Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Småt nyt
Ved Elisabeth Lockert Lange
FOA varsler konflikt for 20.000
Hovedbestyrelsen i FOA har afsendt strejkevarsel for cirka 20.000 medlemmer som følge af sammenbruddet i overenskomstsforhandlinger. Konflikten er varslet til ikrafttræden 2. april.
FOAs konfliktvarsler er koordineret med de øvrige KTO-organisationer, så konflikten får virkning i 27 kommuner og i to amtskommuner samt HS. Der er bl.a. udtaget strejkevarsel for dagplejere i nogle kommuner.
»Baggrunden for konflikten er beklageligvis de dårlige erfaringer med de kommunale arbejdsgivere om ny løn«, siger Poul Winckler og fortsætter:
»Vores erfaringer har været, at forhandlingerne om ny løn kører alt for trægt. Den måde, som ny løn er tacklet på, har skabt en negativ stemning. De lokale forhandlinger trækker ud – og når de så endelig går i gang, bliver man mødt med, at der ingen penge er«, siger Poul Winckler.
FOAs konfliktvarsel omfatter helt præcist, hvad der svarer til 16.768 fuldtidsansatte. I praksis vil det være cirka 20.000 medlemmer, der kan være i konflikt fra 2. april.
Glade børn lærer mere
»Barnets kreative læreprocesser er den vej, ad hvilken barnet når frem til at kunne forstå sig selv, kunne klare sig i fælles-skabet og kunne bidrage med noget værdifuldt. Derfor må vi gøre alt, hvad der står i vor magt for at sikre, at barnets opvækst præges af læring og kreativitet.«
Det mener psykologen Hans Henrik Knoop, der netop har udgivet bogen ‘Leg, læring & kreativitet’, der har undertitlen ‘Hvorfor glade børn lærer mere’.
I bogen beskriver han børns natur og muligheder på en tværvidenskabelig baggrund af kompleksitetsteori, hjerne-forskning og psykologi. Bogen gennemhuller flere myter om, at det skal være forbundet med ubehagelig anstrengelse at lære.
»En fundamental pædagogisk fejlantagelse har været, at mennesker skulle være født passive – at vi foretrækker ikke at bevæge os, hvis vi kan blive fri. Det stik modsatte er tydeligvis tilfældet hos det sunde, vågne menneske. Vi antager, at arbejde og nydelse er to forskellige ting, selvom det viser sig, at arbejdets kvalitet bliver bedst, ‘når lysten driver værket’ eller når ‘arbejdet går som en leg’.«
Kvalitet i anbringelser
Socialministeriet iværksætter nu et 3-årigt kvalitetsprojekt på anbringelsesområdet, KABU.
Det overordnede formål er i en samlet form at få opsamlet, udviklet og formidlet viden, der kan medvirke til at kvalificere arbejdet med anbringelser af børn og unge såvel aktuelt som på længere sigt.
KABU-projektet skal medvirke til at synliggøre, hvad vi kan forstå ved kvalitet i anbringelsesarbejdet. Herunder hvordan der kan arbejdes konkret med kvalitetsstandarder og sammen-hængen mellem den kvalitet, der ønskes i de konkrete anbringelsestilbud og det antal pladser, der er udviklet.
Det betyder, at såvel forvaltningsniveauet som anbringelses-stederne danner udgangspunkt for kvalitets- og metodeudvikling som et led i kvalitetsprojektet.
De overordnede målsætninger for projektet er udvikling af kvalitet og metoder i anbringelsesarbejdet, vidensindsamling, udvikling af redskaber til dokumentation og efterprøvning af effekt og udvikling af formidlingsog implementeringsredskaber. Ministeriet lægger ud med en konference den 18. marts, LFS deltager.
Pensionskassen for Børne- og Ungdomspædagoger har i 2001 opnået et investeringsafkast på 3,9 pct. før skat, hvilket bringer PBU blandt de bedste i pensionsbranchen.
2001 har været præget af drastisk svingende aktiemarkeder og et historisk lavt renteniveau. PBU fuldførte i 2001 et omfattende projekt med omlægning af kassens administration, der blandt andet er resulteret i en besparelse på et tocifret millionbeløb om året i administrationsomkostninger.
Et primært sigte med omlægningen er at sikre kassen de bedste pensioner over tid.