Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Klubarbejde
Farvel til fordomme
Af Elisabeth Lockert lange
Integration mellem Nørrebro og Viborg. Sådan præsenterer Ungeklubben First Floor deres weekendbesøg med 14 unge drenge på en efterskole i Viborg. En udveksling af unge med helt forskellige baggrunde og livsvilkår kan gøre sit til både at nedbryde fordomme – og opbygge venskaber og forståelse. Det var en stor succes, en oplevelse for livet, som en af de unge fra Nørrebro udtrykker det.
Drengene kommer mig smilende i møde, åbent og velvilligt, da jeg træder ind af døren på 1. sal i Heimdalsgade, ind i Ungeklubben First Floors lokaler. Ahmed Solo, Mohammed Alkalil og brødrene Ferat og Burah Kücükyildeiz vil meget gerne fortælle om deres utroligt gode oplevelse på en efterskole i Viborg. I starten var det med grin og forlegenhed, men efterhånden talte de sig varme.
Deres historie er at 14 unge drenge/mænd fra First Floor, deriblandt dem selv, drog afsted i weekenden 5., 6. og 7. marts til Bjergnæsskolen, en efterskole i Viborg. To medarbejdere, souschef Athareh Chahkandi og klubpædagog Yasser Hachache, deltog på turen til efterskolen, som har musik og idræt som særligt fokus.
Souschefen fortæller at en lærer på efterskolen, Morten Graae, kender First Floors leder Henning Carl Hansen, og de to var blevet enige om et udvekslingsophold mellem klubbens drenge og efterskolens elever, så derfor inviterede skolen dem. Og det havde været en spændende udveksling, fortæller hun, hvor de unge fra Nørrebro fik mulighed for at se en jysk efterskole en weekend. Senere forventer First Floor et besøg af elever fra Bjergsnæsskolen i Viborg.
Yasser Hachache supplerer:
”Vi tog invitationen op på et klubmedlemsmøde og stemte. Alle ville afsted, alle ville gerne opleve noget nyt. Men vi var nødt til at begrænse antallet, og efterskolen valgte så en dato, hvor besøget kunne lade sig gøre, og hvor de havde tid til os. Og efter den succes planlægger vi en ny tur, så kan nogen andre komme med.”
”Jeg skal i hvert fald med igen”, lyder det hurtigt fra Ferat Kücükyildeiz. ”Ja jeg vil altså meget gerne med igen. Det vi oplevede derovre, de aktiviteter vi lavede, det er ikke noget vi gør til hverdag. Det var rigtig fedt at prøve så meget, jeg aldrig har prøvet før. Især trampolinen, at hoppe og springe i den, var godt. Og vi fik et så godt forhold til de unge derovre på skolen, de tog rigtig godt imod os, og brugte tid med os. Det var fedt at være sammen med dem.”
Det var rare mennesker, alle de unge derovre og Morten, han var rigtig flink, han skal have stor ros, siger de som med én mund.
Fra fordom til venskab
Der lå ikke noget stort forkromet og formuleret formål bag besøget i Viborg, andet end det altid er udviklende at møde nogen som lever helt anderledes end én selv og har en helt anden baggrund. Men de voksne i ungdomsklubben har selvfølgelig kunnet forudse at fordomme og myter ville blive rystet godt igennem. Og det er netop hvad der skete. På begge sider af Storebælt.
Ahmed Solo, som går i 10. klasse, fortæller:
”De unge derovre havde aldrig set indvandrere før, rigtigt, kun i medierne. De var meget interesserede og spurgte meget om Nørrebro, som de kun kender fra tv. De havde mange fordomme om skyderi. Det var deres første tanke, at der kun var skyderi og ballade her. At vi nærmest kom med en kølle.”
Burah Kücükyildeiz går også i 10. klasse. Han fremhæver det gode venskab de nu har fået:
”Selvom de havde hørt alt det om Nørrebro, så tog de godt imod os alligevel. De var så interesserede i os og vores liv og spurgte os om en masse. Og de var glade for at vi også var interesserede i dem. Nu savner de os og vi dem. Vi er blevet venner på Facebook og skriver sammen.
Efterskoler er ellers ikke lige det, drengene fra Nørrebro har hørt mest positivt om. De har hørt om alle reglerne og lektierne, og de fortæller samstemmende at de troede at når drenge kommer på efterskole, er det fordi de har været kriminelle, eller at det var nogen, som ikke passede deres skole. De tænkte efterskole som et slags opholdssted. Den opfattelse er ændret nu må man sige. For nu har de set ”at det er rigtig fedt.”
Noget af det ekstra fede ved netop Bjergnæsskolen er at det er en idræts- og musikefterskole. To emner som også optager de unge på Nørrebro.
Især er Ahmed Solo meget musikinteresseret, siger de andre drenge og fortæller at han er rapper og laver sin egen musik. På efterskolen holder de både karaokeaftener og X faktor aftener, og Solo optrådte naturligvis med et par af sine egne numre. Det blev et stort hit for eleverne derovre, som også er 9. og 10. klasses elever, ganske som de fleste af de unge som var afsted. De unge jyder blev så begejstrede for musikken at de har bedt om at få sendt en cd med numre over til dem.
”De var meget begejstrede, inspirerede og imponerede”, fortæller drengene i kor.
Mange nye aktiviteter
Turen har fået Ferat Kücükyildeiz til at beslutte at han vil forsøge at komme på en efterskole, især med idræt, det var virkelig en øjenåbner for ham. At hoppe trampolin var bare toppen. Og Ahmed Solo vil på højskole, musikhøjskole, efter 10. klasse.
Begejstrede nævner de unge i munden på hinanden de mange seje aktiviteter, efterskolen havde bare i løbet af den ene weekend, og som de unge på skolen spurgte om de unge københavnere ville være med i. Ud over karaoke og X faktor var de i svømmehal, lavede bolsjer, hoppede i trampolin – og så var der fællessang hver dag, danske sange. Også det var en ny oplevelse. Til alle aktiviteter og spisning var de unge københavnere delt i grupper sammen med skolens unge.
De er enige om at dette er en oplevelse for livet, en erfaring de vil bære med sig. For nok har de rejst en del, men primært til egen familie. Ikke som de udtrykker det til et sted ”hvor der kun er jyder”. Og det er ikke negativt ment, tværtimod, de understreger igen hvor flinke de var, jyderne, hvor godt de tog imod dem, og hvor meget de hyggede sig sammen.
Samtidig med at de lærte de unge jyder at kende, så lærte de også en masse nyt om hinanden. Burah Kücükyildeiz fortæller om endnu en aktivitet, en leg de legede, hvor de hver især skulle fortælle noget godt og noget dårligt om hinanden.
”Vi lærte hinanden meget bedre at kende, og vi lærte også meget om, hvordan andre ser én.”
Og så lærte de dansk af turen, fortæller de grinende, de fik udvidet deres ordforråd med ekstra ord, og lærte at tale bedre. Så de unge i Viborg kunne forstå hvad de sagde, for det kneb i starten, fortæller de.
Athareh Chahkandi sammenfatter med et smil: ”Ja turen var både socialt og fagligt vigtig.”
”Men det skulle have været flere dage”, siger Burah Kücükyildeiz med længsel i stemmen. Hans bror nikker: ”Vi savner dem faktisk.”
Gensidig ros
Der var andet end de mange spændende aktiviteter på efterskolen, der kom bag på dem, bl.a. maden og disciplinen. Maden var klart helt anderledes end de unge i klubben spiser, fortæller klubpædagog Yasser Hachache. Netop fordi der er fokus på idræt, spiser de meget sundt, og deres rytme er meget anderledes med varm mad midt på dagen og kold mad om aftenen.
Men det vænnede de sig til, og det var dejligt med fællessangen før maden, og at alle var med til at rydde op.
”Livet der er meget respektfuldt og disciplineret, og regler og tider blev fulgt. Og samtidig var de helt åbne over for os”, fortæller de unge. For det var ikke negativt at det var så disciplineret, tværtimod. Imponerende var det også at de unge jyder stolede så meget på hinanden, at de bare lod cyklerne stå udenfor, mens de var i svømmehal.
Yasser Hachache sammenfatter:
”De unge derovre oplevede hvordan vi reagerede på dem, og vi oplevede hvordan de reagerede på os. De troede at vi var meget mere barske, at vores unge ødelægger ruder og laver ballade. Vi har siden evalueret turen, og vi fik ros af dem og Morten, de var glade for besøget. Og vi var glade for at besøge dem. Vi skal derover igen, og vi har naturligvis også inviteret dem.”
Økonomisk har det været muligt, fordi Bjergsnæsskolen har søgt Efterskolernes Landssekretariat om økonomisk støtte til dette integrationsprojekt.
”Som måske kan være til inspiration for andre københavnske ungdomsklubber”, siger First Floors leder Henning Carl Hansen. ”Vores unge og deres familier er jo ikke bekendt med de gode muligheder der er for at søge økonomisk støtte til at tage 9. og 10. klasse på en dansk efterskole. Forhåbentlig kan vores lille integrationsprojekt få stor positiv effekt for unge og deres familier med anden etnisk baggrund end dansk.