LFS på sagen
Din leder skal oplyse dig om, at du har ret til ikke at udtale dig
Bliver du anklaget for at have slået, rusket eller råbt af et barn eller en borger, eller bliver du beskyldt for andre alvorlige tjenesteforseelser, har du en række rettigheder. Men desværre sker det ofte i praksis, at den overordnede leder ikke kender disse rettigheder – eller glemmer at oplyse om dem.
LFS har flere gange ført sager for medlemmer, som er blevet konfronteret telefonisk med anklager, og som er blevet bedt om at forklare sig enten telefonisk eller ved at skulle komme med en skriftlig redegørelse med meget kort varsel.
Dette er imidlertid ikke lovligt.
Man har som offentligt ansat ret til ikke at inkriminere sig selv, det vil sige ikke at gøre sin sag værre, end den er, fordi man kommer til at udtale sig forhastet.
Faglig sekretær Erik Vaagensø har oplevet adskillige tilfælde, hvor en medarbejder i forskrækkelse over ganske alvorlige anklager er kommet til at udtale sig usammenhængende eller til at modsige sig selv.
”Derfor er det ganske vigtigt, at især lederne informerer om, at man som medarbejder har en række rettigheder, når man bliver mødt med en anklage. Og det sker desværre ikke,” siger Erik Vaagensø.
Bliver man anklaget for en alvorlig tjenesteforseelse, har man ret til at få at vide, hvor anklagen eller klagen kommer fra, og hvad denne indeholder.
Men man skal først og fremmest oplyses om, at man har fuld ret til ikke at udtale sig, før man har set anklagen/klagen, og før man har søgt vejledning.
”Der er en tendens til, at lederne går i panik, når de modtager en klage fra kolleger eller fra forældre eller pårørende, og at de som udgangspunkt tager klagerne for gode varer. Derfor råder vi til, at man altid søger vejledning og støtte i LFS i disse situationer,” siger Erik Vaagensø.