Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Dagplejen
Af Elisabeth Lockert Lange
SLIP BØRN FRI
Lad børn bakse og komme lidt til skade. Lad dem danne sig deres egne førstehåndserfaringer, anbefaler Niels Jægerum.
Seminarielærer Niels Jægerum, som skal bidrage med et oplæg »At bakse med livet«, dukker op, og deltagernes nysgerrighed stiger. Han dynger den ene rekvisit op på bordet efter den anden, mens han smiler underfundigt ud over forsamlingen: et gevær!, et stearinlys, en edderkop, en lille flaske, en guitar for blot at nævne nogle. Og nysgerrigheden skuffes ikke. Latteren ruller flere gange gennem salen, efterhånden som han billedeliggør den ene genkendelige situation efter den anden. Og ind imellem griber han guitaren og synger.
Han lægger ud med »et billede« af dagplejeformationen – de tre F16 jagere. Alle i salen ved straks, hvad han illustrerer med stolen og børnene på siden, og ler.
– Børnene holder fast i stellet, og det er vigtigt, for en voksen har sagt »hold fast«. Det er tillid, for så kan vi gå. Men hvis du slipper kan vi ikke gå. Dagplejere råber jo ikke højt, men siger bare, »tag fat« eller »sov godt«; siger han og vender sig til forældrene med projektbørn, som ikke bare kan sige »kom«. De spørger derimod barnet hvem der skal hente det, de fjerner alle (de tryghedskabende) lyde når barnet skal sove. Forældre som alle dagplejerne i salen sagtens kan genkende.
Hvis børn får lov at gå løse, ved og kan de rigtig meget. Børn skal have lov til selv til at gøre deres erfaringer. Smage på en regnorm og en pind, de har også et liv på passende afstand af voksne. Der er følelser, de kun kan lære at føle sammen med andre børn, fremhæver Niels Jægerum.
Man kan ikke overføre førstehåndserfaringer, fortsætter han. Barnet skal opleve sig selv i højden, bredden og dybden i forhold til jord, ild, vand og luft. Når vi har erfaret tingene selv, får vi en stemme, som fortæller hvad vi vil være med til og hvad ikke.
Pædagogik på højeste plan
I dagplejen skal man indføre retten til at komme lidt til skade. Der skal skelnes mellem at bakse og have et dagligt uheld og så en ulykke. Det første er sundt, insisterer Niels Jægerum på.
– Skip sikkerhedspædagogikken, børn skal ikke være på skåneprogram, slip dem fri. Alle børn skal gøre erfaringer med de fire elementer, og det er hvad dagplejen handler om. Der er for meget klippe-klistre, der skal bevægelse og dristighed ind i barndommen. For lysten til at risikere noget i barnelivet er større end frygten for, at det går galt.
Niels Jægerum beretter en historie om en dagplejer på tur. Et af børnene slipper vognen, fordi han ser noget spændende. Dagplejeren følger hans oplevelse og de går alle hen og ser det spændende, som viser sig at være en meget død fugl. Den vender og drejer de og undersøger. Pædagogik på højeste niveau, er hans vurdering.
pædagogik. I har ikke kun verdens vigtigste job, men også verdens mest positive. Vi skal ikke tygge livet for børnene, men lade dem være selvbærende, selvtrillende og selvgående. Vi sætter præg, og vi kan visne noget i barnet, ganske som vi kan vække noget. Man får erfaring ved at gå ind i tingene, der skal duft og sanser ind!