Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Ved Maj-Britt Nilsson
Helhedsskolen Et udviklingsprojekt i Horsens Kommune
Af Mari-Ann Togsverd, Horsenes Kommune
Bogen beskriver det intense arbejde, som Horsens Kommune i de senere år har ydet i forhold til forbedring af skolestarten. Visionen har været at skabe en helhedsorienteret pædagogik på tværs af faggrupper for netop at skabe en pædagogik med udgangspunkt i det enkelte barn i et forpligtigede fællesskab.
Man har haft gode erfaringer med at finde et fælles tredje ståsted mellem undervisningspædagogikken og fritidspædagogikken.
Skolekonsulent Mari-Ann Togsverd beskriver den politiske proces, der ligger bag indsatsområdet og hvorledes samspillet mellem udviklingsprocessen og de politiske beslutninger, hele tiden har været med det formål, at lade indholdet styre processen og derved sætte krav til rammerne.
Bogen henvender sig til ansatte i kommuner og på skoler, der ønsker en fælles skoleudvikling ud fra en helhedsorienteret pædagogik.
Forlaget Dafolo · 85 sider · Pris 168 kr.
Mønsterbrud
- Teorier, forskning og eksemplar
Af Ulla Søgaard
I løbet af de sidste 10-20 år er mønsterbegrebet for alvor blevet introduceret og er nu et begreb, de fleste af os er bekendt med. Vi forbinder det med mennesker, som klarer sig godt på trods af, at de i deres barndom og ungdom har haft meget dårlige vilkår. De har gjort op med deres negative sociale arv. De har været i stand til at modstå indflydelsen fra et opvækstmiljø, der karaktiseres af alvorlig omsorgssvigt i forholdet til børnene.
Med udgangspunkt i sociologiske teorier og nyere psykologiske teorier belyses og forklares bogens tema, som brud med den (negative) sociale arv.
Dette er en lærebog, skrevet til undervisning på gymnasiale uddannelser på pædagog- og lærerseminarier.
De psykologiske teorier repræsenteres af: A. Bandura, social indlæring; M. Seligman, kognitiv indlæring; H. Kohut: selvpsykologien og narretiv psykologi. Det teoretiske stof ledsages bogen igennem af cases, diskussionsindlæg og arbejdsopgaver.
Bogforlagene Billesø & Baltzer 136 sider · Pris 158 kr.
Fortællinger om unge i klub og
Fortællinger om den gode klub
Af Klaus Goldschmidt Henriksen, Flemming Andersen, Gitte Klitgaard og Marianne Vesterbirk
Målgruppen i disse hæfter er klubpædagoger og deres samarbejdspartnere og alle de, som gerne vil »kigge med over skulderen« og få et indblik i dagens klubarbejde.
I Fortællinger om unge i klub beskrives hvad der optager klubpædagogerne i arbejdet med de unge og tilsammen giver det et godt signalement af »de udsatte unge« i dagens klubber.
De voksne i fritids- og ungdomsklubber skal have personlighed og holdning. De skal ikke bare tale de unge efter munden men derimod give med- og modspil. Faktisk må de voksne i klubben gerne »skælde ud«, hvis de kan gøre det med respekt for de unge. Det fremgår af andet hæfte Fortællinger om den gode klub.
Fortællingerne er skrevet af klubpædagoger på baggrund af interviews med unge, der går i klub. Hæfterne indeholder såvel portrætter af unge som fortællinger om unges ønsker til en god klub.
Fortællingerne skal danne grundlag for landets første egentlige lærebog for klubpædagoger. Lærebogen kommer på gaden i 2004 og ventes at kombinere klubpædagogers praksis med diverse ungdomsteorier.