Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Ved Maj-Britt Nilsson
»Udviklingshæmmede i arbejde - mere end en dagdrøm«
Af Lisbeth Bruus-Jensen og Henning Jahn
Budskaber i bogen er at udviklingshæmmede skal have mulighed for at vælge at arbejde og føle sig værdsat lig alle andre mennesker i samfundet. Bogen henvender sig til de som vil have forandring og til dem der skaber forandringen. Altså især interesseorganisationer, ansatte i kommuner og amter, men også studerende.
Bogen bygger bl.a. på interviews med personer i nogle af de arbejdsmarkedsrettede projekter, der findes i Danmark og der er hentet meget inspiration fra studieture til USA, som i mange år har integreret udviklingshæmmede på det ordinære arbejdsmarked.
Forfatterne ønsker med denne bog at bidrage til fire ting: - At medvirke til en opkvalificering af det personale, der skal skabe forandringen - At pege på de diskussioner, som andre har haft - At give nogle filosofiske og psykologiske oplæg til debatten - At give inspiration til, hvordan man konkret kan gøre det
Lisbeth Bruus-Jensen arbejder som konsulent i personaleudvikling, er uddannet lærer, NLP- Master og PD i Psykologi. Hun har de sidste ti år arbejder som konsulent og underviser indenfor handicapområdet.
Henning Jahn er forstander for Gudruns Mindes Bo og Beskæftigelse i Vestsjællands Amt. Medstifter af Forstandergruppen af 1986 og foreningen UDVIKLING. Han er også en af initiativtagerne til Vinterlege for udviklingshæmmede og Sjællandsfesten.
Forlaget Udvikling · 60 sider · Pris 200,- inkl. moms og forsendelse. Bogen kan bestilles på e-mail: udvikling@nypost.dk
Barnets vej til sprog
Af Anette Karmiloff-Smith og Kyra Karmiloff
Nye undersøgelser gør det muligt for forskere i sprogtilegnelse at dokumentere hvordan barnet allerede længe før det siger det første ord, er opmærksom på modersmålets lyde og rytmer.
Senere lærer barnet sig ikke blot at forstå og efterligne det det hører, men skaber selv sprog ved at eksperimentere med og anvende de sprogregler det gradvist tilegner sig.
Bogen danner udgangspunkt og skaber de rette forudsætninger for, at den studerende går videre med mere omfattende fremstillinger, f.eks. i forbindelse med arbejdsopgaver, der involverer børns sproglige udvikling.
Eksempelmaterialet består af en blanding af konstruerede og autentiske eksempler fra helt små til større børn.
Bogens introducerende karakter og det fyldige stikordsregister gør den velegnet som opslagsbog på alle studietrin.
Kyra Karmiloff underviser og forsker ved Centre for Speech and Language ved Cambridge University. Annette Karmiloff-Smith er leder af Neurocognitive Development Unit, Institute of Child Health i London.
Gyldendal, Socialpædagogisk Bibliotek · 309 sider . Pris 258 kr.
Læseforståelse - hvorfor og hvordan
Af Merete Brudholm
At forstå det man læser - så at sige at komme om bag ved de sorte bogstaver - så de opleves som noget der giver mening eller det modsatte, er hovedtemaet i Læseforståelse - hvorfor og hvordan.
I bogen sættes fokus på undervisningen i læseforståelse gennem en præsentation af mange forskellige læseforståelses-strategier således at læseundervisningen helt fra skolestarten bliver medvirkende til at alle elever tilegner sig et repertoire af virkningsfulde forståelses-strategier - de strategier som gode læsere anvender ubevidst.
Bogen præsenterer dels nyere fortrinsvis udenlandsk forskning, dels gode erfaringer fra undervisningen i praksis med netop læseforståelsen. Bogen sætter fokus på undervisningen i læseforståelse i relation til såvel fortællende som informerende tekster dvs. til både skønog faglitteratur. Merete Brudholm er Cand.pæd. og lektor i dansk ved Holbæk Seminarium.