Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Legetøj skovles ind i institutionerne med en møggreb
Jørn Martin Steenhold er i medierne blevet kaldt ”Danmarks eneste legetøjsforsker.” Forskeren finder det da også selv mærkværdigt, at der ikke er flere, der beskæftiger sig med legetøj, når det fylder så meget i børns liv og tilegnelse af viden. Jørn Martin Steenhold synes, at forskere og undervisere på pædagoguddannelsen ofte har en elitær holdning til legetøj.
Tekst: Hedda Maj Jensen
”Jeg er forundret over, at man på pædagoguddannelsen ikke ofrer mere tid på, hvad legetøj egentlig er, men har en overlegen, elitær holdning til legetøj, og nærmest opfatter det som junkfood. Når man tænker på, hvad legetøj egentlig tilfører børnene af viden både om dem selv og om livet og tilværelsen, så er det underligt, at man ikke gør noget mere ud af, hvordan man anvender det, men nærmest bare skovler det ind på gulvet i institutionerne med en møggreb,” siger Jørn Martin Steenhold.
Jørn Martin Steenhold mener, at børn ved at lege med forskellige typer legetøj kan lære alt. Legetøjet kan på denne måde indgå i en hvilken som helst læreplan og være med til at udvikle børnene intellektuelt inden for et udvalgt tema. Derfor kategoriserer han legetøj efter de seks læreplanstemaer og efter 10 vidensområder, som han også kalder ”klogheder”.
Legetøj i institutioner
Når dagtilbud skal købe legetøj, er Steenholds råd, at de kategoriserer deres legetøj inden for børns 10 klogheder: Jeg-klog, Os-klog, Tal-klog, Billed-klog, Naturklog, Livs-klog, Fornemme-klog, Musik-klog, Krops-klog og Ord-klog. Han synes også, at man skal sørge for, at der er lidt, men godt inden for alle kategorier.
”Alt legetøj er i virkeligheden kopier af de voksnes redskaber, og ting, man omgiver sig med, eller metaforer for det samme. Fx kan en sten forestille en grim heks eller en hest. Så hvert enkelt stykke legetøj fortæller en historie, som kan give børnene viden, hvis de kan se historien og udfordringen ved at lege med legetøjet,” siger Jørn Martin Steenhold, som ikke mener, at man nødvendigvis behøver læse med børn for at give dem sprog.
”Man kan sagtens nøjes med at snakke med dem, så længe man har noget at snakke om. Legetøj kan på den måde være en hjælp til, at børnene opnår bestemt viden,” siger Jørn Martin Steenhold.
Krea opfattes som finere
Jørn Martin Steenhold har også beskæftiget sig med de kreative materialer som fx ler og maling, der lige som legetøjet bliver brugt meget i dagtilbud.
”Når børnene leger med de kreative materialer, formgiver, opfinder og kopierer de. Det er anderledes end med legetøjet, som er præfremstillet, og som skal foregive at være ”noget”. Derfor opfattes de kreative materialer også ofte som ”lidt finere”, ” siger Jørn Martin Steenhold, som synes, at man skal lægge mærke til, at børn ikke altid bruger legetøjet på den måde, som det er beregnet til.
”Børnene er heldigvis så fantasifulde, så de bruger legetøjet på mange forskellige måder. Legetøj udfordrer, og udfordring giver udvikling. Udvikling er i denne sammenhæng, at børnene bliver nødt til at tænke på, hvad og hvordan legetøjet bedst kan benyttes, så legen bliver spændende – og derved lærerig,” siger Jørn Martin Steenhold.
Godt legetøj
Jørn Martin Steenhold er helt klar i mælet, når man spørger, hvad det gode legetøj er.
”Tingene skal holde. Legetøj, der går i stykker, snyder og bedrager børn. Der er desværre brodne kar blandt legetøjsfabrikanter, som tilrettelægger legetøj, så det kun skal holde en bestemt tid,” siger Jørn Martin Steenhold.
Godt legetøj skal ifølge Jørn Martin Steenhold heller ikke være hverken sexistisk eller racistisk. Desuden er hans krav til alt godt legetøj, at børn skal erhverve viden ved at lege med det, og at det er muligt for børnene at bruge deres sanser til at sætte ord på det – hvilke farver, former, konsistens og tekstur legetøjet har.
”Problemet er, at meget legetøj i dag er glat plastik med nogle bestemte ftalater, som gør, at det har en helt bestemt konsistens. Derfor må der meget gerne suppleres med naturting, som skind og træ, der føles forskelligt, og som eksempelvis dufter,” siger Jørn Martin Steenhold, hvis sidste krav til det gode legetøj er, at det er udviklet til at skabe et samvær og en socialitet, så børnene lærer at samarbejde.
Legetøj hjemmefra
Kriteriet for, om der skal legetøj med hjemmefra i en institution, er ifølge Jørn Martin Steenhold, at der er indgået en aftale, og at der er enighed mellem forældrene og pædagogerne.
Desuden skal det helst dreje som om bestemte typer af legetøj, der ikke så let kan gå i stykker eller blive væk.
”Hvis man gerne vil give børnene mulighed for at have legetøj hjemmefra med på besøg i institutionen, kan man lave forskellige temadage eller temalege, hvor børnene har en bestemt type legetøj med, som kan understøtte forskellig leg, tilegnelse af viden og forskellige klogheder,” siger Jørn Martin Steenhold.
Jørn Martin Steenhold har i sin seneste bog ”Legende læring – i børnehøjde” lavet måneds- og ugeplaner inden for de forskellige læreplansområder med blandt meget andet forslag til det legetøj, der passer til læreplan og ugens leg.
Han har med sin bog beskrevet det, som han kalder ”substansen af praksis.”
Den er ifølge Jørn Martin Steenhold fem hovedgrupper af legetøj og tre typer:
De 5 hovedgrupper:
- Mennesker
- Dyr
- Redskaber (biler, huse, håndværksredskaber)
- Systemer og strategier (konstruktionslegetøj)
- Natur (Frøer, sten, træ, vand)
Del gerne legetøjet op, så eksempelvis fantasidyr bliver adskilt fra eksotiske dyr, som igen bliver adskilt fra husdyr og kæledyr. Ellers kan børn komme til at tro, at de kan møde en dinosaur på Hovedbanegården, fortæller Jørn Martin Steenhold.
De tre typer:
- Den klare tanke (som er legetøj, som er tro kopier)
- Det legetøj som er udtryk for den skøre tanke (som er legetøj, der er en parodi)
- Det legetøj som er udtryk for den frie tanke (som er kreative eksperimenter og det abstrakte)
Det hele barn
Jørn Martin Steenholds basisfilosofi er visionen om ”det hele barn”, som er det barn, der får mulighed for at:
- Drømme
- Afprøve tingenes muligheder
- Afmåle nysgerrighed med erfaringer
- Lege med fortællinger og eventyr
- Lege og eksperimentere med materialer, legetøj og værktøj
- Gå på opdagelse i naturen
- Mærke og sanse verden
- Deltage i fællesskaber
- Vise følelse, empati og hjælpsomhed
- Fortælle og berette om oplevelserne til andre
Ny udgivelse: LEGENDE LÆRING i børnehøjde af Jørn Martin Stenhold
Der tales i en uendelighed på teoretisk plan om læreplaner og læringsmål i dagtilbud. Det kniber dog med anvendelige, praktiske anvisninger til det daglige arbejde. Bogen indeholder forslag til 52 ugers omfattende aktiviteter. En iderigdom til brug i daglig praksis, som læseren kan benytte efter eget valg og sammensætning.
Bogen er en del af et bredt projekt om: ”Det hele barn – det hele menneske” der også rummer andre meget anvendelige bøger om sansning, leg, kreativitet, tegning, fortælling, spil, legetøj og redskaber mm. Bogen kan imidlertid sagtens stå alene.
Saxo Publish
344 sider. Kr 279,95