Skabs-DJØF’er eller brobygger: Jeg får det bedste fra begge verdener
Tekst: Anna Louise Stevnhøj
”Jeg arbejder i forvaltningen med kapacitetstilpasning på fritidsområdet. Så det er ikke en typisk pædagogstilling. Mit job går blandt andet ud på at sikre, at der er det tilstrækkelige antal pladser i fritidsinstitutioner og -centre i de forskellige områder af byen. Så nøgleordene er kapacitet, strukturtilpasninger, anvisningsregler og administrative procedurer. Der er rigtig mange regneark i min hverdag, og jeg elsker det. Det er supersjovt. Man kan kalde mig skabs-DJØF’er, men jeg oplever egentlig, at jeg har et ben i begge fagområder. Min baggrund som pædagog og institutionsleder er rigtig nyttig, når jeg er i kontakt med frustrerede forældre, eller når jeg sammen med folk i andre dele af forvaltningen skal få puslespillet til at falde på plads sammen med institutionerne rundt omkring i København”
”Jeg var meget skoletræt, da jeg afsluttede gymnasiet, så jeg gik efter en uddannelse, der ikke var alt for teoretisk. Jeg ville primært gerne beskæftige mig med mennesker i forskellige sammenhænge, så jeg valgte pædagoguddannelsen, og var færdig som socialpædagog som 24-årig. Jeg begyndte med at arbejde på et skole- og behandlingshjem for drenge og fortsatte derfra over i fritidspædagogikken. Jeg arbejdede først som pædagog og blev derefter souschef – og i 1995 blev jeg så leder af en integreret fritidshjem- og klub i Københavns Kommune. Det var enormt udfordrende som helt ny i kommunen at tiltræde en stilling som institutionsleder i en kæmpekommune som København jo er. Jeg måtte knokle på for at få den hjælp og vejledning, jeg havde behov for, og jeg mærkede på egen krop, hvor uoverskueligt det kommunale system kan opleves. Det var vigtige erfaringer, jeg har haft meget glæde af i mit nuværende job.”
”I 2001 blev jeg kontaktet af kontorchefen for den afdeling, som på det tidspunkt administrerede alle fritidsinstitutionerne og klubberne i København. Der var behov for en person, der skulle drive arbejdet med at gennemføre en række tilpasninger, så kommunen fortsat kunne overholde pladsgarantien, og hun manglede her en person, som kunne bygge bro mellem institutionsområdet og forvaltningen. Det ene år blev til to år, og jeg trivedes med opgaverne, som siden da har udviklet sig til en bredere vifte. Så jeg er blevet hængende lige siden, og jeg kan ikke forestille mig at arbejde med andet.”
”Man kunne godt stille spørgsmålet, om ikke jeg oprindeligt skulle have haft en anden uddannelse end socialpædagog, fx inden for økonomi eller samfundsfag, når nu jeg i omtrent halvdelen af mit arbejdsliv har beskæftiget mig med det administrative.Men jeg er faktisk rigtig glad for den baggrund, jeg har. Jeg har siden taget en bachelor i offentlig forvaltning og diverse kurser i projektledelse, og jeg synes, jeg får det bedste fra to verdener.”
”Jeg er tillidsrepræsentant for de pædagoger, der er ansat centralt i Børne- og Ungdomsforvaltningen. Det er et hus med mange faggrupper, især mange akademikere, og hvis vi, som den lille gruppe vi er, ikke er vakse ved havelågen, kan vi nemt blive overset som faggruppe i egen ret. Men det handler for mig også om at få MED-aftalen til at leve i praksis. Jeg tror jeg tænker lidt anderledes som TR, fordi jeg har min lederfaring med i bagagen. Man kan ikke som medarbejder læne sig tilbage og forvente, at lederen står med eneansvaret for at byde ind med det, der skal til for at skabe en god arbejdsplads.”
Hvem: Tom Harboe
Stilling: Specialkonsulent
Arbejdssted: Administrativt Ressourcecenter, Team Økonomi, Anlægs og kapacitetsstyring i Børne- og Ungdomsforvaltningen
Alder: 56
Privat: Gift og har fem børn i alderen 10 til 29 år
Bonusinfo: Løber maraton, brygger øl og bruger ellers fritiden på at bygge møbler og skrue på huset i Brønshøj.