Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Specialområdet
Ny ledersektion
Af Elisabeth Lockert Lange
Ledersektionen i Specialområdet blev etableret i december sidste år. Målet for sektionsledelsens formand og næstformand er, at lederne får råd og vejledning, sparring og inspiration. Både fra fagforeningen og gennem ledersektionen.
Med de nye vilkår og opgaver som nu også offentlige ledere har bliver lederne mere og mere ledere. Det gælder især for specialområdets forstandere, som ofte leder meget store institutioner.
Derfor valgte denne ledergruppe sammen med LFS at stifte en ledersektion for specialområdets ledere. Det skete den 3. december sidste år, og nu er den fire mand store sektionsledelse i gang med at definere, hvad de vil bruge ledersektionen til. Ledersektionen, som har selvstændig kompetence over alle egne forhold, er i første omgang etableret frem til repræsentantskabsmødet i november i år. Så skal organiseringen af lederne tages op til debat.
Formanden Inge Lise Olsen er forstander på både Sundbyhus og Skt. Annæ Hjem, to relativt nye institutioner for psykisk syge oftest hjemløse og med et misbrug. Næstformand Mariann Petersen er forstander for Lynghuset, en institution for multihandicappede. De to øvrige medlemmer af sektionsledelsen er Liza Knipschildt Jürgensen, leder af Dagtilbudet i Kælderen og Steven Tutton, forstander for Daghjemmet Øresund. Desuden deltager næstformand i LFS Ulla Baggesgaard og faglig sekretær Bodil Henriques. Vi har talt med formand og næstformand om deres visioner for arbejdet.
»Lederne har behov for, at fagforeningen går mere ind på de menneskelige, faglige og fagpolitiske områder. Der er selvfølgelig ting, vi skal bruge forvaltningen til, men LFS kan og skal give sparring på et andet felt og et andet niveau end forvaltningen kan gøre«, peger Mariann Petersen på.
Formand for ledersektionens ledelse Inge Lise Olsen tager udgangspunkt i sine egne behov som leder og præciserer:
»Jeg har brug for sparring i forhold til de mange nye opgaver, som der er flere og flere af, både administrative og ledelsesmæssige. Også ny løn kan det være svært at være forhandler på, og der er vagtplanlægning og en masse andre tidligere centrale opgaver, som nu er uddelegeret. Så det er sværere at være leder nu end for fire år siden«, siger hun og fortsætter:
»Fagforeningen skal være med til at inspirere og sikre udviklingsmuligheder for både ledere og pædagoger. Den skal støtte lederne i at være ledere og i at klare de særlige opgaver, der er forbundet med det at være leder. Og ledersektionens arbejde skal ikke ses adskilt fra fagforeningen. Fagforeningen skal være en medspiller i ledersektionen, derfor er det også vigtigt, at der deltager folk fra LFS centralt.«
Påvirker direkte
Ledere på specialområdet har gennem nogen tid rettet en kritik mod LFS for ikke at tage deres behov alvorligt nok.
Det har resulteret i, at 11 forstandere på specialområdet har meldt sig ud af fagforeningen. Resten af dem har derimod valgt den modsatte vej: at engagere sig og gøre et stykke arbejde for at sikre, at LFS er opmærksom på deres særlige vilkår og i højere grad evner at opfylde deres særlige behov som ledere.
»Jeg har valgt at være med i dette arbejde og være formand for sektionsledelsen, fordi jeg mener, der er mere idé i at oprette og påvirke en ledersektion. Dermed kan vi tydeliggøre, hvad vi har brug for som ledere«, fortæller Inge Lise Olsen.
Mariann Petersen supplerer:
»Jeg har valgt at blive i LFS, fordi fagforeningen har forhandlingsretten. Og så er det nemmere at påvirke direkte, end det er at gøre det indirekte – det synes jeg er en omvej. Vi har valgt at etablere en ledersektion, fordi vi ikke synes, at lederne på specialområdet er blevet tilgodeset godt nok. LFS har ikke gjort det godt nok for lederne eller været bevidst nok om, at lederne har særlige behov. Vi vil i ledersektionen være medvirkende til, at LFS får mere fokus på lederne«, siger hun og fortsætter:
»Vi skal nå dertil, hvor vores kolleger synes, de får noget for kontingentet og kan bruge deres fagforening igen. Og hvis medlemmerne ikke bliver tilfredse af dette, må de meddele os hvad de vil have.«
Faglig udvikling
De to forstandere uddyber, hvad de mener, lederne på specialområdet efterlyser fra fagforeningen.
»De skal kunne bruge ledersektionen til at styrke sig i forhold til forvaltningen, ikke forvaltningen ment som en modpart, men i arbejdet i forhold til forvaltningen. Nogle gange er vi ledere jo arbejdstagere og andre gange arbejdsgivere. Vores job har andre elementer, og fagforeningen skal gå ind og lave et arbejde sammen med ledersektionen i forhold til de særlige opgaver«, siger Mari-ann Petersen.
Inge Lise Olsen supplerer: »Vi ledere bliver jo mere og mere specialiserede og administrative, og det mener vi, at LFS og ledersektionen skal tilgodese. Og dermed støtte lederne i at handle. LFS støtter selvfølgelig medarbejderen, hvis der er sager i forhold til en leder. Men det har været svært at få »support«, hvor lederen har haft brug for råd og vejledning; der forsvinder vi som ledere.«
Sektionsledelsen har valgt at sætte en række punkter på dagsordenen, som de gerne vil arbejde med fremover, gennem temadage, fyraftensmøder, caféaftener og lignende, så de kender de problemer, som hele ledersektionen har. De har valgt emner som faglig udvikling for ledere, ledernes eget arbejdsmiljø, herunder det psykiske arbejdsmiljø og ny løn. Ledersektionen har fået bevilliget 25.000 kr. at arbejde med.
»Vi vil også gerne arbejde for, at vi kan give og få råd og vejledning hos kolleger fx i ledersektionen. Og jeg ser gerne, at fagforeningen også ser på, hvordan vi fagligt bliver klædt på. Andre i sektionsledelsen vil gerne noget omkring ny løn og ledernes arbejdsmiljø«, siger Inge Lise Olsen.
For øjeblikket arbejder de med et »velkommen« til nye forstandere, med uddannelse og med lederudvikling – på længere sigt.
»Det kræver noget af os i sektionsledelsen, men det kræver også en aktiv indsats fra de andre ledere, så vi ved hvad der rører sig hos lederne på specialområdet.«
Vigtigt at være pædagog
De mener begge to, at det er vigtigt at være pædagog som forstander, ja, Mari-ann Petersen beskriver det som en forudsætning for at være en god leder af en pædagogisk døgninstitution.
»Hvis ens ambition er at være leder, så skal man også selv stille krav om udvikling, så man kan honorere det. Men den pædagogiske baggrund er vigtigt for at forstå den komplicerede sag, som en døgninstitution er.«
Inge Lise Olsen:
»Jo større institutionen er, jo mere er der nødvendigvis af det administrative i forhold til det pædagogiske. Jeg kan se, at det er fantastisk vigtigt at være en god administrator og inspirator for medarbejderne. Det der skal fylde mest som leder, mener jeg er at skabe rammer, så personalet kan udvikle sig til dygtige pædagoger. Bl.a. ved at sørge for personaleudvikling. Jeg skal være en dygtig administrator og organisator. Og så er jeg i mit daglige arbejde faglig supervisor, så det er stadig vigtigt at være pædagog. Det mener jeg, at vi skal være, selvom det ikke er det pædagogiske arbejde, der fylder mest i dagligdagen.«
Hun er klar over, at arbejdet med en ledersektion og de mange aktiviteter vil tage tid – især i starten.
»Selvfølgelig skal det ikke fylde mest, men jeg er indstillet på at bruge tid og energi på det. Og på at fortælle hvad vi vil og kan bruges til, bl.a. vil vi bruge den nye hjemmeside, hvor lederne har deres egne sider. Både her og gennem faglig sekretær Bodil Henriques kan man kontakte ledersektionen.«