Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Kommentar
Af Per Bregengaard, uddannelses-og ungdomsborgmester, Enhedslisten
Et alternativ til »Barnets bog«
»Barnets bog« skal ikke dø, hvis det står til Kommunernes Landsforening. For mig at se findes der mindre problematiske og bedre måder at koordinere barnets nye og gamle verdener på i overgangsfaserne end en journal. Københavns Kommune har for tiden et forslag til høring i børnehaver, fritidshjem, skoler og diverse organisationer om børns overgang fra børnehave til skole og fritidshjem. Det er et bud på et alternativ til ’Barnets bog’.
Hver enkelt skole i Københavns Kommune har et indskrivningsteam, hvor fritidsinstitutioner og skole samarbejder om indskrivningen af børnene i skole og fritidshjem. Det foreslås, at disse indskrivningsteams får den yderligere opgave at tage initiativ til etablering af et lokalt samarbejde om børns overgang fra børnehave, herunder § 4a-ordning (sprogstimulering af tosprogede børn), til skole og fritidsinstitution. Samarbejdet mellem børnehave og fritidsinstitution/skole skal bygge på gensidig tillid og respekt for hinandens faglighed. Et større kendskab til samarbejdsparternes målsætninger og metoder kan bidrage til en bedre overgang.
Det lokale indskrivningsteam kan selv prioritere sine opgaver ud fra de lokale behov, men skal som minimum tage følgende initiativer:
- Forældrene skal have mulighed for - inden børnenes overgang fra børnehave til skole/fritidsinstitution – at få grundig information om børnenes kommende skole/fritidsinstitution. Det kan eksempelvis være, at der afholdes forældremøder i de enkelte børnehaver, i skole eller fritidsinstitution med børnehavepædagog, børnehaveklasselærer og med fritidspædagog.
- En samtale med forældrene om det enkelte barns trivsel og udvikling i børnehaven og om barnet er parat til nye udfordringer før barnets overgang til skole og fritidsinstitution bliver obligatorisk.
- Der skal skabes et formelt samarbejde om besøg i hinandens institutioner. Børnene i børnehaven besøger deres kommende børnehaveklasse/ fritidsinstitution, og børnene i børnehaveklassen/fritidsinstitutionen besøger børnenes tidligere børnehaver.
Det lokale indskrivningsteam arbejder endvidere med hvordan pædagoger og børnehaveklasseledere/lærere kan opbygge traditioner for det fælles samarbejde omkring børnene. Det kan eksempelvis være en fælles idrætsdag, cirkus eller projekt.
Hvordan pædagoger og børnehaveklasseledere/ lærere kan samarbejde om det enkelte barns overgang, så der skabes sammenhæng mellem det, barnet allerede kan og ved fra børnehaven, børnehaven, og de forventninger, børnehaveklassen/ skolen har til barnet. Det kan eksempelvis være at børnene medtager en kuffert, scrapbog, fotos eller lignende produkter og minder fra deres tidligere liv, som barnet har med i børnehaveklassen/fritidsinstitutionen.
For at tilgodese, at potentielt sårbare børn sikres et positivt forløb i overgangen mellem børnehave og skole/- fritidsinstitution aftales det med forældrene, hvorledes overleveringen af relevante oplysninger skal foregå. Det drejer sig bl.a. om møder før og efter skolestarten.
Potentielt sårbare børn defineres som:
- Børn, der modtager særlig støtte, herunder børn der er indstillet til PPR, handicapcenter, børnefamilieteam/ lokalcenter.
- Særligt opmærksomhedskrævende børn, hvor pædagoger og forældre har været bekymrede for barnets udvikling.
- Børn der modtager sprogstimulering i eller udenfor børnehaven (Folkeskoleloven §4a).
Det er efter min opfattelse meningsløst at stjæle pædagogernes tid med børnene til at skrive lange journaler om de 80-90 pct. af børnene, som ingen reelle vanskeligheder har i overgangen mellem institutionsformerne. Det er en kvalitet at udvikle samarbejdet, fordi børnene og deres forældre er nysgerrige efter at lære det nye at kende og gerne vil føle sig trygge ved det. På samme måde er det en generel erfaring, at børnene værdsætter at bevare en vis kontakt til deres gamle børnehave og er stolte af at formidle deres nye erfaringer.
Det praktiske samarbejde mellem personalegrupperne udvikler deres indsigt og evner til at håndtere de mindre eller større problemer, børn kan have i overgangen til skole og fritidshjem. Dette er med til at sikre de nødvendige og rigtige løsninger for børn med særlige behov.