Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Børn skal være medskabere af deres digitale fremtid
Ny netværksgruppe i LFS vil diskutere og bygge fundament for børns digitale dannelse. ”Det handler om børns frihed og ret til at være medskabere af deres egen legekultur - og om at sikre chancelighed for alle,” siger HB-medlem Magdi Engelstoft el-Toukhy, der sammen med pædagog Kasper Madsen vil skabe et forum, hvor det pædagogiske personale kan blive klædt på til at støtte børnene i at blive skabere frem for passive forbrugere.
Tekst: Jon Arskog
Der er indkøbt masser af iPads, kameraer og computere i de danske dagtilbud. Kigger man ind i en vuggestue, en børnehave, et fritidshjem eller en ungdomsklub, er der fuldt knald på de digitale aktiviteter. Der spilles ’computerspil’, der fotograferes med iPads, der filmes med smartphones, og der postes på de sociale medier.
Børnene er blevet gode digitale forbrugere - og selv om de voksne ikke altid helt forstår, hvad det er, børnene har gang i, så skaber det glæde og benovelse, at børnene er så dygtige til det. Det er jo fremtiden og ikke mindst er det succesoplevelser og en ny form for samlende aktivitet for mange børn her og nu. Men er det den fremtid, vi egentlig ønsker, spørger pædagogerne Magdi Engelstoft el-Toukhy og Kasper Madsen, der står bag det nye medlemsnetværk for børns digitale dannelse, som LFS’ netværksfond har støttet oprettelsen af.
Er det nok at være forbruger
”Er vi tilfredse med, at børnene er gode forbrugere? For at tale om digital dannelse, må man i vores øjne have skaberperspektivet med. Børnene er ikke digitale, fordi de er gode til at bruge en iPad eller til at spille et spil sammen. Alle og enhver kan bruge en iPad - selv helt små børn. Det er nærliggende at tro det, men i vores perspektiv er det ikke digital dannelse.
Digital dannelse er der, hvor børnene bliver medskabere af deres egen legekultur, hvor det ikke er kapitalinteresser og voksne, der dikterer dem en leg og stjæler deres fantasi. Det er der, hvor de lærer mekanismerne bag skærmen og kan forholde sig kritisk og innovativt til den digitale teknologi,” siger Magdi Engelstoft el-Toukhy, der er uddannet pædagog og sidder i LFS’ hovedbestyrelse.
Aktuelt er han i gang med at læse en kandidatuddannelse i spildesign på IT-Universitetet og samarbejder med Medierådet om en rapport om børns digitale dannelse.
Sammen med Kasper Madsen, der er pædagog og it-ambassadør i den integrerede institution De Syv Have i Brønshøj, har han stået for oprettelsen af LFS’ nyeste netværksgruppe ’Digital Dannelse’, som de ser som et forum, der skal diskutere, hvad digital dannelse er, og hvordan man skaber den, og - ikke mindst - klæde medlemmerne på til at understøtte dens udvikling gennem en række medlemsmøder:
”Som pædagogisk personale vil vi gerne understøtte børnenes kreative udvikling og modvirke den ulighed, som kan opstå for børnene senere i livet, hvis de ikke forstår, hvordan man er kritisk forbruger, eller når de skal ud på et arbejdsmarked, der efterspørger kompetencer til at skabe den digitale fremtid,” siger Kasper Madsen.
De skal lære kritik
Men selvom de to pædagoger gerne vil have, at børnene skal kunne kigge ind ’bag skærmen’, ved de godt, at det ikke er alle børn, der skal lære at programmere:
”Det er naturligvis ikke alle, der skal lære at programmere. Men det er vigtigt at kende til det, der foregår bag skærmen. Ellers svarer det til, at man kan læse, men ikke skrive. Det er nok at male det skarpt op, men hvis børnene kun lærer at forbruge, så vil det skabe ulighed.
Får de derimod en forståelse for, hvordan det virker inde bag skærmen, så kan de udvikle sig til kritiske forbrugere af de digitale produkter og til at være dem, der skaber dem,” siger Magdi Engelstoft el-Toukhy.
Kasper Madsen og Magdi Engelstoft el-Toukhy mener, at politikerne har fejlet i spørgsmålet om den digitale generation.
”Politisk set har man besluttet, at de kommende generationer er digitale, og man har afsat midler til det at indkøbe hardwaren. Man har købt masser af iPads, og det er fint, men man har ikke rigtig uddannet det pædagogiske personale i brugen af dem. Det vil vi gerne lave om på og måske være med til at definere, hvor den pædagogiske udvikling skal bære hen. Det er derfor, vi har dannet den her netværksgruppe, som vi håber, at rigtig mange LFS’ere vil være med til,” forklarer Kasper Madsen, der suppleres af Magdi Engelstoft el-Toukhy:
”Digital dannelse er et begreb, som vi kommer til at høre rigtig meget til i de kommende år. Derfor mener jeg, at vi som pædagogisk personale bør have holdninger til dannelsesidealernes tilblivelse og forandring. Vi skal både kunne debattere og begribe muligheder og begrænsninger for den pædagogiske udvikling i den digitale tidsalder,” siger han.
Hvordan støtter vi
Netværksgruppen ”Digital Dannelse” forventer gennem det næste års tid at afholde i hvert fald tre arrangementer for medlemmer af LFS, der gerne vil vide mere om børns digitale dannelse, og som vil være med til at sætte dagsordenen på området.
Første arrangement finder sted den 17. september og handler om digital dannelse i et anvendelses- og skaberperspektiv. Temaet er, hvordan man kan understøtte børns udvikling fra at være forbrugere af teknologien og til at skabe noget med den i stedet.
Her kommer to af landets fremmeste hjerner på området, Klaus Thestrup og Carsten Jessen, begge fra Aarhus Universitet. Derudover vil der være praksisfortællinger og debat. Blandt andet vil Kasper Madsen og Magdi Engelstoft el-Toukhy selv fortælle om deres arbejde med børn, leg og de digitale værktøjer til inspiration for andre.
De næste medlemsmøder, som netværksgruppen står bag, er ikke planlagt i detaljen, men temaer vil være digital dannelse i et trivselsperspektiv, hvor der kigges på børn og unges medieforbrug, de digitale fællesskaber, inklusion/eksklusion, skadevirkninger og afhængighed, digitalt medborgerskab, changelighed/ulighed, radikalisering og it-sikkerhed.
Det er desuden nødvendigt at blive introduceret til et område som grooming, mener Kasper Madsen og Magdi Engelstoft el-Toukhy. Begrebet grooming betegner de tilfælde, hvor en voksen over nettet opbygger et tillidsforhold til et barn med henblik på et overgreb.
Og det er simpelthen nødvendigt som personale at være klædt på til at håndtere sådanne situationer.
Børnene tager skridt i den rigtige retning
Magdi Engelstoft el-Toukhy peger dog på, at mange børn er i gang med at bevæge sig fra at være passive forbrugere til at være skabere. Og det er en udvikling, som også forsker Klaus Thestrup bekræfter.
Han er rørende enig med Magdi Engelstoft el-Toukhy i, at det er tvingende nødvendigt at flere børn får del i skabelsesperspektivet:
”Arbejdsmarkedet kræver selvstændighed, uddannelse og kreativitet, og så er der et demokratisk perspektiv også - det at kunne forholde sig til at være borger i et globaliseret medie- og vidensamfund,” siger Klaus Thestrup til LFS Nyt.
”Børnene skal selv kunne gå ud og undersøge og afprøve noget. Det at dele en video med andre er ikke vigtigt. Det er derimod vigtigt selv at producere den. Børn har altid været gode til medieleg - til at iagttage ting i mediekulturen og få sin egen leg ud af det.
Det er bare et spørgsmål, om at gøre mere ud af det. Det kan både gøres i en formel og en uformel sammenhæng, og er som sådan ikke afhængigt af at en lærer eller pædagog. Men alle skal være med. Det er der, det pædagogiske personale kan spille en rolle,” siger han.
”En af pædagogens styrker er at kunne fange understrømmene op. Det at sidde i klubben om eftermiddagen og høre børnene snakke om det eller se dem arbejde med det. Pædagogen fanger det og tager det op. Sådan er det jo i alt pædagogen gør i vuggestuen, i børnehaven, på fritidshjemmet og i klubben. De fanger det aktuelle, breder det ud og byder det til.
Man kan også lade være med at blande sig som pædagog. Det er et pædagogisk valg og strategi, hvad, man mener, er vigtigt. Men man kan prøve at lave nogle pædagogiske processer for, hvordan man kan brede den digitale dannelse ud. Her kunne pædagogen opfange det og sætte sig ind i det og gøre det til en pædagogisk aktivitet med dem,” siger han og bekræfter netværksgruppens grundlæggende holdning:
”Der er forskel på at være superbruger og superskaber. Det er det, vores oplæg på medlemsmødet kommer til at handle om. Det, børn og unge gør i første omgang, er at lægge billeder op på Facebook, men der er færre, der redigerer. Vi skal have så mange som muligt med. Sætte en eksperimenterende eller legende proces i gang med billeder og video og meget andet. Gøre det på en måde, der rammer noget centralt i deres legekultur,” siger han.
”Vi er nødt til det. Vi vil gerne have, at alle har en chance for at bidrage til, hvordan det her samfund skal udvikle sig og hvad vi skal satse på. Det handler om selvstændighed på arbejdsmarkedet, hvor de selv kan definere deres roller. Det drejer sig om uddannelse, hvor de selv kan være med til at konstruere deres egen uddannelse og virkelighed. Og så er der borgerperspektivet.
Det med at være være digital borger i et digitalt demokratisk samfund. Vi har en voldsom globalisering på godt og ondt. Der er meget at forholde sig til og det handler om at kunne producere sit eget billede af den verden, vi lever i, og den måde vi gerne vil leve på. Det gælder både børn under pres, og dem der ikke under pres,” siger han.
Hvis du vil deltage i arrangementet ’Børn, leg og det digitale univers’ den 17. september, kan du tilmelde dig inden 1. september på mitlfs.dk/10384.
Arrangementet finder sted i Blegdams-remisens indendørs legeplads fra kl. 17.30 til 20.30.
Her vil du også høre mere om netværksgruppen ’Digital dannelse’.