Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Leder
Kvalitet og kvalitet
Når kvalitetsbegrebet vendes på vrangen. I disse dage sættes anden fase af det omfattende socialministerielle projekt om kvalitet i dagtilbud i søen. Projektet følger kort efter offentliggørelsen af rapporten fra Socialministeriets omfattende evaluering af kvalitet i dagtilbud.
Evalueringen sigter på bl.a. at belyse og dokumentere, om og hvordan Servicelovens Formålsbestemmelse har bidraget til kvalitetsudvikling på området. Kvalitet er blevet et mantra i udviklingen af den offentlige sektor – og også i udviklingen af dagtilbuddene.
Alle taler om kvalitet; politikere, kommunale embedsmænd, forældrene og de ansatte.
Så langt så godt! Det er en væsentlig og nødvendig del af debatten om, hvordan vi udvikler rammerne for børns dagligdag med udgangspunkt i formålsbestemmelsens værdier om omsorg og støtte, udvikling og forpligtende fællesskaber. Problemet er blot, at ser vi på virkelighedens verden, vendes kvalitetsbegrebet på vrangen. Så handler kvalitetsdiskursen pludselig om at indføre markedsmekanismer markedsmekanismer på dagpasningsområdet, om tilkøbsydelser til de, der måtte have råd og om, at nogle skal være mere lige end andre.
Gennem de seneste uger har Socialministeren offentliggjort en række lovforslag og givet en række mere overordnede politiske meldinger, der tilsammen udgør et eklatant brud på alle udmeldinger om lige muligheder for alle. Dagtilbud skal ikke længere være stedet, hvor alle børn – Sebastian, Mohammed og Cecilie – mødes på lige vilkår. Forsamlingshuset skal afløses af et flyselskab. LFS vender sig skarpt mod en sådan udvikling.
Vi må ikke lade den samfundsmæssige ramme omkring børns dagligliv blive ødelagt; uanset hvilken cellofanomvundet form, forandringerne end serveres i.