Vi skal vise børnene den digitale dør – men de skal selv gå ind
Fritidspædagoger har en dannelsesmæssig opgave i forhold til de digitale medier, fordi de fylder så meget i børnenes hverdag. Men de digitale medier kan også tilføre noget nyt til pædagogikken, mener pædagog Robert M. Walker fra Fritidsinstitutionen ved Lykkebo skole.
Tekst: Hedda Maj Jensen
Robert M Walker styrer hjemmevant rundt mellem børn og forskellige digitale tilbud i medierummet, som er indrettet til netop dette på fritidsinstitutionen ved Lykkebo Skole. Nogle drenge spiller et computerspil, hvor de ved hjælp af kædereaktioner skal få en maskine til at fungere og gennemføre en udfordring. Nogle piger tegner på papir med blyant ved hjælp af OSMO, som er et ekstraudstyr til Ipad, og på bordet bagerst i lokalet er der sat store lamper op, fordi der dagen forinden er blevet lavet stop-motion film.
I dag har Robert Walker valgt, at børnene skal prøve at føre ledninger fra computeren til blandt andet frugt og undersøge, om man kan styre et computerspil ved hjælp af frugterne. Børnene bliver hurtigt grebet af projektet, og Robert Walker udstråler den samme begejstring som børnene, når han fortæller om det, de laver, og hjælper børnene med dagens projekt. For det er ikke ”bare” leg, som er sat i gang på et ureflekteret grundlag. Robert Walker har mange pædagogiske tanker om, hvad brugen af de digitale medier kan give børnene i form af fællesskaber, dannelse og trivsel.
Vi kan noget andet end skolen
”I dag indeholder begrebet dannelse også den digitale dannelse. Det er godt, fordi det digitale er blevet så stor en del af børnenes liv. Men det kræver, at man sætter sig ind i, hvordan børnene bruger medierne, og hvad der er kvalitet,” siger Robert Walker, som understreger, at det skal være tilbud, som børnene ikke bare forbruger, men hvor de er med til at skabe. Og så skal det være sjovt og tiltrækkende for børnene. Ellers gider de ikke.
”Som pædagoger skal vi være med til at danne kompetente medborgere. I fritidspædagogikken kan vi noget andet end skolen. Her arbejder vi nemlig i højere grad ud fra frivillighedens princip og har en legende, lystbetonet ramme for det, vi laver med børnene. Vi er der naturligvis som voksne, og vi har nogle andre videns- og erfaringsmæssige forudsætninger end børnene. Men det er vigtigt, at vi bare viser dem døren, og så skal de selv gå ind,” siger Robert Walker
Medierne
Robert Walker ser den digitale dannelse og de forskellige muligheder for æstetiske udtryk som en del af den pædagogiske opgave, da det er en stor del af børnenes identitetsskabelse. Og det kommer til udtryk i de medier, som er indkøbt til institutionen:
”Vi er meget begejstrede for OSMO, fordi det er en blanding af iPad og håndgribelige elementer på bordet. Det er spændende at udforske mulighederne for tegning, kodning og læring i en legende ramme. Vi har en YouTube kanal, hvor børnenes produktioner uploades. Vi har også et greenscreen og regner med at lave mange flere film med special effects og tryllerier. Børnene prøver også selv at lave nyheder i FritterNyt med fortællinger om det, der optager dem,” siger Robert Walker.
Børnene kan på den måde se, at det er mennesker, der bestemmer indholdet af nyhedsformidlingen og reflektere over, hvad der er virkeligt, og hvad der er ”snyd”, når de bruger digitale medier og ser film og tv. De bliver på den måde dannet til at blive både kompetente og kritiske.
Sociogram, trivsel og fællesskab
De digitale medier kan også bruges til andet end leg. Robert Walker måler jævnligt på børnenes trivsel og sociale relationer ud fra digitale spørgeskemaer via værktøjet klassetrivsel.dk, som blandt andet skaber modeller over børnenes indbyrdes relationer i sociogrammer, så man kan se, hvilke børn der falder uden for fællesskabet.
”Vi har som pædagoger et billede af, hvilke børn der marginaliseres fra fællesskabet, men vi kan ikke være sikre på at have blik for alle børn. Når vi bruger klassetrivsel.dk, får vi hjælp til se de børn, som vi ikke tidligere har haft fokus på. Så kan vi iværksætte pædagogiske tiltag og arbejde med børnefællesskabet ved at sammensætte legegrupper på nye måder og sætte projekter i gang. Det kan for eksempel være det, jeg kalder digitale aktioner, hvor nogle børn får en særlig rolle i en tv-produktion eller lignende,” siger Robert Walker.