Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Den retlige dimension i pædagogikken
Af Leif Hartmann
At være fortrolig med en basal retlig tankegang er en afgørende forudsætning for at kunne indgå i det tværfaglige samarbejde, der i stadig stigende omfang efterlyses for at sikre navnlig børn de mest optimale udviklingsmuligheder uanset sociale og intellektuelle forudsætninger.
Dette samarbejde, der navnlig er under udvikling mellem lærere og institutionspædagoger og mellem grupper og personale indenfor sundhedsvæsenet, indebærer en betydelig indsigt i det enkelte barn og dettes families indre liv.
For at undgå tvivl om handlemuligheder, utilsigtet brug eller direkte misbrug af denne indsigt er det vigtigt, at deltagerne i samarbejdet kan læse og forstå den tilgrundliggende lovgivning og de øvrige retsforskrifter (bekendtgørelser, vejledninger, cirkulærer m.m.), der sætter rammerne for et tværfagligt arbejde, således som det for eksempel er fastlagt i loven om forebyggende sundhedsordninger for børn og unge.
Er det foreksempel tilladt at sætte et barn uden for døren med besked om at blive der til det kan opføre sig ordentligt? Må man lade børn uden opsyn, eller skal der holdes øje med dem hele tiden? Pædagoger og lærere har tavshedspligt, men de har også underretningspligt, dvs. pligt til at videregive oplysninger om børn, der trives dårligt.
Hvad kan forældre eller journalister kræve at få af vide om den enkelte lærer/pædagog, foreksempel gennem aktindsigt? Hvem beskytter ham/hende eller yder hjælp, hvis han/hun udsættes for vedvarende og ærekrænkende kritik af sit arbejde?
Det er spørgsmål som disse og mange andre denne bog beskæftiger sig med. Leif Hermann er cand.jur. Tidligere medlem af folketinget og afdelingsleder ved Viborg seminariets afdeling Thisted.
Forlaget Frydenlund tlf: 3393 2894 · 128 sider · pris 138 kr.
0-14
– Pædagogisk Tidsskrift for daginstitutioner og klubber
Udgivet af Dansk Pædagogisk Forum
Nul til Fjorten har denne gang sat fokus på Værdier i pædagogikken.
Keld Rasmussen som er redaktør på dette blad, var for nylig ude at lave fokussamtale med en gruppe fritidspædagoger. Og det slog ham at pædagogikken havde skiftet indhold de seneste fem – ti år. Som en i gruppen formulerede det:
»Dengang havde vi som basis en række aktiviteter, vi lavede med børnene på forskellige værksteder og udenfor. Det er ikke sådan, at vi har holdt op med disse aktiviteter – men de børn, vi har med at gøre i dag, har nogle andre behov, som helt over-skygger alt andet. De har brug for tid med de voksne – og de har brug for ro og eftertænksomhed i samværet med andre – de har brug for afslappethed«.
Derfor er det vigtigt at få beskrivelser af, hvordan forskellige institutioner går frem, når de skal diskutere, fastsætte og praktisere de værdier, institutionens pædagogik skal bygge på. Og det er vigtigt at få begreber om, hvad værdier overhovedet er for en størrelse. Så her præsenterer Nul-Fjorten, atten artikler om værdibegreber i forskellige institutioner.
Dansk Pædagogisk Forum · 100 sider · Pris 95 kr.
Rejsen ud af mørket
Tekst Adil Erdam
Mellemfolkeligt Samvirke har udgivet en elevbog, som beskriver tolv børns øjebliksoplevelser under deres vidt forskellige flugt til Danmark.
Ahmed kan stadig se sin hund for sig, da den løb efter bilen i en time, da han og hans familie flygtede ud af Tyrkiet. Cevat kommer til at grine, når hun tænker på hvordan hendes mors tørre og kedelige kager blev deres madpakke da de flygtede fra Kosovo.
Sammy fra Somalia går stadig langt uden om en politimand. Han er blevet forhørt af så mange forskellige politimænd, og alt for ofte sendte de ham og hans familie væk.
60 sider · Pris 128 kr.
Derudover er der en
- Lærervejledning af Bettina Gram og Lisa Klöcker. 32 sider pris 48 kr.
- Et hørespil af Bent Haller og Carsten Overskov om to børns lange vej frem til flygtningelejren og gensynet med deres mor. CD 12 min. Pris 48 kr.
- Rollespil hvor børnene selv bliver brikker i det store flygtningespørgsmål, udviklet af Dansk Spil Design pris 48 kr. MBN