Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
KiD-projektet
GÅR EFTER GULDET
Hvad er læring? Og hvordan udvikles børns sociale færdigheder bedst? Det er et par af de spørgsmål, som Københavns Kommune gerne vil vide mere om via de KiD-projekter, som daginstitutioner og dagplejegrupper i kommunen deltager i.
Københavns Kommune har fået støtte fra Socialministeriet til at deltage i KiD med forskellige projekter. Det største af kommunens projekter har base i Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen og retter sig mod udvikling af læring og læringsguider. I projektet deltager 12 dagtilbud, både institutioner og dagplejer. Forvaltningen har ansat en projektkoordinator, Birgitte Møller, til at holde snor i projekterne. Hendes og to dagtilbuds erfaringer kan du læse om på de følgende sider. Desuden er der tilknyttet pædagogiske konsulenter, og en projektgruppe er nedsat, hvor der også deltager en repræsentant fra hvert af de dagtilbud, der har et projekt kørende.
Projektet ligger i forlængelse af Københavns Kommunes arbejde med den pædagogiske perspektivplan, og projektets resultater skal integreres i den fortsatte udvikling af perspektivplanen.
Formålet med dette projekt er både at nå frem til en afklaring af begrebet læring, at få større viden om, hvordan personalet i dagtilbud kan støtte børns udvikling af sociale færdigheder gennem leg og andre aktiviteter, og at få beskrevet metoder til at arbejde med læring.
Til bl.a. at udarbejde guiderne har Socialministeriet tilknyttet Learning Lab Denmark, et selvstændigt forskningscenter under Danmarks Pædagogiske Universitet. Sølvguiden, som indkredser eksisterende viden om læring i dagtilbud, både fra forskere og fra daginstitutioner, er tænkt som inspiration til de konkrete projekter.
Den kan ses på Socialministeriets hjemmeside www.sm.dk. Guldguiden som kommer næste år skal formidle den nye viden om læring.
Tværkommunale projekter
Københavns Kommune har også gang i andre KiD-projekter. Nogle af dem går på tværs af kommunegrænser, fx samarbejder Sundby Nord med Helsingør om et projekt om »Udvikling af dagtilbudenes dialogiske kompetence i forhold til minoritetsforældre«. Med projektet ønsker de at udvikle metoder til at indgå i samarbejdet direkte med forældre til børn med særlige behov. Formålet er at udvikle dagtilbuddenes potentiale som ramme om demokratiske processer - med særligt henblik på inddragelse af minoritetsforældre.
Mellem Københavns Kommune og Hundested samarbejdes der om et projekt om børns deltagelse. Der indgår to daginstitutioner fra hver kommune, og formålet er at arbejde med kvalitetsudvikling i indsatsen over for børn med særlige behov. Det sker gennem at inddrage forældrene, gennem tværfagligt samarbejde og ved at styrke børnefællesskaberne.
I Kgs. Enghave er et projekt »Se hvad jeg siger« i gang. Formålet med projektet er at udvikle forskellige metoder til at bruge billeder som et middel til ligeværdig og gensidig kommunikation med forældre, der ikke taler så meget dansk og til at give børnene mulighed for at formidle deres oplevelser mellem hjem og institution. I projektet indgår der to daginstitutioner. ELL