Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Æseløret
Det meningsfulde arbejdsliv
Redigeret af Cecilie Lynnerup Eriksen
Hanen galer, vækkeuret kimer, måske bipper mobilen. Det er tid til at stå op og gå på arbejde. Men hvorfor gør vi det? Er det for at få mad på bordet, status i samfundet eller noget helt tredje? Hvorfor vi arbejder, og dermed hvad arbejdslivets mening er, har ændret sig op gennem historien. Arbejdet adler, det skal udføres i ansigtets sved eller bærer lønnen i sig selv.
I Danmark i dag er meningsfuldt arbejde eftertragtet af både medarbejdere og arbejdsgivere. Medarbejdere søger det, fordi arbejdet er en stor del af livet, og fordi de ønsker at gøre en positiv forskel i samfundet. Arbejdsgivere søger det, fordi god ledelse, der giver mening, også tiltrækker arbejdskraft, motiverer de ansatte og fremmer innovation til gavn for både bundlinjer og bæredygtighed.
Men hvad er et meningsfuldt arbejde egentlig? Hvad kan den enkelte gøre for at få et meningsfuldt arbejdsliv uden stress, og hvad kan ledere gøre for at fremme meningen med at arbejde? Antologien sætter disse spørgsmål under debat med ledelsesteoretisk, psykologisk, medicinsk, fi losofi sk og antropologisk tænkning.
Aarhus Universitetsforlag 202 sider • Pris 198 kr. ISBN 978-87-7934-510-4
At leve med ADHD
Af Ane-Marie Erenbjerg
”ADHD er noget, som gør det svært for én at opføre sig ordentligt, og høre hvad de andre siger. Det er bare, fordi man ikke har det så godt, når man bliver født. Det er noget medfødt.« ( Valentin 7 år)
Ofte har forældre til et barn med ADHD fået at vide, at deres barn er uartigt, og at de ikke har sat grænser nok for barnet. Mange voksne med ADHD er blevet bedt om at tage sig sammen. Men et barn med ADHD er ikke uartigt eller uopdragent, og en voksen med ADHD er ikke et rodehoved, der bare skal stramme sig an. ADHD er et handicap, og det første vigtige skridt i arbejdet med at hjælpe børn, unge og voksne med ADHD går gennem.
Bogen indeholder en lang række personlige beretninger, hvor børn, unge, voksne, forældre og øvrige pårørende fortæller om livet med ADHD. Derudover rummer bogen korte faktuelle afsnit om ADHD, symptomer, behandling og gode råd.
Dansk Psykologisk Forlag 354 sider • Pris 398 kr. ISBN 978-87-412-5124-0
Etik og værdier i socialt arbejde
Af Jørgen Husted
En grundbog, der diskuterer den etik og de værdier, som det sociale arbejde bør hvile på. Værdigrundlaget for det sociale arbejde omhandler de samme grundværdier og principper, som mennesker føler sig bundet af i deres almindelige liv og samliv. Det handler om individuel værdighed, om social retfærdighed, om det gode liv og om forpligtethed.
Når man arbejder på det sociale område, er det meget vigtigt at holde fast i, at vi skylder at sikre, at også mennesker, der falder uden for de almindelige rammer, har rimelige muligheder og gunstige betingelser for at skabe et liv, der er værd at leve. Det vi ikke må byde andre, er det samme som det, vi skylder andre. Det drejer sig ikke bare om at sikre mad, sundhed og tøj på kroppen, men om menneskelig værdighed og et værdigt liv.
Etik og værdier i socialt arbejde henvender sig til alle studerende og professionelle inden for det sociale arbejde: socialrådgivere, socialpædagoger, pædagoger m. fl .
Hans Reitzels Forlag 280 sider • Pris 298 kr. ISBN 978-87-412-5332-9
Den professionelle proceskonsulent
Af Kristian Dahl & Andreas Granhof Juhl
Proceskonsultation er i høj kurs hos mange offentlige og private organisationer, når målet er deltagerinvolverende organisationsudvikling med effekt. Denne bog åbner op for proceskonsulentens værktøjskasse – og teorien bag!
Forfatterne viser også, hvilke teoretiske overvejelser samt anvendelige redskaber man kan gøre brug af for at skabe en kvalitetsproces. Herudover rummer bogen en fyldig beskrivelse af seks traditioner, som proceskonsulenten kan arbejde ud fra: Den systemiske position, Den anerkendende position, Den løsningsorienterede position, Den narrative position, Organizational Development, Den strategiske position.
Bogen henvender sig til konsulenten, der efterspørger metoder til effektfuld organisationsudvikling lederen, der har brug for redskaber til deltagerinvolverende forandringsprocesser den studerende, der ønsker teoretisk overblik og en forskningsbaseret introduktion til proceskonsultation.
Hans Reitzels Forlag 354 sider ˚ • Pris 398 kr. ISBN 978-87-412-5124-0
Socialpædagogen
- identitet og faglighed
Af Janne Hedegaard Hansen
Med udgangspunkt i analyser af otte praksisfortællinger indfanges socialpædagogers egen forståelse af deres arbejde, rolle og funktion. Hvilke mål sætter de i deres arbejde, og hvordan skaber de mening. Analyserne fremskriver to diskurser som grundlaget for socialpædagogernes arbejde med udsatte: en sårbarhedsdiskurs og en ressourcediskurs.
Men hvordan passer socialpædagogers selvforståelse til deres rolle som myndighedsperson - og forvalter af de herskende socialpolitiske mål? Og hvad er de herskende socialpolitiske mål? Bogen gennemgår velfærdsstatens udvikling fra wellfare til workfare, som viser sig i udviklingen fra en socialpolitisk forsørgelsesdiskurs til en selvforsørgelsesdiskurs og den gennemgår den sociale lovgivning i forhold til de mest udsatte grupper. Endelig diskuteres hvilke konsekvenser den socialpædagogiske praksis og de socialpolitiske rammer har for brugerne og deres livsvilkår.
Hans Reitzels Forlag 245 sider • Pris 298 kr. ISBN 978-87-412-5345-9
Personlighedsforstyrrelser
- Moderne relationel forståelse og behandling af borderline-lidelser
Af Carsten René Jørgensen
Hvad er en personlighedsforstyrrelse? Hvad er årsagerne til udvikling af personlighedsforstyrrelser, og hvordan behandles de psykoterapeutisk?
Borderline personlighedsforstyrrelser rammer især yngre mennesker og er forbundet med betydeligt forringet livskvalitet og menneskelig lidelse, herunder selvskadende adfærd, relationer præget af massive konfl ikter og øget risiko for selvmord. Carsten René Jørgensen fremlægger en model for moderne relationel forståelse og behandling af svære borderline-personlighedsforstyrrelser.
Denne 2. udgave er opdateret med en lang række nye forskningsresultater og er udvidet med afsnit om bl.a. disorganiseret tilknytning, identitetsforstyrrelser og følelsesmæssig dysregulering, borderline og ADHD, personlighedsforstyrrelser hos børn og unge samt udviklingspsykopatalogi. Carsten René Jørgensen er cand.psych., ph.d. og lektor i klinisk psykologi ved Psykologisk Institut,
Aarhus Universitet. Hans Reitzels Forlag 622 sider • Pris 525 kr. ISBN 978-87-412-5317-6
Udsat for forståelse
– Antologi om socialt udsatte
Hvem er de socialt udsatte? Hvilke individuelle og samfundsmæssige faktorer skaber social udsathed? Hvad er forskellen på samfundets syn på personer med handicap og socialt udsatte?
Disse spørgsmål og mange flere behandles i antologien. Antologien indeholder 10 bidrag til forståelse af, hvem socialt udsatte er, hvad der ligger i begrebet, og hvordan social udsathed skabes i et krydsfelt mellem den enkeltes adfærd og ressourcer, sociale vilkår, samfundets indretning samt omverdenens reaktioner og holdninger. Bidragene er skrevet af forskere og samfundsdebattører.
”Det er mit håb, at bogen vil bidrage til at udbrede diskussionen af socialt udsatte og social udsathed til en større kreds. Social udsathed er et stort og alvorligt samfundsproblem, som vi hele tiden skal arbejde på at forstå bedre, så vi kan give bedre tilbud til dem, der er socialt udsatte eller i risiko for at blive socialt udsatte”, siger Preben Brandt, formand for Rådet for Socialt Udsatte.
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til Preben Brandt eller til sekretariatet for Rådet for Socialt Udsatte, Ole Kjærgaard 3392 9265, post@udsatte.dk. Bogen er gratis og kan fås ved henvendelse til sekretariatet for Rådet for Socialt Udsatte.
Umyndiggørelse
Af Rasmus Willig
”Hvis vi ikke kan omstille os til de nye strukturer, bliver vi udstillet som svage. Man kommer jo til at tage det på sig. Jeg føler mig ikke som svag, men jeg får hele tiden at vide, at det jo er hårdt at være i min situation som pædagogisk leder. Det ledelsesled, som er kommet over mig, mener, at hun skal hjælpe mig, inden jeg bryder sammen. Men jeg tror ikke, at jeg er på sammenbruddets rand. Jeg skal bare have tid og plads som leder. Problemet er at når jeg mod min vilje bliver omklamret, føler jeg mig handlingslammet, allerede inden vi er begyndt. Jeg føler mig egentligt lidt umyndiggjort.” (Pia, pædagogisk leder i Århus) Sådan lyder forordet i Rasmus Willigs bog, Umyndigørelse, som nu gratis kan læses online på www.hansreitzel.dk (link er ikke længere aktivt, red)