Det skal ikke være legetøj til pædagoger
Teknologi er allerede en kæmpestor del af børnenes liv, og derfor skal der også være robotter og iPads i daginstitutionen. Børn skal nemlig lære at omgås it, mener Steen Søndergaard fra UCC, som har undervist medarbejderne, og som skal evaluere dele af KbhMiniMakers. Men han erkender samtidig, at hele området stadig er domineret af tro og fornemmelser. For ingen ved, om børn kan få udbytte af it, før de når skolealderen.
”Robotterne er kommet for at blive. Derfor bør vi gøre et forsøg på at opdrage børnene til, at teknologi er noget, de kan styre og bruge til noget. I dag er det lige omvendt blandt de fleste unge og voksne: De er styret af teknologien. Bare se på, hvordan de fleste er slaver af deres mobiltelefon, og hvordan iPads primært bliver brugt til passiv underholdning. Den vane bør brydes tidligt, så børnene får lært, at teknologi kan bruges til andet og mere.”
Det siger Steen Søndergaard, lektor på UCC. Han er tilknyttet KbhMiniMakers som ekstern forsker sammen med kollegaen Frank Støvelbæk. De skal undersøge, hvordan pædagogerne bruger teknologien sammen med børnene, og hvordan man kan understøtte pædagogerne i at bruge it pædagogisk.
Pædagogernes legetøj
Steen Søndergaard har en baggrund som pædagog. Og han er dybt optaget af legen.
”Min legeforståelse er, at leg er noget, man gør, fordi man gør det. Så når vi putter robotter ind i børneinstitutionerne, er det ikke fordi, børnene skal lære frem for at lege. Børn kan efter min opfattelse heller ikke lege forkert. For leg er aldrig forkert,” siger Steen Søndergaard.
På det punkt er projektet stødt på nogle udfordringer.
”Pædagogerne kan blive helt forelskede i de her dimser. Vi kan faktisk observere, at de nogle gange kan have svært ved at lade børnene låne tingene, fordi de selv synes, de er så spændende. De er også bange for, at dimserne skal gå i stykker, fordi det jo er noget dyrt isenkram - og så kan de blive tilbøjelige til at synes, at børnene skal ”lege rigtigt ” med dem. At de skal gøre det, som dimserne er bygget til. Og de her produkter er jo skabt til skolen og til læring. Så udfordringen er at skabe nogle måder, hvorpå vi kan lege med it i 0 til fem års alderen - uden at det kommer til at handle om voksenstyret læring,” siger Steen Søndergaard.
Ildsjæle
Han understreger, at projektet også har de gode eksempler:
”Jeg blev meget optaget af en dreng i en basisgruppe, der sad og nørdede på egen hånd, og som lykkedes med at sætte elektroniske dele sammen, så de kunne noget med lys og lyd. Det tiltrak en række andre børn og virkede inkluderende for det her særlige barn,” fortæller Steen Søndergaard, som også har set spændende og kreative legeprocesser, hvor medarbejderne har formået at inddrage teknologien, så den har understøttet legen frem for at blive målet i sig selv.
”Der er lavet fede ting med film og musik og meget andet godt. Men det kræver ildsjæle, der virkelig brænder for det, og det kræver ledelse, der bakker op.”
Det kræver uddannelse - af de voksne
De to forskere skal først aflevere deres evalueringsrapport i løbet af efteråret 2017. Men skal Steen Søndergaard give et bud på nogle helt overordnede tendenser i afrapporteringen, bliver det blandt andet, at man skal prioritere uddannelse af de pædagogiske medarbejdere:
”Man skal ikke ukritisk skovle teknologien ind. Pædagogerne skal uddannes, så de bliver helt klare på, at de ikke skal undervise børnene i it - men at teknologien skal være legetøj, som børnene lærer at lege med og beherske på deres egne præmisser. Det er en typisk fejl, at man kommer til at gøre tingene i den forkerte rækkefølge, så medarbejderne står med en masse grej, de ikke bruger godt, eller som bare bliver stillet væk. Man skal også finde noget legetøj, der kan holde til børnenes leg. Ellers bliver man tilbøjelig til at gøre det til voksenstyrede aktiviteter,” siger Steen Søndergaard.
Det skal være legetøj
Han mener, at målet må være, at de digitale medier integreres på linje med alle andre legeredskaber.
”De iPads, der i dag bruges i daginstitutionerne, bliver ofte brugt som enten belønning eller straf. ”Du kan få lov til at sidde og spille lidt … ”eller ”hvis du ikke kan opføre dig ordentligt, må du hen og sidde på sofaen og spille i stedet for at være sammen med de andre børn”. Skal man bruge iPad, skal den være aktiv. Det kan være, den skal med på tur, og når vi så finder en bænkebider, så fotograferer vi den og googler, hvad der står om bænkebidere. Det kan være, IPad’en eller det digitale kamera skal med i ZOO, og at børnene skal fotografere det, der gør mest indtryk på dem. Det kan vi som pædagoger bruge til refleksion over, hvordan børnene oplever de aktiviteter, vi arrangerer, og bruge det til at udfordre vores pædagogik,” siger Steen Søndergaard.
Det handler ikke om kineserne
Der er ingen, der ved, om det rent faktisk er godt for børn under skolealderen at beskæftige sig med it.
”Der er så meget tro i det her. Der eksisterer til dags dato ingen forskning, der kan sige noget fornuftigt om, hvorvidt børn under skolealderen overhovedet har godt af at beskæftige sig med it. Og hvorvidt de går glip af noget andet vigtigt, hvis man prioriterer it i daginstitutionerne,” siger Steen Søndergaard.
Hans eget udgangspunkt er, at it i børnehøjde er kommet for at blive - om vi vil det eller ej. Derfor bør vi forsøge os frem.
”Der er allerede iPads og robotter på ethvert børneværelse. Jeg vil ud fra et pædagogisk synspunkt gerne være med til at skabe god digital dannelse. Det handler ikke om, at jeg er bange for, at vores børn ”kommer bagud”, hvis de ikke lærer at programmere i børnehaven, eller om at vi skal stå bedre i konkurrencen med kineserne. Det handler om, at vi måske kan understøtte børnene i at omgås teknologierne på en mere kritisk og skabende måde, så de ikke bliver passive forbrugere.”