Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Pædagogikken går gennem kroppen
Tekst: Anna Louise Stevnhøj
Alma er egentlig ved at hoppe fra sten til sten på gulvtæppet, hvis mønster består af en brusende flod med glubske krokodiller og trygge trædesten. Men selv om der ikke er noget i vejen med Almas balance, bliver krokodillerne så levende i hendes fantasi, at hun er nødt til at hoppe af tæppet for ikke at blive bidt i tæerne.
Det farlige gulvtæppe ligger i LilleArenas sprogværksted, som hverken er domineret af borde og stole eller boghylder. Det, der fylder mest, er en forhindringsbane. Og det er karakteristisk for den pædagogik, der gennemsyrer den integrerede institution LilleArena. Vejen til al læring går gennem kroppen.
LilleArena har en idrætsprofil og er netop blevet idrætscertificeret af Danmarks Idrætsforbund og VIA University College. Det betyder imidlertid ikke, at der bliver spillet særlig meget bold eller dyrket anden traditionel idræt.
”Jeg tror faktisk, at vi spiller mindre bold, end man gør i så mange andre institutioner. Pædagogisk idræt handler om, at vi har kroppen med i alt, og at vi har en pædagogisk hensigt med vores aktiviteter. Det lille barn møder verden med sin krop. Derfor giver det så meget mening at tænke kroppen ind i aktiviteterne og de daglige rutiner,” fortæller Tina Anthony, som er pædagog i LilleArena.
Positive forstyrrelser
Man oplever en anderledes institution, når man går rundt i de midlertidige bygninger, som huser LilleArena, indtil børn og voksne kan flytte ind i den rigtige institution. Den er ved at blive bygget klods op og ned af Royal Arena i Ørestaden.
Der er ikke ret mange møbler. Der er heller ikke ret meget legetøj. Til gengæld er der rum, der er næsten tomme – og så er der rum fyldt med store klatre- og skummiljøer med klatreredskaber og skumpuder i mange former og glade farver, som indbyder til at hoppe, bygge og klatre. Derudover arbejdes med ”positive forstyrrelser” i rummene og på legepladsen. Det betyder, at pædagogerne dagligt ændrer noget i rummets udformning eller funktion. Hensigten er at give børnene en ny kropslig udfordring hver dag, og se, hvor børnene er i deres udvikling.
”Vores indretning er valgt bevidst. Vi har ikke mange aktiviteter, som foregår siddende ved et bord. Og vi rydder ofte et helt rum, så vi kan lave alternative ting som fx at lade børnene rive avispapir i stykker, til der er avispapir over hele gulvet – eller omdanne en stue til en fantasirejse, hvor vi skal kæmpe os over bjerge og farlige floder,” fortæller pædagog, Rikke Blauenfeldt.
De voksne leger med
Der er masser af almindeligt legetøj i LilleArena som fx Briotog, bondegårdsdyr, udklædningstøj og puslespil. Men legetøjet er ikke fremme hele tiden, så børn og personale bliver nødt til at forholde sig til sig selv, hinanden, legen og de fælles aktiviteter.
Fraværet af legetøj har dog også en anden baggrund, fortæller pædagog Rikke Blauenfeldt:
”Vi har en filosofi om, at vores legetøj helst skal være noget, de ikke har derhjemme. Vi skal byde på andre oplevelser og sansemuligheder. Vi køber legetøj, som vi har en hensigt med, og som vi kan bruge i de lege, vi leger med børnene,” siger Rikke Blauenfeldt.
Indretning og legetøj kan ikke gøre det alene. Det handler i høj grad om pædagogernes indstilling. Når Tina Anthony siger ’vi’ om legen, er det ikke bare en talemåde. Det er helt grundlæggende for pædagogikken, at pædagogerne går foran i alle aktiviteter og signalerer bevægelsesglæde med deres egen krop.
”Når vi skal på legepladsen, tager vi selv overtøj på sammen med børnene og sætter ord på imens. Når et barn skal lære at klatre op i noget på legepladsen, står vi ikke ved siden af og instruerer med ord. Vi kravler selv op og instruerer med kroppen,” siger Tina Anthony.
”Og i virkeligheden er det fedt at få lov til at lege med på børnenes initiativer! Men vi arbejder selvfølgelig også med den udfordring, det er, at lade børnene opleve og sanse selv, uden at det er os, der definerer, hvordan legen skal være, og hvordan tingene skal opleves.” fortæller Rikke Blauenfeldt.
Fakta:
Hvad er pædagogisk idræt?
Pædagogisk idræt er en pædagogisk teori og metode udviklet af Via University College. Pædagogisk idræt handler om at idræt, leg og bevægelse bliver en naturlig del af den pædagogiske praksis, og at der samtidig er fokus på kost og sundhed i bred forstand. Målet er at understøtte børns trivsel og udvikling, og motivere livslang glæde ved at bruge kroppen. I pædagogisk idræt kommer pædagogikken altid før idrætten – og idrætten har pædagogiske mål, der rækker ud over selve aktiviteten.
Et kernebegreb i pædagogisk idræt angår fire fokuspunkter, som dækker børns udvikling generelt:
Fysisk:
Motorik, koordination, balance, kropskendskab, beherskelse, kropsbevidsthed, motoriske færdigheder, kondition, styrke, kropsudtryk, kropslig kommunikation, kropslige handleformer (øve, prøve, mestre).
Psykisk:
Selvværd, selvtillid, stabilitet, dannelse, selvindsigt, at turde, at ville, melde til og fra, positiv selvopfattelse, tage initiativ, udtryk for følelser, tillid, vente på tur, problemløsning.
Socialt:
Respekt, accept, ansvar, adfærd, norm, indordne sig, være opmærksom, samarbejde, empati, medansvarlighed, forhandlingsevne, kommunikation, samarbejde, evnen til at gå på kompromis, vise hensyn.
Kognitivt:
Kreativitet, sprog, overblik, tælle, forstå en meddelelse, erkende, forstå og acceptere regler/normer, omstillingsevne, evne til at reflektere, bruge hukommelse, kritisk tænkning, taktik, regler.