Leg med lyd og billeder er et børnehit
Børn og unge indtager enorme mængder lyd og billeder. I skolen handler det mest om ord. Derfor er det også det pædagogiske personales opgave sammen med børnene at udforske og navigere i den nye billedvirkelighed.
Tekst: Agnete Solvej Christiansen Foto: Agnete Solvej Christiansen, Film-X / Det Danske Filminstitut
En pigegruppe af 8-årige tog initiativet. I flere dage havde de indtaget et rum i deres KKFO. A4-ark hang på døren, og der stod skrevet: ”Filmstudie – Hold jer væk!”
Anders Sixten Frandsen er pædagog på Sortedams KKFO, og han havde nysgerrigt observeret pigegruppens leg og lagt mærke til, at de var begyndt at optage en film med institutionens iPad.
”Jeg kunne se, at børnene havde nogle ret fede og sjove ideer til historien. De havde gjort sig mange tanker om det, og jeg besluttede mig for at understøtte pædagogisk,” siger han.
Resultatet er spillefilmen Kosmiske Venner 2, der er 41 minutter lang. Filmen har netop haft premiere til en visning for de nysgerrige forældre, og filmen markerede samtidig afslutningen på børnenes KKFO-tid.
Et projekt med pædagogisk rækkevidde
Filmmediet er multimediernes moder, og filmens sprog bliver brugt alle vegne. Børn kan på en legende måde blive fortrolige med filmens sprog, når film og pædagogik smelter sammen.
I Gothersgade i København ligger Cinemateket. Her ligger Film-X, som er navnet på nogle interaktive studier, hvor daginstitutioner, skoleklasser, specialklasser og fritidsordninger kan komme ind og prøve at lave film i en kort, koncentreret proces og lære, hvad filmmediet egentlig kan.
”Hos os lærer man at bruge filmsproget på en ret basal måde,” siger Kari Eggert Rysgaard, der har været undervisning og udviklingsansvarlig for det interaktive studie Film-X, som tilbyder filmforløb til børnehaver og grundskolen. I dag er hun teamleder samme sted.
Faglig tilfredsstillelse
Anders Sixten Frandsen og børnene fra Sortedams KKFO har ikke brugt faciliteterne i Film-X til at lave Kosmiske Venner 2. Arbejdet med filmen var derfor en mere langstrakt og til tider krævende proces – men også en sjov og fagligt tilfredsstillende proces, understreger han.
”Jeg kunne sagtens se, at det var en rigtig god leg, og jeg kunne også se, at det var et projekt, der med støtte kunne komme ud over rampen. Nogle gange strander det, når man laver ambitiøse kreative projekter med børnene, så jeg besluttede mig for at se, hvor langt projektet kunne komme med min understøttelse,” siger han og tilføjer:
”Børnene var allerede i gang med at lave en film. Jeg kunne se, at de havde fat i noget godt. Problemet var, at de jo ikke kunne finde ud af at redigere film, men det kan jeg. Så jeg gik ind til projektet med en forhåbning om, at vi alle ville lære en masse på kort tid.”
Der er sørget for det tekniske
I Cinematekets børnefilmstudier Film-X kan man lave film uden at bruge krudt på det tekniske. Faciliteterne er bygget til samarbejde, og man skal ikke tænke over, om kameraerne er placeret rigtigt, for de står, hvor de skal stå.
”Børnene kan fokusere på historien, på at klæde sig ud og på de legende elementer. Vores tilbud egner sig til at have det sjovt og have fokus på samarbejdet. På den måde bliver det en positiv oplæring i at gå i skole. Vi oplever, at specialklasser også får meget ud af at komme her. For dem handler det ofte om at finde en ny gejst for ”at lære” ved at have en fælles succesoplevelse gennem det at lykkes med at lave en film,” siger Kari Eggert Rysgaard.
I omegnen af 6.000 børn fra dagtilbud og skoleklasser lægger vejen forbi Film-X hvert år for at blive klogere på virkemidler og filmskabelse i et booket forløb, men mange besøger også studierne på egen hånd, hvilket blandt andet er en mulighed for KKFO’er og klubber.
Ordet trængt i baggrunden
Men hvorfor giver det overhovedet pædagogisk mening at beskæftige sig med film, kunne man spørge. Hertil svarer Kari Eggert Rysgaard, at alle fortællinger, der foregår med billeder og lyd på en eller anden måde, har rod i film. Filmmediet er multimediernes moder.
”Børn producerer selv en del indhold i billeder og lyd, og det er vigtigt, at de bliver klædt på til at kunne udtrykke sig i det digitale demokrati, vi lever i, hvor meget kommunikation foregår via videomediet,” siger hun.
Vi lever i et samfund, hvor ordet i stigende grad bliver trængt i baggrunden til fordel for lyd og billeder, forklarer Kari Eggert Rysgaard.
”Der er meget fokus på ord i skolen, men uden for skolen fylder det visuelle enormt meget. Film-X er skabt med et udgangspunkt om, at børnene skal blive kompetente til at anvende og gennemskue visuel fortælling som udtryksform,” siger hun.
Kreative ambitioner
Anders Sixten Frandsen er pædagog, men han har også en kreativ baggrund blandt andet fra et forløb på Designskolen i Kolding og en fritid som filmentusiast med en kærlighed for special effects, der har gjort, at han har kunnet skabe en længere spillefilm sammen med børnegruppen. Undervejs har der været benspænd og massevis pædagogiske overvejelser.
”Børnene går til projektet med en idé om, at de skal lave en stor film, men de finder ud af undervejs, at det er svært, og at det tager lang tid. Jeg er glad for, at jeg fik pustet til børnenes leg, og at det gjorde, at ilden spredte sig. Børnene tænkte selv, at de var i gang med at lave en spillefilm, og det fik jeg forløst sammen med dem. Det er blevet en spillefilm, men det er jo samtidig også en leg.”
At se sig selv ude fra
Han oplever samtidig, at han har fået en mere ligeværdig relation til børnene.
”Jeg er kommet tættere på nogle af børnene. Det er jo ikke, fordi vi er blevet venner, jeg er jo deres pædagog. Men vi har fået en anden kontakt, som er den kontakt, der opstår, når man skaber noget sammen,” siger han.
Samtidig gør filmmediet også, at børnene kan se sig selv udefra, fortæller Anders Frandsen.
”Børnene lægger mærke til, hvordan de bliver set, og hvordan de virker på andre. Jeg har set børnene få mange aha-oplevelser, når de ser sig selv udføre en rolle. De bliver mere klar over dem selv,” siger Anders Frandsen.
Børn i et andet lys
Børn og unge får ofte aha-oplevelser, når de besøger filmstudierne i Cinemateket, fortæller Kari Eggert Rysgaard.
”For de små børnehavebørn kan der opstå magi, når vi lægger stemmer oven på en optagelse, og det på den måde går op for dem, at film er opbygget i lag. De kan blive næsten helt forført af deres egen film. Det gør stort indtryk på dem.”
For de lidt større børn er aha-oplevelsen en anden.
”Vi har reklameforløb, hvor de bliver klar over, hvad en målgruppe er, og hvordan man producerer noget, der rammer ind i den, og hvordan man kan bruge lyd og nærbilleder til at skabe følelser,” siger hun og tilføjer:
”Men samtidig er det at skabe film en åben proces, hvor der ikke er noget rigtigt og forkert. Når børnene tager valg og fravalg, som man jo gør, når man laver en film, så giver det dem en forståelse af, at det, de ser, er blevet besluttet med en intention og ikke bare er tilfældigt,” siger Kari Eggert Rysgaard.
Nogle gange er det det også det pædagogiske personale, som får en aha-oplevelse, for de ser børnene i en ny rolle.
”Vi ser nogle gange et barn, som normalt sidder i hjørnet og ikke gider noget, blomstre helt vildt foran kameraet. Samtidig bliver det en bonus at have set en masse videoer, fordi det er en referenceramme i denne sammenhæng.”
Børnebiffen
Filmmediet er sanseligt. Vi oplever det gennem vores øjne og ører, og nogle gange kommer andre sanser også i spil.
Børnebiffen viser kortfilm til de 3-6 årige børn i biografen i Cinemateket i Gothersgade i København. I kan desuden se filmene online på det gratis filmpædagogiske website ’Børnebiffen i dagtilbud,’ der også findes som app til iPad.
Udover filmene rummer ”Børnebiffen i dagtilbud”kreative aktiviteter og guidede forløb til brug i dagtilbud. Der er fokus på fællesskab, dialog og kreativ leg. Filmene er udvalgt af pædagogiske og filmfaglige konsulenter, som også har været med til at udvikle aktiviteterne.
Der er helt enkle aktiviteter, hvor børn og pædagogisk personale ser film sammen og taler om oplevelsen, eller hvor børnene for eksempel skal fotografere og optage lyd indendørs og udendørs. Der er også de lidt mere avancerede aktiviteter, hvor børnene for eksempel laver deres egne, små animationsfilm. Alle aktiviteter tager afsæt i de pædagogiske læreplanstemaer.
For at se filmene på ”Børnebiffen i dagtilbud” skal du bruge UNI-login, som er gratis for dagtilbud.
Kilde: Det danske filminstitut
Se mere om Film-X på dfi.dk/film-x