Private institutioner får alt for lang snor
En privat institution i Husum, der blev godkendt i maj 2019, har siden starten været ramt af personaleflugt, mangel på pædagogisk retning og krav om tilbagebetaling af et sekscifret beløb for kontraktbrud. Britt Petersen, formand for LFS, mener, at Københavns Kommune giver de private daginstitutioner alt for lang snor.
Tekst: Anna Louise Stevnhøj
Børnehuset Leo, som indtil slutningen af september hed Børnehuset Jasmine, blev godkendt af Københavns Kommune som privat institution den 1. maj 2019.
Men tidligere medarbejdere og forældre, der har haft børn i institutionen, fortæller om grædende ansatte, konstant personaleudskiftning og dårlige normeringer.
LFS og FOA har repræsenteret fire tidligere medarbejdere i sager om manglende løn og brud på ligebehandlingsloven, hvilket er resulteret i tilbagebetaling på 137.000 koner. LFS har desuden anmeldt institutionen til Københavns Kommunes Indsatsteam modsocial dumping. Vurderingen er nemlig, at lønningerne ligger så langt under lønniveauet i kommunale dagtilbud, at det er social dumping og dermed brud på arbejdsklausulerne i København.
Personaleflugt
Børnehuset Jasmine, nu Leo, blev oprindeligt etableret som en privat storordning. Men i februar 2019 blev institutionen overtaget af Abbas Abdallah og hans hustru Nezha Mouaku, der har stiftet et anpartsselskab, hvor Abbas Abdallah ejer 70 procent, og Nezha Mouaku ejer de resterende 30 procent.
Overtagelsen kom som en overraskelse for både medarbejdere og forældre. Men det kom også som en nyhed for det kommunale tilsyn, der kom på anmeldt tilsynsbesøg den 20. februar 2019.
Konsulenten fra Børne- og Ungdomsforvaltningen udtrykker i sin rapport fra tilsynet undren over, at den daværende pædagogiske leder ikke havde været inddraget i overdragelsen af virksomheden.
De seks pædagogiske tilsynsbesøg, der herefter finder sted fra februar til august 2019, fortæller om en institution med massiv medarbejderudskiftning. De fortæller også om en institution, der ikke på noget tidspunkt har fået taget hul på arbejdet med at leve op til dagtilbudslovens krav om eksempelvis pædagogiske læreplaner.
Fløjlshandsker
Formanden for LFS, Britt Petersen, har læst de seks tilsynsrapporter, og hun forstår ikke, at man giver en institution så lang snor.
”Det er, som om kommunen tager med fløjlshandsker på de private institutioner. Rapporterne er slet ikke så skarpe som de tilsynsrapporter, der laves i forhold til kommunale og selvejende institutioner i København. Det ser ud, som om personalet er skiftet ud, hver gang tilsynet kommer på besøg. Det ville have udløst skærpet tilsyn, hvis det havde været en kommunal institution, for det må jo være yderst utrygt for børnene,” siger Britt Petersen, der set i lyset af situationen heller ikke kan forstå, at man i halvdelen af tilfældene fortæller institutionen, hvornår man har tænkt sig at komme på tilsynsbesøg.
Vi følger situationen tæt
Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune har en særlig tilsynsenhed, som primært dækker private storordninger og private institutioner. Enheden er ledet af Thor Larsen, som også leder Pladsanvisningen i Københavns Kommune.
Thor Larsen afviser, at private institutioner møder lempeligere tilsyn end kommunale og selvejende institutioner.
”Vi har besøgt den pågældende institution seks gange i 2019, heraf var halvdelen af tilsynene uanmeldte. Det er langt over gennemsnittet, og vi følger situationen tæt,” siger Thor Larsen, der siger, at grænsen går, når tilsynet ikke længere kan have tillid til, at institutionen formår at skabe ro for børn og forældre.
”Det er en vurdering fra sag til sag, hvornår vi er nødt til at sætte grænsen,” siger Thor Larsen.
Loven kræver det af os
Thor Larsen påpeger, at det ikke er Københavns Kommunes valg, at der skal være privatejede institutioner.
”Vi har en dagtilbudslov, der kræver, at der skal være plads til, at man kan starte private tilbud. Det betyder, at vi som kommune har opgaven med at drifte et tilsyn. Vi mærker tydeligt, at de private institutioner ikke har det udviklings- og støtteapparat bag sig, som står til rådighed for de kommunale institutioner. Det betyder, at de private efterspørger meget vejledning. Det giver vi til en vis grænse, men de skal også på et tidspunkt begynde at levere. Vi har her en institution, hvor vores indtryk er, at man prøver, men hvor man har haft svært ved at ramme skiven. Nu er der imidlertid ansat en pædagogisk leder, og vi er nødt til at give dem en periode for at se, om der kan skabes stabilitet og dermed kvalitet,” siger Thor Larsen.
Det stiller Britt Petersen sig undrende over for:
”Man må gå ud fra, at mennesker, der vil starte en privat institution, på forhånd har sat sig ind i, hvad det kræver. I min verden bør man først godkende, når et opstartsbesøg har vist, at tingene grundlæggende set fungerer. Så kan der starte en vejledning derfra,” siger Britt Petersen.
Overenskomst – ja eller nej
LFS Nyt har forelagt ejerne af den private institution de oplysninger, der bliver bragt i denne artikel.
Abbas Abdallah, som ejer 70 procent af anpartsselskabet, forklarer i en e-mail, at den store personaleudskiftning har været del af den udviklingsproces, institutionen har været igennem, og at man forventer stabilitet i personalegruppen fremover.
LFS Nyt har også spurgt, hvorfor institutionen ikke har ønsket at tegne overenskomst, så løn- og arbejdsvilkår på institutionen kan blive bragt i orden. Til det svarer Abbas Abdallah:
”Spørgsmålets præmis er forkert, da vi ikke har afvist overenskomst. Tværtimod har vi, siden vi overtog institutionen i februar 2019, arbejdet på at skabe et godt børnehus med ordentlige forhold for personalet, en høj pædagogisk standard og god trivsel for alle. Aktuelt er jeg i dialog med Københavns kommune om at sikre overholdelse af deres arbejdsklausul og dermed løn og arbejdsvilkår på overenskomstniveau. I den proces overvejer vi selvfølgelig også at tegne overenskomst.”
LFS kontaktede imidlertid Abbas Abdallah i april måned 2019 med henblik på at tegne overenskomst i forbindelse med, at Børnehuset Jasmine blev godkendt som privat institution. Dette blev blankt afvist.