Boganmeldelse
Hvordan har vuggestuebørn det egentligt?
Anmeldelsen er skrevet af Carsten Fjølner, pædagogisk leder i Studsgården.
Bogen ’Vuggestueliv. Omsorg, følelser og relationer´ er skrevet af forskeren Thomas Gitz-Johansen og er blevet til på baggrund af 13 måneders observationer i én vuggestue i en ikke-navngiven kommune beliggende i nærheden af København.
Bogens fokus er på de seks til 18 måneder gamle børn, og den er bygget op omkring en konstant vekslen mellem forfatterens observationer og analyser af disse ud fra et teoretisk ståsted, der især trækker veksler på John Bowlby, Mary Ainsworth og Donald W. Winnicott.
Med dette udgangspunkt er det selvsagt ikke den politiske dagsorden med fokus på læring og kompetenceudvikling, der er i centrum, men derimod børns følelsesmæssige og psykologiske behov. I en tid fyldt med læreplaner, er det ganske befriende at læse noget med et andet fokus – og da særligt når det gælder de små vuggestuebørn. Gitz-Johansen præsenterer sin forskning i tre overordnede kapitler, med hvert sit fokus; relationen mellem børn og voksne, rammerne i institutionen og disses betydning for det pædagogiske arbejde, samt børneperspektivet.
“Vuggestueliv” er en god blanding af teori og praksis. Det er tydeligt, at den er skrevet på baggrund af et forskningsprojekt, hvilket vil tiltale nogen, men støde andre fra sig. Personligt har bogen givet mig god inspiration til, hvordan jeg kan gribe observationer an i min egen praksis, men alligevel kunne jeg godt have tænkt mig, at der var skruet lidt ned for mængden af observationer og op for den teoretiske del.
Arbejder man i en vuggestue, eller er man interesseret i arbejdet eller vilkårene i en vuggestue, er ”Vuggestueliv” et godt sted at starte.
Vuggestueliv. Omsorg, følelser og relationer
Af Thomas Gitz-Johansen
Forlaget Samfundslitteratur
218 sider. Kr. 225,-
Bogomtaler
Tidlig indsats i dagtilbud
Af Ditte Bergholdt Asmussen og Camilla Ottsen (red.)
De fleste har hørt om Heckman-kurven og dens betydning for tidlig indsats i Danmark. Denne bog bringer den første danske oversættelse af James J. Heckmans centrale artikel 'Schools, Skills and Synapses', hvor han udfolder baggrunden for Heckman-kurven, der kondenserer budskabet om, at man som samfund bruger sine ressourcer bedst og har størst sandsynlighed for et positivt afkast, hvis man investerer i de helt små børn.
Bogens øvrige kapitler er skrevet af toneangivende aktører på småbørnsområdet i Danmark, som giver perspektiver på de fagprofessionelles rolle, på faglig ledelse, på brugen af data, på den tværfaglige indsats samt på forældrenes betydning, det kommunale perspektiv og et blik på fremtidens investeringer.
Dafolo Forlag
200 sider. Kr. 398,-
Minoritetsdanske drenge i skolen. Modvilje og forskelsbehandling
Af Laura Gilliam
Minoritetsdanske drenge eller ’indvandrerdrenge’, som de typisk kaldes i den offentlige debat, forbindes ofte med dårlige skoleresultater, ballade og kriminalitet. Samtidig peger flere undersøgelser på, at drengene mødes med negative forventninger og oplever at blive set skævt til og forskelsbehandlet i skolen.
Laura Gilliam ser nærmere på drengenes position, selvforståelser og skolestrategier og diskuterer de sociale og kulturelle dynamikker, der er omkring etnicitet, racialisering, køn og skole. Med afsæt i interviews med 18 minoritetsdanske drenge beskriver hun, hvordan drengenes oplevelser af lærernes forventninger, modvilje og velvilje får betydning for deres præstationer og engagement i undervisningen. Positive forventninger og dialog om etnicitet og forskelsbehandling er afgørende, hvis de onde cirkler skal brydes.
Aarhus Universitetsforlag
164 sider. Kr. 149,95 inkl. e-bog. E-bog kr. 99,95