Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
At vokse i eget hus
Tekst: Elisabeth Lockert Lange
Et jobrotationsprojekt mellem LFS’ a-kasse og Professionshøjskolen UCC giver uddannelse og kompetencer til 25 pædagogmedhjælpere og dermed en opkvalificering af de arbejdspladser, hvor de er ansat.
Samtidig får deres vikarer en chance for at få flere kompetencer og bedre muligheder for senere ansættelse. En vindvind hele vejen rundt, og uden at det koster institutionerne en krone.
Til august skal Mimoun Naanai på skolebænken igen.
Det er længe siden, for i de sidste ni år har han arbejdet som pædagogmedhjælper i Frederiksholm Børnegård. De sidste fem år koblet med timer i en ungdomsklub.
Han glæder sig, selvom det er uvant at skulle læse igen.
Men bortset fra det skriftlige som kan volde lidt besvær, så er han ved godt mod. Med sin store praktiske erfaring med børnene gennem så mange år, bliver det en fordel af få større viden og teoretisk indsigt i børns udvikling.
”Jeg har stor arbejdserfaring og rutine, men jeg har ikke den grundlæggende pædagogiske viden. Det er altid godt at få mere teoretisk viden, den kan man altid bruge i baggagen. Og så ser det jo også godt ud på papiret”, tilføjer han med et smil.
Ordningen han skal indgå i er et jobrotationsprojekt, kommet i stand gennem et samarbejde mellem LFS’ a-kasse og Professionshøjskolen UCC.
Hensigten er at 25 medhjælpere fra august måned og et år frem får mulighed for at tage en PAU, den pædagogiske assistentuddannelse, med løn.
Samtidig med denne opkvalificering af 25 medhjælpere, som kommer tilbage til deres arbejdsplads med nye og bedre kompetencer, så får 50 arbejdsløse chancen for at komme i beskæftigelse i seks måneder hver som pædagogiske vikarer, efter de har gennemgået et seks ugers pædagogisk arbejdsmarkedskursus. Kort sagt et rigtig godt tænkt projekt med gevinst hele vejen rundt.
På rette hylde
Pia Bah, klyngeleder i Sydhavnen, er en stor støtte af projektet og ”leverer” fem medhjælpere til projektet fra sin klynge, de fire fra Frederiksholm, blandt dem Mimoun Naanai.
Hun startede med at fortælle i personalegruppen om projektet og dets gode muligheder, og lagde det åbent frem, hvem der kunne tænke sig at være med. Men det gav kun én respons, så derfor valgte hun at opsøge de medhjælpere, som hun kunne forestille sig, ville være interesserede. Og dem hvor det samtidig passede ind i institutionernes planlægning.
”Mimoun var oplagt på grund af de forcer, han har i forhold til det arbejde han gør, både her i Frederiksholm og i klubben, med hans særlige fokus på de sociale kompetencer, og at det er afgørende at man som ung med anden etnisk baggrund skal opleve at have et værdigt liv”, peger Pia Bah på og tilføjer:
"Mimoun har fundet sin rette hylde, og hvis han også gerne vil arbejde mere med større børn senere, så er det godt med uddannelse nu.”
Mimoun Naanai smiler:
”Ja jeg er ret god med mennesker, det ligger i min natur at være hjælpsom over for andre. Derfor sagde jeg også ja, da jeg blev opfordret til at tage arbejde i klubben. De mente jeg var den rette person, at jeg kunne være en rollemodel for de unge.”
Ikke at det altid er nemt at se forskellen på en medhjælper og en uddannet i hverdagen, mener Pia Bah, men hun oplever situationer, fx i diskussioner om læreplaner og den slags med pædagogiske mål, hvor hun registrerer at det kan være svært for medhjælperne at se, hvad det præcis handler om.
”Jeg håber at netop dette med børnenes udvikling, og hvad de har brug for hvornår, bliver tydeligere for dem med projektet. At det selvfølgelig er vigtigt med en god dagligdag for børnene. Men det er også vigtigt med en bevidsthed om, hvorfor vi gør det vi gør, hvad det betyder for børnenes udvikling, og hvordan vi når vores mål.”
God økonomi
Når Pia Bah mener at netop Frederiksholm skulle bidrage til projekt jobrotation og uddannelse, så er grunden at det er en arbejdsplads med mange ufaglærte. Og vel at mærke ufaglærte som har været ansat i mange år, i hvad der med andre ord er livstidsstillinger for dem.
”Derfor bliver det vigtigt at sikre dem kompetencer, så de kan fortsætte med at være her, også hvis nogle af stillingerne vendes til pædagogstillinger. Det handler om at vokse i eget hus. Så det er af flere grunde vi kaster os ind i dette”, sigerhun og tilføjer:
”Og hvis nogen af dem skulle få blod på tanden efter året med PAU, så kan de næste år træde direkte videre i en meritpædagoguddannelse. Det åbner vi op for her på arbejdspladsen.”
Hun mener også det er en fordel at flere er afsted sammen, så de kan støtte hinanden i starten.
”Der kan være en tryghed i at man kan spørge nogen, hvordan et ord staves eller få hjælp til den skriftlige opgave.”
Økonomien i projektet er god. Institutionen får uddannet en medarbejder uden at det koster andet end lønnen, og vikaren er i hele perioden betalt. Til gengæld koster det institutionen noget løn, når medhjælperen kommer hjem som pædagogisk assistent.
”Men vedkommende kommer jo også hjem med bedre kompetencer. På den lange bane mener jeg det er klart bedre at have en opkvalificeret arbejdsgruppe. Derfor har jeg også været ude og anbefale denne rigtig gode mulighed, som oven i købet blev serveret på et sølvfad for os, sådan at vi fik de forudsatte 25 studerende til starten i august.”
Naturligvis kan det skabe en vis uro at der i løbet af året er to vikarer pr. medhjælper i uddannelse. I kontinuitet kan det koste institutionen noget i forhold til børn og forældre.
Men det må man leve med i en afgrænset periode, når der ellers er så mange fordele, vurderer Pia Bah og peger på at også de unge arbejdsløse får en mulighed for at komme i job en tid.
Og på den anden side er der også fordele ved de nye øjne på institutionen, supplerer Mimoun Naanai:
”Det tager måske lidt tid at lære hinanden at kende, men så kører det. Nye spillere ser andre ting i institutionen end vi gør og kan sætte tanker i gang”, siger han og tilføjer: ”Derfor glæder jeg mig også, for hvis man gør det samme altid, så går man i stå.”
Om han vil gå videre på pædagoguddannelsen bagefter, har han ikke gjort sig tanker om, først skal han finde ud af, hvordan det er at komme på skolebænken igen. Ikke mindst at skulle sidde stille så mange timer.
Fakta om rotationsprojektetProjektet giver uddannelse af 25 ansatte gennem et år. Sådan foregår det: • 25 ansatte pædagogmedhjælpere starter deres PAU, der varer 12 mdr. • 25 AMU-kvalificerede vikarer ansættes i seks måneder, derefter får 25 nye, kvalificerede vikarer chancen. • Efter endt uddannelse kommer de nu pædagogiske assistenter tilbage til institutionen. Fordelene: • Institutionen får uddannet en medarbejder uden omkostninger. • Vikardækningen i hele perioden er betalt og vikaren er uddannet. • Administrationen varetages af Pædagoguddannelsen Sydhavn Selvom al administration håndteres af andre, er der altid noget besvær for en arbejdsplads, når en fast medarbejder er væk. Vikaren skal først vælges, derefter introduceres til alle og lønnen håndteres. Kommunen vil opnå et overskud på 250-500.000 kr. ved uddannelse af 25 ansatte. Rotationsydelsen for hver medarbejder på uddannelse er nemlig højere end vikarlønnen og udbetales til arbejdsgiveren. Det skyldes at staten, som led i bekæmpelsen af arbejdsløshed koblet med målet om uddannelse af ufaglærte, yder tilskud til både uddannelse og vikardækning. Den ansatte pædagogmedhjælper modtager sin normale løn gennem hele uddannelsen, og vil opleve en lønstigning efter endt uddannelse. Den arbejdsløse vikar vil opleve en indkomststigning ved at få overenskomstmæssig løn. Den pædagogiske assistentuddannelse varer 52 uger. ”Der er en forskel i løn, når assistenten vender tilbage, det har af holdt nogle institutioner. Men det er vigtigt at have fokus på hvilken medarbejder man får tilbage. En PAU’er er ikke pædagog, men en rigtig dygtig og uddannet medhjælper”, peger konsulent i LFS’ a-kasse Henrik Sten Jensen på. Og så giver uddannelsen direkte adgang til meritpædagoguddannelsen. Henrik Sten Jensen har også fokus på fordelene for vikaren, den ledige. Og de får skabt et netværk som senere kan bruges, når de søger stillinger, så de er foran de andre 500 ansøgere til en medhjælperstilling.” Alle har fordel: institutionen får en uddannet medarbejder, en medhjælper får en uddannelse, en arbejdsløs kommer i job, og kommunen slipper for at betale til en ledig |