Bogomtaler
Drenges og mænds inklusion på kønnede uddannelser
Af Steen Baagøe Nielsen, Signe Hvid Thingstrup, Marianne Brodersen, Henrik Hersom, Christian Helms Jørgensen, Trine Wulf-Andersen, Lene Larsen, Nanna Friche, Kevin Holger Mogensen, Jimmy Krab og Randi Andersen
Bogen tager livtag med de fordomme og forforståelser, der præger vores opfattelse af ’drengeuddannelser’ og ’pigeuddannelser’. Forfatterne diskuterer, hvilke udfordringer der findes for mænd og drenge i uddannelsessystemet, og de beskæftiger sig med, hvad unge mænds motivation for at søge uddannelse er, og hvad de gør sig af tanker og erfaringer under uddannelsen.
Bogen bygger på forskning knyttet til en række forsknings- og udviklingsprojekter gennemført i Region Sjælland 2012-2015.
Frydenlund
263 sider. Kr. 349,-
Sunde børns problemer
Sådan hjælper du dit barn i hverdagen
Af Lars Rasborg
Emma på tre år afviste sin mor og ville kun have hjælp af sin far. Sammy på 14 år passede ikke skolen. Begge børns forældre fik i løbet af seks til ti samtaler med en psykolog en forståelse af deres børn og erfaring med nogle metoder, der gjorde dem i stand til at løse problemerne.
Psykolog Lars Rasborg arbejder med spejling og jeg-støtte, og han beskriver i bogen, hvordan forældre med vejledning selv kan hjælpe deres barn med afgrænsede problemer, og hvordan daginstitutionen og skolen kan medvirke. Bogen, som her udkommer i anden udvidet udgave, henvender sig til forældre og til professionelle.
Akademisk Forlag
160 sider. Kr. 250,-
Velkommen til daginstitutionen
Den gode indkøring – for både børn og voksne
Af Kathrine Mathilde Fagereng
Bogen beskriver i et lettilgængeligt sprog og med mange konkrete eksempler og gode råd, hvordan man kan planlægge og gennemføre opstarten og indkøringsfasen i daginstitutionen. Fokus ligger på tilknytning og tilhørsforhold i indkøringsfasen, men også på de voksne i daginstitutionen, herunder primærpersonens rolle samt det vigtige samarbejde mellem forældrene og personalet.
Bogen er skrevet til personalet i daginstitutionerne og til studerende på pædagoguddannelsen. Håbet er, at den kan bidrage til større viden om børns opstart og indkøring i daginstitutionen – til gavn for både børn, forældre og personale i daginstitutionen.
Dansk Psykologisk Forlag
168 sider. Kr. 249,-