Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Kommunikation
Af Elisabeth Lockert Lange
GIRAFFER I LEGESTUEN
Dagplejer Anni Mai Nielsen har sammen med to af sine kolleger i legestuen deltaget i en temadag om girafsprog i LFS. Og de kan bestemt bruge metoden i legestuen, fortæller hun.
»Vi arbejder tæt på hinanden i legestuen og selvfølgelig kommer der brok ud, og sagt på ulvemanér i stedet for girafsprog. Temadagen gør at vi er mere opmærksomme på at vende om og spørge hinanden, hvorfor den anden siger ting på den måde, hvad ligger der bag og hvad har den anden brug for«, siger hun men vil til gengæld ikke være en giraf hvis nogen sviner hende til ude i byen!
»Jeg synes det er godt at huske på, at ens egne følelser opstår, det er vi ikke ansvarlige for, men vi er ansvarlige for, hvad vi gør med dem, og hvad vi gør ud fra dem – også i legestuen, hvor både vi selv og andre har deres følelser og også har krav på at have dem.«
Anni Mai Nielsen oplever de fire trin i metoden som rigtig god: at man tager udgangspunkt i hvad man ser og hvordan man reagerer på og føler ved det. Og derefter spørger ind til hvad den anden har brug for eller klart giver udtryk for ens egne behov.
»På den måde undgår vi de unødvendige småkonflikter. Fx hvis en af de andre oplever, at det hele tiden er hende der går ud med skraldespanden, kan man i stedet for at blive irriteret, spørge ind til, hvad der egentlig sker, hvordan hun har det, og hvad der ligger bag. For ofte ligger der jo noget andet bag og så kan man gå ind og hjælpe i forhold til det.«
Godt redskab
Nok kendte Anni Mai Nielsen og hendes kolleger ikke metodens teori før temadagen, men hendes legestuegruppe har alligevel brugt det i et halvt års tid.
»Uden at vide at det var girafsprog vi praktiserede, besluttede vi for nogen tid siden at lave runder efter legestuedagen. Vi har et godt samarbejde, men vi syntes ikke vi var så gode til at sætte ord på det. Så vi afslutter nu dagen med at spørge hinanden, hvordan vi har det. Og når nogle siger, "jo jeg har det godt«, men vi andre har set nogen andet, går vi ind i det. Vi giver rum til at man kan komme ud med frustrationer. Og det er godt at spørge ind, så man skaber et forum til at komme af med problemerne, men så er det også vigtigt at man har ressourcer til at samle op på det, for man åbner jo for andres følelser og behov med girafsproget.«
Netop til disse runder er girafsprog et godt redskab, vurderer Anni Mai Nielsen, så man er opmærksom og har et værktøj til at tage hånd om de signaler andre sender. Selvom hun understreger, at de jo ikke er professionelle efter en enkelt temadag.
»Det er guld værd at få metoder som denne til at både spørge ind og samle op.«