Cykelhviskeren: Børn skal bare lege cyklingen ind
Tusindvis af børn lægger hvert år vejen forbi trafiklegepladsen, og mange af dem får cykel-succesoplevelser med hjem. Trafiklegepladsen skal have fokus på trafiksikkerhed og cykelkultur, men det handler først og fremmest om, at cyklerne skaber tonsvis af gode oplevelser for børnene, siger legepladspædagog Richard Betts.
Tekst og foto: Signe Rosa Skelbæk
For mange er trafiklegepladsen en ikonisk legeplads med dens miniature vejnet, skilte, rundkørslen og ikke mindst de mange lyssignaler, der styrer den til tider hektiske trafik og de unge trafikanter.
Og så er den et sted, hvor mange børn lærer at cykle på en pedalcykel. Tusindvis af børn har lært at cykle på legepladsen, og hvert år besøges den af utallige børnefamilier, dagplejere, hjemmepassere og ikke mindst københavnske dagtilbud og institutioner.
Fælles for dem er, at de bliver mødt at en oase af ro midt i Fælledparken, hvor cykler, i næsten alle deres former, har forrang i trafikken. Og så bliver de mødt af Richard Betts, som flere kender som cykelhviskeren.
Pedaler eller ej
Richard Betts har arbejdet på den bemandede legeplads, trafiklegepladsen, siden 1986. Han har selv et blandet forhold til sit cykelhviskernavn, fordi det før har fået turister til at komme valfartende for at få ham til at lære dem at cykle, selvom de ingen forudsætninger havde. Men faktum er, at mange børn lærer at cykle, efter han har givet dem et par tips og sendt dem afsted.
Da LFS Nyt besøger trafiklegepladsen, har en børnehave fra Østerbro booket tid på legepladsen. Det indbefatter, at Richard Betts og hans kollega står klar til at låne de cirka 20 børn hver deres løbe- eller pedalcykel, der justeres til hvert enkelt barns størrelse.
”Det er fuldstændig underordnet, om et barn cykler med pedaler eller ej. Med tiden er det jo altid en ambition at kunne cykle med pedaler, det har en række fordele. Men jeg ville egentlig ønske, der fandtes større løbecykler, for de kan noget andet. De udvikler barnet langt mere end at køre på trehjulet eller med støtteben,” siger Richard Betts.
Hviske-tekniken
I knap 40 år har Richard Betts hjulpet de yngste cyklister i gang, og de mange års erfaring giver ham en unik fordel, når børn første gang skifter løbecyklen eller den trehjulede ud med en klassisk pedalcykel.
”Jeg aflæser barnets kropssprog og mimik for at få en fornemmelse af, hvordan det har det i situationen. Jeg vil helst observere barnet på en løbecykel for at få en fornemmelse af, hvor god balancen er. Man kan opdele børn i to kasser: Er det en tænker eller en bullerbasse. Tænkeren skal have mere støtte og psykologisk skub i ryggen, bullerbassen skal bare have nogle tips, og så kører det. Vi kender det jo fra os selv, jo mere man tænker over tingene, jo sværere kan det blive at kaste sig ud i det,” fortæller han.
Bullerbassen
Han har fat i noget. Mens børnehaven, der i dag er på besøg, giver sig i kast med at udforske legepladsen på de tohjulede, spotter Richard Betts en dreng, der legende løfter benene fra jorden, mens han i høj fart kører afsted på sin lånte løbecykel. På et øjeblik får Richard Betts indfanget ham og bytter løbecyklen ud med en pedalcykel med sædet helt i bund, så drengens fødder når jorden. Et par tips hviskes i øret, og lige så let, som det lyder, drøner drengen afsted i løb og fanger pedalerne undervejs. Stoltheden er ikke til at tage fejl af.
”Det er vigtigt, man ikke er berøringsangst, når man har mit job. Der er brug for, at man tager fat og går til barnet,” fortæller han om sin veludviklede sans for, hvornår et barn er klar til at prøve nye udfordringer.
Højere formål
Trafiklegepladsen har også et højere formål end at lære børn at cykle. Udover at bidrage til Københavns Kommunes vision om at være verdens bedste cykelby, har man også historisk haft et stort fokus på at lære børn om trafikregler og -sikkerhed.
”Før i tiden havde vi tavleundervisning i trafikregler og skilte. Det er heldigvis droppet. Det er en balance, for der er ingen tvivl om, at for nogen er der en politisk signalværdi i, at vi også styrker eller arbejder med trafiksikkerhed. Men fokus er jo i virkeligheden på at lege det ind. Vi har stadig hele set-uppet, hvis vi får besøg af nogen, der har brug for at have det fokus, men det er ikke længere os, der står for det,” fortæller Richard Betts, der udover at være pædagog også er uddannet mekaniker.
Leger det ind
Personalet på trafiklegepladsen oplever, at børn begynder at cykle hurtigere end før. Derfor er fokus faktisk sjældent alene på at lære børn at cykle, men snarere at opbygge selvtillid og blive fortrolige med cyklen, for på den måde tager de forhåbentlig cykelglæden med sig ind i voksenlivet.
”Det er tidligere end nogensinde, at børn lærer at cykle. Det er lige før, det er ved at kamme over. Især fordi at mange har den holdning, at så snart barnet kan cykle på en pedalcykel, så er det slut med løbecyklen. Sådan har jeg det slet ikke. Målet er ikke altid at cykle, når man har med børn at gøre,” siger Richard Betts og tilføjer:
”Når institutionerne kommer her, skal de have lov til at lege. Sådan lærer de en masse, både om skilte og deres egne evner. Når de leger, lærer de at holde balancen i snævre vendinger og at tage hensyn til hinanden på vejen. Og så er cyklen et genialt redskab for pædagogerne til at komme tættere på barnet,” siger han.
Legecykelkultur
Når institutionerne har booket tid hos trafiklegepladsen, sætter Richard Betts og hans kollega ofte gang i en cykelleg. De tager udgangspunkt i Cyklistforbundets 20 cykellege, og især postlegen plejer at være et hit.
Legen går ud på, at man cykler til postkortbutikken, hvor man ”køber” et kort. Derefter cykler man til posthuset, hvor man får frimærke på. Til sidst skal man cykle hen til postkassen og aflevere postkortet. Både posthus og postkasse flytter sig indimellem og gemmer sig nye steder.
Imens dagens gæster er sendt afsted på missionen, høres højlydte jubellyde, når et postkort kommer i postkassen. Børnene samarbejder og tilsidesætter for en stund den højre vigepligt, mens de i stedet balancerer for at holde postkortet i én hånd, mens de cykler med kun den anden hånd på styret.
Positiv manipulering
”Når børnene leger, får de alle de positive effekter af bevægelse og frisk luft, samtidig med at cyklen nærmest bliver en del af deres krop. Og det er der, vi skal hen. Det er også grunden til, at jeg har en særlig interesse i at hjælpe ’bogstav-børn’, som jeg kalder det,” fortæller Richard Betts og fortsætter:
”Jeg ser mange børn, der har udfordringer, børn med ADHD og autisme, og man skal jo passe på, at diagnosen ikke bliver en selvopfyldende profeti, hvor man også beskytter eller skærmer for meget. Jeg har haft børn med mange typer af udfordringer, og det er lige rørende, hver gang de lykkes og knækker koden. Det er også især der, jeg kan gøre en forskel, som forældre og pædagoger, tæt på barnet, ikke kan. Jeg kender ikke barnet, men jeg har mødt så mange, og jeg bruger min empati til at klikke med barnet, og på den måde kan jeg bedre gå til dem og skubbe dem lidt,” siger han.
”Indimellem hvisker jeg også et barn i øret, at jeg altså slet ikke var lige så god til at cykle, da jeg var på hans eller hendes alder. Jeg kalder det positiv manipulering, og fakta er bare, at det gør en kæmpe forskel for børnene, at man lige booster dem lidt”.
Fakta om cykling og børn
Børn og unge cykler mindre og sjældnere. Set i forhold til antal cyklede kilometer per dag er cykling hos de 10-17-årige faldet med 24,5 procent over en ti-årig periode (2009-2019).
Børn, som cykler i skole, har en fire timer bedre koncentrationsevne end børn, der bliver kørt i skole
Aktiv transport kan halvere andelen af børn og unge med forhøjet risiko for udvikling af hjertekar-sygdomme og diabetes-2
Kilde: Cyklistforbundet
Vil I selv på besøg?
Institutioner og skoler kan booke tid hos Trafiklegepladsen og dermed sikre, at der er afsat tid og ikke mindst cykler, til at I kommer. Personalet hjælper med at finde og justere cykler og hjelme og at sætte gang i alderssvarende lege. Bookingen foregår kun via telefon, så I kan aftale niveau og forventninger. Booking skal ske mandag mellem klokken 10.00 og 12.00 på telefon 30 50 14 05.
Vil I også i gang med cykellege på legepladsen? Så kan I finde inspiration fra Sikkertrafik her: https://sikkertrafik.dk/undervisning/bornehave/pa-legepladsen/
Eller prøve cyklistforbundets 20 cykellege: https://www.cyklistforbundet.dk/media/yftjrrxa/20_cykellege_web.pdf