Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Ni pionerer i dansk pædagogisk historie
Redigeret af Ulla Fischer & Ole Schultze Henriksen
En samling af artikler om ni pionerer, praktikere og tænkere, som har haft betydning for udviklingen af den pædagogiske tradition.
Pionerernes betydning er interessant, når man sætter deres historie i perspektiv. I forhold til nutidens, kan den være med til en historisk bevidsthed, på det pædagogiske område.
Der er sket store forandringer både strukturelle som indholdsmæssige – børnehaver er blevet integreret institutioner og fritidshjem er blevet til SFO’er.
Og alle bliver de større og større.
De ni pionerer er bl.a. Erna Juhl-Hansen (1845 – 1922). Efter at Erna havde været i Tyskland og gennemført en Frøbeluddannelse, oprettede Erna og hendes mand den første egentlige børnehave i 1871. Børnehaven vakte furore og bestyrtelse ved sin »tyske ideer« – og det avancerede frøbelske syn på opdragelse.
Hedvig Bagger (1842-1926). I 1880 åbnede Hedvig en børnehave på sin mands, skolebestyrer Sofus Baggers Skole. Her begyndte hun at undervise de unge piger hun havde som hjælpere, skrev sine egne »lærerbøger«, og lagde fra 1885 undervisningen i faste rammer, som et uddannelsesforløb. Hendes undervisning blev starten til det der fra 1904 blev Frøbelseminariet.
Sofie Rifbjerg (1886-1981). I 1911 fik Sofie sin lærereksamen og i 1925 magistergrad i psykologi. Hun blev medstifter af Montesorriskursus for børnehavelærerinder i 1928, efter at have uddannet sig i London. Det var psykoanalysen oveni Montesorris teorier – der udgjorde Sofies omdrejningspunkt.
John Bertelsen (1917-1978). John Bertelsens pionerindsats er oprettelsen og driften af det der i starten hed en »skrammellegeplads« udfra ideen om barnets ret til egen fri udfoldelse. Hans betegnede for skrammellegepladsens pædagogik var skrammologien, som dog ikke helt passer til nutidens byggelegepladser.
Dansk Pædagogisk Historisk Samling 2001 • 96 sider. Kr. 140,- (for medlemmer 110,- ) • Tlf. 39 65 37 64.
NY CD FOR BØRN
Afrikanske eventyrfortællinger for børn
Cd’en repræsenterer en rig kultur, der igennem den mundtlige fortællertradition - har eksisteret i tusindvis af år.
De afrikanske dyr som bruges som figurer i disse fortællinger, repræsenterer verdener der skal forbindes med menneskenes. Visdom, klogskab og retfærdighed er nogle af temaerne som repræsenteres i disse historier, for at klargøre hvad forskellige handlinger og valg i livet kan medføre for en.
Okapi Production • Pris kr.75,- inklusiv moms og porto.
Okapi Productions præsenterer i sammenhæng med deres nye CD en serie af workshops, hvor de kommer ud på institutioner og skoler og holder et levende fortællerforløb med afrikanske fabler.
Få pris tilbud for WORKSHOP: ring på 35 82 00 23 - 23 74 50 36