Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Skolen trumfede fritiden - IGEN
Tekst: Anna Louise Stevhøj
Det var mere end svært at få politikerpanelet til at forholde sig til børnenes fritid, selv om det var emnet, da forældreorganisationerne inviterede til konference på Christiansborg den 10. november. Bølgerne gik til gengæld højt i deres drøftelser af skolereformen.
”Det er faktisk meget symptomatisk. De glemmer hele tiden, at vi er her for at diskutere børnenes fritid. De vil hellere tale om skole. Og det er jo også det, der kendetegner reformen. Fritiden er blevet glemt.” som en tilhører sagde.
Konferencen, som var arrangeret af Forældrenes Landsforening, FOLA, og foreningen Folkeskoleforældre, startede ellers fredeligt. Repræsentanter for forældreorganisationerne fortalte i deres oplæg om trætte børn, og de fortalte om myriader af henvendelser fra ulykkelige forældre, der kun kunne stå på sidelinjen og se på deres børns mistrivsel.
Forskerne Pernille Hviid og Lars Geer Hammershøj bidrog med forskningsbaserede oplæg om den frie legs store betydning for barnets udvikling, og arrangørerne havde i sidste øjeblik skaffet endnu en oplægsholder, nemlig den nordjyske børnelæge Karen Tilma.
Syge og stressede børn
Karen Tilma har vakt opmærksomhed i medierne ved at fortælle om de mange børn, hun er begyndt at møde i praksis, som bliver syge af stress på grund af de lange skoledage.
”Mine børnelægekolleger oplever det samme, og jeg har fået hundreder af henvendelser fra fortvivlede forældre fra hele Danmark," sagde Karen Tilma, som til dundrende bifald fra salen sagde:
”Det er så strengt for børnene med de lange dage. Vi andre har pauser og rutiner. Det har børnene ikke. de skal forholde sig og lære hvert eneste minut; de skal både lærer stoffet, de skal lære at relatere, og de skal lære at fungere i fællesskabet. De voksne, der ikke kan forstå, at det er hårdt arbejde, skulle prøve at gå i skole igen.”
Stærke følelser
Karen Tilmas indlæg blev akkompagneret af himmelvendte øjne fra den fremmødte KL-politiker Jane Jegind, og den efterfølgende debat var i det hele taget generelt præget af stærke følelser. Det føg med modsatrettede påstande om flere eller færre syge børn, og om flere eller færre børn i de danske idrætsforeninger.
Ordstyrer Line Riiskjær Høi gjorde en forbilledlig indsats for at få politikerpanelet til at forholde sig til fritiden, men hun kæmpede mod vindmøller.
Diskussionen blev ved med at vende tilbage til indholdet i skolereformen, hvor parterne stod stejlt over for hinanden: Forligspartierne står stadig på mål for reformen, selv om der er en vis erkendelse af, at der er områder, der trænger til en kærlig politisk hånd – en opgave Christiansborgpolitikerne under dagens debat sendte videre til kommunerne.
Den uvante politiske alliance af nej-partier, som på konferencen var repræsenteret af Enhedslisten, Kristendemokraterne, Konservative og Liberal Alliance, talte med store bogstaver og engagement og advarede især mod den forvitring af hele fritidsstrukturen, der foregår netop nu. Men det var for døve ører i det øvrige panel.
Alex Ahrendtsen, DF: Kommunerne skal gøre det bedre
”Skoledagen er blevet for lang. Der mangler balance. Vi har sammen med forligspartierne skrevet til kommunerne. De skal tage ansvar for, at reformen lever op til de oprindelige intentioner. Og vi bliver ved med at holde øje.”
Anni Matthiesen, Venstre: Vi står fortsat inde for reformen
”Der er helt klart ting i reformen, der kan gøres bedre. Det er vores holdning, at der skal være plads til fritid. Nogle steder er der brug for, at kommunerne strammer op og holder sig inden for rammerne. Men husk, det er en stor reform, og meget er endnu ikke faldet på plads. Giv den nu en chance, og vent på de første trivselsmålinger, før vi fælder den endelige dom.””
Anette Lind, Socialdemokraterne: Vi har ændret skolen for at gøre en god skole bedre
”Ja, vi har fået længere skoledage. Men det er ikke det samme som at de er for lange. Vi skal tale meget mere om indhold og variation i skoledagen i stedet for timetal. Jeg synes, fremstillingen er for ensidig, og jeg synes, der mangler dokumentation for, at reformen giver syge børn. ”
Casper Strunge, Konservative: En reform af lommefilosofi og varm luft
”Det er blevet en skole med mere af det, der ikke er brug for. Der blev ikke lyttet til sund fornuft, da en lille elite uden kontakt med virkelighedens verden bestemte sig for at lave skolen om og skabte en reform på baggrund af lommefilosofi og varm luft.”
Jakob Mark, SF: Jeg vil helst stå i midten
”Det var tiltrængt med en reform af skolen, men den var totalt underfinansieret, og det har medført en del af de problemer, vi står over for. Jeg synes, der er en tendens til, at vi maler op os i et hjørne, når vi diskuterer reformen. Den fungerer vidt forskelligt fra sted til sted, og jeg så gerne, at vi kunne drøfte mere indhold end bare være for-imod. Jeg tror godt, at vi kan rette op på de fejl og mangler, der er, ved at regulere.”
Jakob Sølvhøj, Enhedslisten: De troede, at kvantitet kunne gøre det ud for bedre kvalitet
”Ser man ud over det brede landskab, er det tydeligt, at det ikke virker. Det er ikke godt nok, og vi er nødt til at lave det om. Men det haster, fordi vi er ved at nedbryde alle fritidsstrukturerne, og det kan blive for sent at genoprette de helt unikke pædagogiske miljøer, vi har bygget op gennem mange år. ”
Lotte Rod, Radikale: Vi er gået ind til den lange skoledag med åbne øjne
”Vi ville være med til at skabe en skole, der ikke kun var for de privilegerede børn, men som også kunne rumme de udsatte. Prisen var en længere skoledag. Det er en høj pris, men vi har valgt at betale, for vi tror på, at det kan højne kvaliteten.”
Merete Riisager, Liberal Alliance: I har givet alle danske børn en eftersidning – hver dag
”Vi har været imod hele vejen igennem. Både for skolens skyld og for fritidens skyld. Det er absurd, at vi skal diskutere, om børn har ret til fritid. Vi kunne lige så godt diskutere, om mennesker har ret til livskvalitet. Hvis reformen er skabt, fordi en lille gruppe børn har svært ved at få fritidstilbud, så hjælp den lille gruppe i stedet for at tvangsindskrive alle danske børn. Men det haster at gøre noget ved det, for lige nu er vi ved at lukke SFO’ er og klubber i bundter. ”
Stig Gernov, Kristendemokraterne: Man har placeret en lort på lærernes hoveder
”Først fik alle småbørn en lige så lang arbejdsdag som voksne. Så fandt man ud af, at skolebørnene også skulle. Det er synd og skam, for der er alt for mange aktiviteter i børnenes liv, og alt for lidt tid til bare at være menneske. Det handler åbenbart om, at hvert menneske skal ”have optimeret sit potentiale”, og at civilsamfundet skal passe sig ind efter skolen. Efter min mening kan man ikke tillade sig at sige til lærerne, at de skal tage ja-hatten på, efter at man har placeret en lort på deres hoveder. ”
Jane Jegind, Venstre. Medlem af Børne- og Kulturudvalget i KL:
”Jeg er lodret uenig i de mange negative ord, der er sagt i dag, og jeg tror simpelthen ikke på, at der er kommet flere stresssyge børn. Jeg mener, der er rammer for både frihed og fantasi i skolen, og at der sker utroligt mange gode ting rundt omkring på de danske skoler. Lærerne og pædagogerne må opføre sig som voksne mennesker og lære at samarbejde."