere mener jo også at 90% af hvad børn lærer, lærer de i børnehaven«, siger Anne Kløjgaard.
»Og med de kommende læreplaner, som jo kommer uanset hvad vi mener om dem, er det vigtigt at vi som pædagoger ved, hvorfor vi gør som vi gør. Til den tid skal vi som daginstitutioner sandsynliggøre hvad vi gør, og hvad børn lærer og hvornår. Det
kræver overvejelser. Her i idrætsbørnehaven har vi set at de lærer mest, når de er i bevægelse og i gode sociale relationer. Børn lærer og husker med kroppen, og de lærer det hele her, også moral, etik og sociale hensyn. «
Hun peger på de urolige drenge som eksempel. De fylder ofte for meget og kan være irriterende i hverdagen.
»Vi laver ridderturneringer med dem, så de kan prøve kræfter med hinanden, sådan som de gerne vil. Og det er turneringer med regler og rammer, hvor de samtidig lærer at sige til og fra og at respektere hinanden imens. Det er en god måde at takle det på, de lærer en masse af det, og vi oplever ikke at de fylder for meget.« Ryvang II overvejer i øvrigt at skrive en bog om pædagogisk idræt og deres mange erfaringer med det. Det mangler, især for de 0-6-årige.
»Der er jo også sundhedsaspektet i det, for ikke at tale om at alle de gamle lege fra dengang børn legede i gården og på gaden dør, hvis vi voksne ikke giver dem videre. Vi har mange erfaringer her. Faktisk kan vi nærmest bare ryste ærmerne for idéer, vel at mærke som ikke koster noget. Det handler meget om at personalet tænker anderledes end de plejer, for i idræt bruger man sig selv som pædagog på en anden måde.
Man sætter ikke kun i gang, man er selv med, og det udvikler både fagligt og personligt. Og med projektet her ønsker vi også at højne det pædagogiske arbejde og øge stoltheden over vores fag. Vi vil gerne være ambassadører for vores fag og profession – og sætte fokus på det som virker.«
Et projekt som dette med samarbejdet med idrætsforeninger, rækker ud over det rent offentlige, peger de to institutionsledere på. Samtidig kigger de efter sponsorer, og de arbejder på en ansøgning til Kulturministeriets pulje til arbejdet med børn og unge i bevægelse.Mødet den 31. marts for dekøbenhavnske 0-6 års institutioner starter kl. 17.30.
Tilmelding senest 29. marts.