Numseleg behøver ikke være forbudt
Københavns Kommune går forrest med en helt ny strategi i forhold til, hvordan institutionerne forholder sig til småbørns seksualitet. Det skal være slut med at gå i panik, når småbørn kigger på numser og spørger, hvor de små babyer kommer fra. Et nyt materialesæt fra Børne- og Ungdomsforvaltningen lægger op til må-godt-politikker frem for ureflekterede forbud.
Tekst: Hedda Maj Jensen
Er vi i personalegruppen enige om, hvornår og hvorfor vi stopper den lille gruppe fireårige, der undersøger hinandens numser? Og hvad svarer vi egentlig, når de spørger, hvor de små babyer kommer fra?
Det er nogle af de spørgsmål, som hovedstadens pædagoger kan vælge at arbejde med ud fra det materiale om børn og seksualitet, som netop er sendt ud fra Fagligt Center i Børne- og Ungeforvaltningen.
Materialepakken indeholder let tilgængelige materialer om børns seksuelle udvikling og adfærd og om bekymrende seksuel adfærd. Men der er også en skabelon, som man kan bruge som udgangspunkt til at lave sine egne retningslinjer ude i institutionerne - og et inspirationskatalog til aktiviteter omkring krop og køn.
Væk med berøringsangsten
Det var børne- og unge borgmester Pia Allerslev, der sparkede indsatsen i gang som del af kommunens indsats ’Seksuel sundhed i dagtilbud’. Hun synes, at det er vigtigt at være bevidst om, at seksualitet er til stede i børns liv.
”Berøringsangst må ikke blokere for at arbejde pædagogisk med hele barnets udvikling. Jeg håber, at det nye materiale om børns køn og seksualitet kan hjælpe medarbejderne i vores dagtilbud med at tackle den opgave på en fagligt professionel måde. Det er mit mål, at vi når derhen, hvor børn kan udvikle sig med respekt for både deres egne og andre børns grænser, men vi skal naturligvis også altid være opmærksomme på børn med bekymrende adfærd, så de kan få den hjælp, de har behov for,” siger Pia Allerslev.
Vi skal turde snakke om det
Pia Allerslev håber, at materialet både kan bidrage til, at børnene får et naturligt forhold til deres kroppe, og til at de voksne kan blive mere afslappede:
”Det er vigtigt, at vi voksne har et naturligt forhold til, at børn har en seksualitet. Jeg vil gerne bidrage til, at forældre og medarbejdere får en bedre viden om, hvordan de skal forholde sig i de situationer, hvor børn interesserer sig for deres egen eller andre børns krop. Derfor var det også vigtigt for mig at få afsat penge til det pædagogiske materiale om børns krop og seksualitet, som nu er en realitet,” siger Pia Allerslev.
Børns numse- og doktorelge skaber ofte usikkerhed blandt forældrene. Derfor er der som del af projektet udarbejdet en pjece til forældre med titlen ’Børnehavebarnet og de spændende dele af kroppen’. Pjecen er ment som dialogredskab i samtalen med forældrene, når der fx opstår nysgerrighed på krop og køn i institutionen. Den er oversat til syv sprog og fortæller i meget konkret form, hvad seksualitet er for små børn, hvilke typer lege og adfærd man kan forvente, og hvordan man kan tale med børnene om det. Pjecen fortæller også, hvordan man griber området an i daginstitutionen.
Hele pakken
Pjecen ’Børnehavebarnet og de spændende dele af kroppen’ findes på dansk, albansk, arabisk, engelsk, tyrkisk, somali og urdu. Den pædagogiske leder kan downloade og printe til forældrene via opgaveportalen i BUF, hvor også de øvrige materialer hentes.
De øvrige materialer omfatter:
- Nyeste viden om børns seksuelle udvikling og adfærd - til personale i dagtilbud (0-6 år)
- Nyeste viden om børns seksuelle udvikling og adfærd - til personale i fritidstilbud og skoler (6-14 år)
- Børn med bekymrende og/eller seksuelt krænkende adfærd over for andre børn (0-14 år)
- Idékatalog til aktiviteter og bøger med fokus på krop, seksualitet og grænser (0-6 år)
- Vejledning og skabelon til udvikling af lokale retningslinjer vedr. børns seksuelle leg og adfærd.
BUF Akademi udbyder desuden undervisning i børn og seksualitet i løbet af oktober og november.