Bogomtaler
Fra indtryk til udtryk– billedsprog og traditioner for børn
Af Merete Zoffmann
Børn lærer verden at kende gennem sanseoplevelser, som giver næring til fantasien, og i den kreative proces omskaber børnene deres indtryk til æstetiske udtryk. Børn fortæller gennem tegning, maling og formning om, hvad der optager dem.
Denne bog giver både en teoretisk introduktion til kreativt værkstedsarbejde og en lang række praktiske aktiviteter til børnehave og indskoling. Aktiviteterne er inddelt efter niveau og årets traditioner, så de nemt kan inddrages i forløb året rundt.
Frydenlund.224 sider. Kr. 299,-
Samspil mellem skole og hjem
Af Maria Ørskov Akselvoll
Der er et stort fokus på familiens rolle i barnets læring, både i daginstitutioner og i skolen. Det tages for givet, at skole og hjem samarbejder, og at der tales om at styrke forældreansvaret og om ’hjemmelæringsmiljøet’. Det betyder, at systemet kræver tid, overskud og kompetencer af skoleforældre. De skal involvere sig i deres barns skolegang og tage ansvar for alt fra legegrupper og læsetræning til læringsplatforme.
Men hvad med de forældre, der ikke kan? Det beskæftiger sociolog og ph.d. Maria Ørskov Akselvoll sig med i denne lille bog, som blandt andet byder ind på, hvordan skolen bør arbejde hen mod et afbalanceret samspil mellem skole og hjem.
Aarhus Universitetsforlag.72 sider. Kr. 129,- inkl. lydbog