Det er barnet og ikke dimserne, der er i fokus
De deltagende institutioner i KbhMiniMakers har modtaget kassevis med elektronik som små robotter, filmudstyr, sanselegetøj, 3-D printere og meget andet. Men det er ikke ”dimserne”, der skal være i fokus, der er børnene og pædagogikken, understreger Sisse Trolle Laiq, fra Fagligt Center i Børne- og Ungdomsforvaltningen.
Kasserne er fyldt med teknologi, der skal understøtte temaer som Sprog og Udvikling, Natur og teknologi og Musik og bevægelse. Men de øvrige dagtilbud i København behøver ikke frygte for at få beslaglagt legetøjskontoen til fordel for elektronik:
”Vi understøtter udviklingen i enkelte dagtilbud, der har særlig interesse på området, og så opsamler vi viden og erfaring, der kan komme andre til gavn,” siger Sisse Trolle Laiq, fra Fagligt Center i Børne- og Ungdomsforvaltningen. Hun laver som konsulent udgående support til dag- og fritidstilbud i København i forhold til brug af digitale medier i den pædagogiske praksis samt KbhBarn.
It er ikke et mål i sig selv
Sisse Trolle Laiq understreger, at det ikke er et mål i sig selv, at børn beskæftiger sig med it.
”Teknologien skal være redskaber, der understøtter det pædagogiske arbejde,” siger Sisse Trolle Laiq, som dog også synes, det er grundlæggende vigtigt, at børneinstitutionerne tager ansvar i forhold til at gøre børnene til kritiske forbrugere:
”Alle danske børn vokser op med digitale medier og it. Vi er optaget af, at vi kan støtte dem i at blive aktive og skabende, så de ikke bare opfatter it som spillemaskiner, men som redskaber, de kan bruge. Det interessante er at finde måder, hvor vi kan bruge teknologien på førskoleområdet, så det understøtter og supplerer det pædagogiske arbejde. Men det er et meget nyt felt, så vi er helt bevidste om, at vi er på eksperimenterende grund,” siger Sisse Trolle Laiq.
Privat-offentligt partnerskab
Fagligt Center arbejder i forbindelse med forløbet tæt sammen med forskere fra UCC og firmaet Hippomini, der er leverandør af digitale medier til pædagogisk brug.
”Som forvaltning giver det god mening at indgå i en form for partnerskab med både UCC og Hippomini, hvor vi ikke kun lærer af hinanden, men også sammen. Det giver en god dynamik. Vi har de dygtige pædagoger og børnene, UCC har forskningskompetencen og erfaringer fra lignende forløb, og Hippomini har viden om de nyeste tendenser og medier. Vi er inden for det offentlige nødt til at lave innovative partnerskaber med private firmaer for at få del i de kompetencer der er derude,” siger Sisse Trolle Laiq.
Ud med æggeurspædagogikken
”Vores vision er at bryde med den traditionelle tilgang til it og børn. Det bliver jo nemt noget med apps på en tablet og fem minutter på skift, som er styret af æggeuret. Og det er der jo ikke noget fagligt i,” siger Sisse Trolle Laiq, som gerne ser, at det pædagogiske arbejde med it får de samme faglige overvejelser som andre aktiviteter:
”Man skal tage stilling til, hvem der er med, hvad man ønsker at opnå, og hvordan man griber aktiviteten an - på linje med alle andre aktiviteter. Man kan forestille sig legen med legoklodser, som udvides med, at man laver en film med dem. Man kan også forestille sig, at man printer den brik, der mangler til Ludospillet, med 3D-printeren. Det handler ikke om, at man fjerner alt det kendte legetøj fra hylderne, men om at vi supplerer med nogle medier, som kan bruges sammen med det øvrige legetøj og indgå i de pædagogiske aktiviteter. Hvis man formår det, bliver arbejdet med det digitale ikke bare stillesiddende, men kan være med til at understøtte udviklingen af motorik ved fx at lave en film, hvor det ser ud, som om vi hopper baglæns, ruller op ad bakker og flyver op i klatrestativet,” siger Sisse Trolle Laiq.
Ahaoplevelser
Hun vil ikke tage forskud på slutevalueringerne, som først kommer til efteråret, men hun kan fortælle, at hun selv har fået store ahaoplevelser i forløbet:
”Noget af teknikken har overrasket. Det er ikke nødvendigvis de mest avancerede genstande, som pædagogerne og børnene har taget til sig. Det erfarede vi også tilbage i 2014, hvor alle klynger og netværk fik udleveret en Mediekasse med kameraer, mikroskoper og forskellige lydoptagere. Her var det største hit små taleklemmer, der var nemme at have med i lommen og kunne bruges til alt fra skattejagt til barnets stemme sat fast til et kunstværk,” fortæller Sisse Trolle Laiq, og fortsætter:
”En af de historier, jeg virkelig har taget til mig fra de seneste par år er, er iagttagelsen af to børnehavebørn, der en dag kommer og beder om at låne iPad’en og noget gaffatape. De monterer herefter iPad’en på en mooncar og kører en tur på legepladsen. De får på den måde optaget en film, hvor man får det hele fra et børneperspektiv,” siger Sisse Trolle Laiq.
Mere end ”dimser”
Sisse Trolle Laiq er helt med på, at man ikke bare kan levere x-antal stykker teknologi til daginstitutionerne og så tro, at man på den måde skaber it-understøttet pædagogik.
”It-understøttet pædagogik kræver andet og mere end teknologi. Der er både institutioner og medarbejdere, der er interesserede i at arbejde med medier, og udfordringen er støtte dem i at videndele og i at understøtte den organisatoriske læring. De medarbejdere, der deltager i projektet, har allerede erfaringer med at arbejde med teknologier og medier. Vi håber, at vi ved at deltage i forløbet sammen med pædagogerne, får mere viden om, hvordan de oplever at videndele i praksis, og hvordan vi som konsulenter kan hjælpe. Vi vil gerne blive klogere på, hvordan de kan inddrages mere på sigt, og hvordan vi kan skabe de bedste kompetenceudviklingstilbud som kurser, workshops og praksisnære forløb for dem og deres kollegaer,” siger Sisse Trolle Laiq.
Fra: En styrket pædagogisk læreplan: Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser, brede pædagogiske læringsmål og punkter om det gode læringsmiljø:
”IT er fx en grundlæggende kulturteknik, som børn skal have mulighed for at bruge i et eksperimenterende fællesskab. Børn skal både være skabende og producerende og samtidig få erfaringer med at bruge IT på etisk forsvarlige måder både i forhold til sig selv og andre. En kritisk og reflekteret omgang med og brug af IT og digitale redskaber er en del af den almene dannelse for børn.”