Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Dagplejeområdet
Af Elisabeth Lockert Lange
Tager du den?
Hvem skal i fremtiden tage telefonen om morgenen, dagplejepædagogen eller dagplejeren? Vagten er en del af dagplejepædagogernes overenskomst, men nogle steder har man overladt opgaven til dagplejerne. LFS er betænkelig. På både dagplejerens, pædagogens og dagplejens vegne.
Skal det i fremtiden være dagplejerne selv der tager telefonvagten om morgenen, og derefter selv ringer videre ud til de andre dagplejere om hvem der skal have flere børn den dag, frem for at det er dagplejepædagogen der gør det, sådan som det er nu?
Den idé er der nogle dagplejegrupper og dagplejekontorer der overvejer og kigger nærmere på (bl.a. inspireret af en artikel i foa-bladet). I LFS (og i FOA) mener man at det er en rigtig dårlig idé.
»Morgentelefonvagten er en ledelsesopgave, som kan uddelelegeres til souschef og pædagoger. Der ligger en ledelseskompetence i telefonvagten, fordi man efterfølgende skal ind og omplacere børn og tildele forskellige dagplejere gæstebørn«, konstaterer faglig sekretær i LFS, Marianne Heinkov.
De grupper som har kastet deres øjne på en ordning, hvor dagplejerne selv tager opgaven med telefonvagten, fremhæver det som positivt at opgaven netop vil give dagplejerne en kompetence, de ikke har nu, og som de kan have glæde af. Desuden mener de at dagplejerne er bedst til det, fordi de kender både børn og forældre.
»Og det gør de selvfølgelig, men det kan også give store problemer for en kollega, som skal påtvinge en anden kollega en arbejdsopgave, fx at overtage et gæstebarn på et tidspunkt hvor det måske passer hende rigtig dårligt. Det kræver at man skal tage hurtige beslutninger med at omplacere børn, nogle gange mod en kollegas ønske, og det mener vi ikke er dagplejerens opgave. Faktisk kan det give problemer med samarbejdet, sådan som vi i øvrigt ser det i nogle tilfælde omkring ferieplanlægning. Alt i alt er det rimeligt at det er ledelsen og pædagogen, som pålægger dagplejerne arbejdsopgaver, ikke de nære kolleger.«
Fortalerne for ordningen peger også på at det vil frigive tid til fx dagplejebesøg, andre hævder at tidsbesparelsen er minimal i forhold til ulemperne.
Glidebane mod institutionalisering
Det handler nu heller ikke kun om den enkelte dagplejer og den enkelte pædagog, fremhæver Marianne Heinkov. Hun frygter en negativ glidebane, når man fratager pædagogen opgaver og kompetence.
»Glidebanen kan let ende i en situation, hvor kommunen vælger at fratage dagplejekontoret den sidste kompetence og lægger dagplejen ind under daginstitutionsledelsen. «
For LFS har dagplejen sit helt eget og meget positive særkende, bl.a. gæstebørn og en særlig pædagogik, og det skal bevares. LFS mener også at dette særkende bl.a. afhænger af at dagplejen bevarer sin egen selvstændige ledelse som tænker udvikling med et klart dagplejeperspektiv.
»Hvis man gradvist fjerner opgaver fra dagplejekontoret og lægger det hele ud til hver enkelt dagplejer, udhuler man pædagogernes arbejdsopgaver. Dels giver det arbejdsgiverne en god mulighed for at skære ned, dels fjerner man gradvist grundlaget for at dagplejen har sin egen ledelse, og vi kan frygte at dagplejen efterhånden vil blive lagt ind under daginstitutionerne. I daginstitutioner tænker man daginstitutionspædagogik, ikke dagplejepædagogik «, peger hun på og tilføjer:
»Der er en risiko for at man på den måde begrænser variationen og alternativerne og institutionaliserer det hele. Og forskellen er større end man skulle tro. Det ser vi når folk kommer fra daginstitutioner over i dagplejen, og det tager dem lang tid at komme ind i alt det dagplejen står for.«
Foreløbig har én kommune i Københavns Amt lagt dagplejen ind under daginstitutionsområdet.
Hvis nogle grupper alligevel interesserer sig for at lægge morgentelefonvagten over til dagplejerne, skal de være opmærksomme på at denne opgave er skrevet ind i dagplejepædagogernes nuværende overenskomst. Det vil sige at opgavens placering er et overenskomstspørgsmål. Det betyder for det første at hvis det skal ændres, skal det stilles som et forslag til den nye overenskomst, for det andet at LFS er aftalepart på det.