Inklusionskonference:
De urolige børn er som kanariefuglen i minen
Inklusionsreformen er en god ting for skolens forståelse af, at børnenes trivsel og læring er de voksnes fælles ansvar, og at urolige børn er børn i vanskeligheder. Men skolen står stadig over for store udfordringer, siger inklusionspædagog Claus Gammelby Hansen, der har taget initiativ til LFS’ inklusionskonference den 31. august.
Tekst og foto: Anna Louise Stevnhøj
Den danske folkeskole er en supertanker, der ikke bare lige skifter kurs. Claus Gammelby Hansen, inklusionspædagog på Vibenshus Skole på Østerbro, mener dog, at folkeskolen er nået langt med de intentioner, der lå bag inklusionsreformen. Men der er stadig udfordringer, og nye problematikker er kommet til.
”Vi er kommet et pænt stykke. Vi voksne i skolen er blevet langt mere nysgerrige på, hvorfor børn agerer, som de gør. Der er opstået en forståelse for, at når børn reagerer uroligt, viser deres adfærd, at de er i vanskeligheder. Og så har vi fundet og øvet os på en lang række strategier og metoder,” siger Claus Gammelby Hansen.
Max 20 minutter ad gangen
Han peger på, at inklusionsreformen på mange måder har været en gave til alle elever – også dem der ligger uden for målgruppen.
”De urolige børn reagerer som de kanariefugle, som minearbejdere brugte i gamle dage for at finde ud af, om der var ilt nok. Forskningen viser eksempelvis, at mindre børn generelt kan koncentrere sig stillesiddende i 15 til 20 minutter ad gangen. Og det er ofte de urolige elever i klasseværelset, der reagerer først, når undervisningen bør brydes op for en barnehjerne. De har på den måde lært os at huske, at vi har brug for pauser og afveksling, og det har alle børnene gavn af,” siger Claus Gammelby Hansen.
Han har taget initiativ til inklusionskonferencen i anledning af 10-året for inklusionsreformen.
”Jeg opfatter helt overordnet inklusion som en god ting. Vi skal have en folkeskole, der kan rumme mere forskellig adfærd, end skolen skulle før 2012. Før reformen var det langt mere utydeligt og tilfældigt, hvilke børn der blev visiteret til specialtilbud,” siger inklusionspædagogen.
Fokus på tværfagligt samarbejde
Claus Gammelby Hansen var med fra den helt tidlige start som en af de første inklusionspædagoger i Københavns Kommune.
”Vi skulle bygge op, og vi skulle ændre vores mindset for at gøre skolen mere rummelig. Vi brugte de første år på at tage nyt ansvar for de vanskelige børn i folkeskolen i stedet for bare at sende dem videre til specialtilbud. En god inklusion kræver tæt samarbejde mellem et helt lærerteam, pædagogerne, forældrene og skolens ledelse. Og der er vi godt på vej. Og så er der et potentiale i, at fx de eksterne børnefaglige bliver inddraget mere aktivt i børnenes hverdag, så de ikke kun er i spil hver tredje måned til statusmøder,” siger Claus Gammelby Hansen.
Trivselskrisen
10-året for inklusionsreformen er for Claus Gammelby Hansen et godt tidspunkt at få taget hul på drøftelserne af de udfordringer, der ligger forude:
”Jeg er faktisk lidt bekymret. Vi står et mere dystert sted, end vi gjorde for ti år siden. Antallet af børn med psykiatriske diagnoser er eksploderet, samtidig med at vi ser en stigende mistrivsel. Vi har en kæmpe udfordring i forhold til børn, der har et bekymrende afhængighedsforhold til de digitale medier. Det er skolen i gang med at forholde sig til. På Vibenshus Skole indføres for eksempel mobilfri skole fra næste skoleår. Og så er der hele forældreinddragelsen. Det var sundt og rigtigt, at folkeskolen i kølvandet på inklusionsreformen tog mere ansvar for børnenes hverdag i skolen. Men det kan ikke gøres uden forældre. I dag virker mange forældre til urolige børn i tvivl om, hvordan de skal tilgå opdragelse og regulering af deres børn i en bekymring for at underkende og krænke barnets følelser. Det kan være en årsag til, at børn har svært ved at indgå ligeværdigt i fællesskaber, når de møder skolens forventninger,” siger inklusionspædagogen.
Inklusionskonference den 31. august 2023
LFS afholder konference i anledning af, at det 10 år siden, Københavns Kommune besluttede ’Tidlig Indsats- og Inklusionspakken’. Målet var at skabe de bedste vilkår for inklusion af udsatte børn i folkeskolen.
LFS og inklusionspædagogerne gør status og lægger op til debat den 31. august 2023.
Vi ser på,
- hvordan inklusionen er lykkedes
- hvad visionerne for inklusionen er
- hvad vi kan udlede af ny viden og forskning
- hvilken virkelighed vi ser ind i, og hvordan vi fremadrettet styrker inklusionen.
Sted: Kulturhuset Islands Brygge, Islands Brygge 18, 2300 København
Tid: Kl. 12.30 til 16.00
Læs hele programmet og tilmeld på www.mitlfs.dk/15913