Smittet med covid-19 på job
Har du haft covid-19, og har du en begrundet formodning om, at du blev smittet på jobbet? Så skal det anmeldes som en arbejdsskade. Både for din egen og for samfundets skyld.
Tekst: Anna Louise Stevnhøj
De medarbejdere, der har været fysisk på arbejde under covid-19 pandemien, har været særligt udsatte. Tusindvis har været smittet med virussen. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har frem til udgangen af maj 2021 modtaget 7.669 anmeldelser om arbejdsskader relateret til covid-19.
Den helt store hovedpart handler om at have haft sygdommen, mens en mindre andel handler om relaterede lidelser som eksempelvis allergi som følge af brug af værnemidler. Og det er vigtigt, at man sikrer sig, at det er anmeldt som arbejdsskade, hvis man har haft covid-19 – også selv om man for længst er rask igen.
Susanne Brink Andersen er socialrådgiver i LFS. Hun fortæller, at anmeldelsen har to formål.
”Er man blevet syg af at passe sit arbejde, skal det registreres. Det kan have betydning for eventuelle behandlingsudgifter og erstatninger, hvis det senere viser sig, at der er langtidskonsekvenser, vi endnu ikke kender til. Det kan også få betydning, hvis man ryger ind i langtidssygefravær og kommer i risiko for afskedigelse.”
Arbejdsskader skal anmeldes
Susanne Brink Andersen påpeger, at det også har en samfundsmæssig betydning, at man får anmeldt det, hvis man er blevet syg af at gå på arbejde:
”Vi skal som samfund kunne føre statistik på området. Det har arbejdsmiljømæssig betydning i forhold til eksempelvis forebyggelse,” siger hun.
Susanne Brink Andersen har sammen med de øvrige medarbejdere i LFS foreløbig kun mødt få håndfulde covid-19-arbejdsskadesager.
”Det siger ikke nødvendigvis noget om, hvor mange sager der er anmeldt. LFS får kun kendskab til sagerne, hvis det enkelte medlem inddrager os. Så opfordringen herfra er, at man skal huske at anmelde.”
Love og regler
Det er Lov om Arbejdsskadesikring, ASL, der bliver anvendt i forhold til covid-19. Man kan få erstatning, hvis man har haft udgifter til behandling, har fået varige mén eller har mistet noget af sin arbejdsevne.
Covid-19 kan anmeldes som arbejdsulykke, hvis der er sket en akut udsættelse for smitte, eller man bliver syg inden for fem dage fra smitteeksponering.
Det er din arbejdsgiver, der skal anmelde. Søg eventuelt råd hos din arbejdsmiljørepræsentant.
Søg rådgivning i LFS, hvis du er i tvivl om, hvorvidt din sag skal anmeldes, eller hvis du har senfølger, som du mener bør udløse erstatning.
Læger og tandlæger har også pligt til at anmelde sygdomme, hvis det mistænkes, at du er blevet syg af dit arbejde.
Du kan læse Arbejdstilsynets vejledning om, hvordan man vurderer arbejdsskadesager i forbindelse med covid-19 her: www.at.dk/regler/at-vejledninger/vurdering-arbejdsskadesager-covid-19/