DEBAT
Pædagogstuderende: Prioritering af seksualitet mangler
Der er mange borgere med funktionsnedsættelser, som har ikke viden om seksualitet, eller ved hvordan den kan udleves - De har brug for vores hjælp!
På pædagoguddannelsen undervises der i forskellige temaer. Et af temaerne er: “Køn, seksualitet og mangfoldighed”. Dette er det eneste tema under uddannelsen, hvor fokusset på seksualitet er obligatorisk.
Gennem uddannelsen har vi som studerende på eget initiativ mulighed for at sætte fokus på seksualitet. Vi har valgt, at seksualitet er omdrejningspunktet for vores uddannelse. Det har ikke gjort sig gældende for vores medstuderende, da de ikke har valgt at belyse dette emne. Det finder vi problematisk, da vi mener, at arbejdet med seksualitet bør anskues som værende på lige fod med andre omsorgsopgaver som f.eks. relationsdannelse.
Forskningen på området samt vores egne erfaringer viser, at på mange institutioner og bosteder bærer kulturen præg af, at der oftest kun bliver arbejdet med seksualitet, når det omhandler en problematiseret adfærd. Seksualitet, som en mulig del af borgernes livskvalitet, går i glemmebogen, hvis pædagogerne ikke tilegner sig viden og erfaringer. Arbejdet med seksualitet bliver ikke en naturlig del af hverdagen. Den manglende viden og erfaring gør, at arbejdet med seksualitet er op til den enkelte, hvilket ikke fører til en samlet pædagogik på området.
Selv blandt pædagoger er der en diskurs, som handler om, at seksualitet kun bliver set som sex, og hvem du vil have sex med. Seksualitet er meget mere end det. Det handler også om berøring såsom kram og massage, følelser, tanker og den sociale kontakt.
For at støtte borgerne i deres seksualitet, behøver man ikke nødvendigvis at hjælpe borgerne til samleje, udtrykkes det i vores feltarbejde og interviews af seksualvejledere. I dagligdagen kan man bl.a. smøre borgerne ind i creme, holde dem i hånden og give dem alene tid når de er i bad. Det er vigtigt, at pædagogerne har fokus på kropskontakt og er bevidste om egne og borgernes grænser. Det vigtigt at pædagogerne også støtter borgerne i deres seksualitet gennem dialog og vejledning.
Selvom arbejdet med seksualitet kan være svært og grænseoverskridende, vil vi som kommende pædagoger styrke borgernes mulighed for at udleve deres seksualitet.
Debatindlægget er skrevet afJosefine Grosenog Anna Heiberg.
“Seksualitet er en integreret del af ethvert menneskes personlighed, noget som ikke kan adskilles fra andre sider af livet. Seksualitet er ikke det samme som samleje (..) Seksualitet udtrykkes i det vi føler, i måden vi bevæger os på, og i måden vi berører og berøres af andre på. Seksualitet påvirker vores tanker, følelser, handlinger og vores samspil med andre.”
(WHO’s definition af seksualitet)