Bogomtaler
Didaktik for pædagoger
Af Tom Ritchie & Ditte Tofteng (red.)
Didaktikkens rolle i pædagogikken understreges både af arbejdet med læreplaner og af skolereformen, der tildeler pædagoger en ny rolle i børnenes skoleliv, både fagligt og socialt. Bogen skriver sig ind i en kontrovers omkring didaktikkens rolle i pædagogisk arbejde. Gennem bogens tretten kapitler viser forfatterne, at pædagoger kan vælge forskellige veje at gå med didaktikken i hånden, og at didaktik ikke alene er relevant i forhold til læring. Didaktik kan også være en særlig måde at arbejde på i praksis, hvor man kan medtænke perspektiver som dannelse, samfund og udvikling.
Bogens kapitler er skrevet af forfattere, der er forskere og undervisere fra universiteter og professionshøjskoler med forskellige baggrunde og interesseområder. Derfor giver bogen et bredt og mangfoldigt billede på, hvad didaktik er og kan være i en pædagogisk kontekst.
Billesø & Baltzer
264 sider. Kr. 288,-
Med mig selv som redskab
Af Berit Mus Christensen og Maja Nørgård Jacobsen
Selvfølgelig spiller dine følelser en rolle i mødet med børn - og det er helt i orden.
Bogen rusker op i den udbredte forestilling, at der er visse følelser, som ikke opstår hos ”ægte professionelle”. Og den giver redskaber til at identificere og håndtere disse følelser professionelt.
Med basis i Acceptance and Commitment Therapy (ACT) og den mentaliseringsbaserede tilgang (MBT) argumenterer forfatterne for normaliteten af selv stærke tabuiserede følelser i arbejdet med mennesker.
Bogen giver konkrete værktøjer til, hvordan man kan forhold sig til disse følelser - det være sig vrede, irritation, utålmodighed, forelskelse, utilstrækkelighed med mere.
Frydenlund
141 sider. Kr. 249,-