TEMA: Robotterne kommer - helt ind i vuggestuen
Robotter og 3-D printere har gjort deres indtog i en håndfuld københavnske daginstitutioner.
Børnene indgår nemlig i forløbet KbhMiniMakers, hvor de tidligt skal lære, at teknologi også er noget, man kan lege med. Formålet er digital dannelse, så børnene finder ud af, at teknologi er noget, man styrer - og ikke noget man styres af.
KbhMiniMakers er en fusion af to forløb, der krydser hinanden ude i de daginstitutioner, der deltager.
Det ene er EU-støttet, MiniMaker/Erasmus, der handler om, hvordan man udvikler efteruddannelse af pædagoger, så de kan blive bedre til at bruge digitale medier aktivt og kreativt på førskoleområdet. Det andet er et samarbejde mellem Københavns Kommune, Furesø Kommune og et privat firma, Hippomini, der forhandler digitalt legetøj og andre digitale redskaber. Fem daginstitutioner deltager, og firmaet Hippomini leverer elektronikken, mens to forskere fra UCC underviser og evaluerer.
Men har småbørn overhovedet glæde af at lege med robotter - og ved vi noget om, hvad det gør for børn, hvis modellervoks og udklædningstøj bliver suppleret med iPads, digitalkameraer, laserstråler og robotter.
Vi har spurgt pædagogerne, forskeren og konsulenten fra kommunen.