Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Værdigrundlag i København
Et demokratisk værdigrundlag
Af borgmester Per Bregengaard og borgerrepræsentant Mikkel Warming (begge Enhedslisten)
Københavns Kommune fik i oktober 1998 et værdigrundlag uden blot ét ord om demokrati. Forslaget fremkom i forbindelse med budgettets fremsættelse og blev vedtaget ved den afsluttende budgetbehandling uden en grundig offentlig høring.
Borgerrepræsentationen besluttede i forbindelse med budgettet for 2002, at tiden er inde til en revision af værdigrundlaget.
Økonomiudvalget har vedtaget en køreplan, hvor første fase er en idérunde, som løber frem til 3. juni. Idérunden har til formål at afdække synspunkter, holdninger og forslag til ændringer.
Brede kredse blandt kommunens borgere og ansatte skal inddrages i processen, såvel enkeltpersoner som fagforeninger, institutions- og skolebestyrelser, ældreråd, partier, netværk m.fl. er velkomne med deres bidrag. En høringsrunde løber i efteråret, og det fremtidige værdigrundlag forventes vedtaget på Borgerrepræsentationens møde 5. december 2002.
Det var Enhedslisten, som i efteråret fremkom med forslaget om et nyt værdigrundlag. Det er vort håb, at vores synspunkter kan inspirere debatten. Vores forslag til et nyt værdigrundlag for Københavns Kommune er begrundet i bl.a. nedenstående kritiske gennemgang af det eksisterende værdigrundlag, der indledes således:
»København er som Danmarks hovedstad og centrum i Øresundsregionen et kraftcenter for menneskelig, kulturel og økonomisk udvikling på et bæredygtigt grundlag«.
Ordet kraftcenter associerer let til en uhæmmet vækst og harmonerer dårligt med bæredygtighed. Vi ser hellere bæredygtigheden udfoldet i en social og miljømæssig målsætning. Miljømæssige overvejelser bør være grundlaget for byens særlige erhvervsmæssige satsninger, den trafikale planlægning, byfornyelsen og det offentliges virksomhed. Lighedsorienterede, multikulturelle og socialpolitiske formuleringer er ganske fraværende i værdigrundlaget. Hvordan kan de overhovede være det i en politisk virksomhed?
»Københavns Kommune er en offentlig servicevirksomhed. Kommunens opgave er at yde service overfor borgere og virksomheder, som gør det attraktivt at bosætte sig og investere i byen«.
Det smager mere af forretning end en engagerende retning. Ingen bliver tændt af virksomhedsbetragtninger, der ikke klart søger at omfatte tidens alvorlige samfundsspørgsmål. Tværtimod, virksomhedsfilosofien adskiller kommunen fra københavnerne, der i bedste firmastil bliver kunder i butikken:
»Kommunen skal møde brugerne med respekt, ligeværdighed, dialog og tillid«.
Det lyder sympatisk, men signalerer igen, at Københavns Kommune ikke er københavnerne, der sammen styrer – og lønnet eller ulønnet – på forskellig vis virker for de fælles anliggender. Det er således forståeligt, at ordet demokrati ikke optræder i værdigrundlaget. Men det burde være et nøgleord.
Værdigrundlaget skal fødes af diskussioner blandt medarbejdere og engagerede borgere om bevæggrunde til at yde en indsats og barrierer, de støder på i realiseringen af deres personlige almennyttige mål. Det skal være generelt og abstrakt, hvis det ikke skal kvæle de forskelle og modsætninger, som er en betingelse for dynamik og udvikling.
Værdigrundlaget er generelt og abstrakt, som når to siger, at de elsker hinanden, eller at de er gode venner. Og på samme måde får værdigrundlaget en konkret mening i kraft af stadige oversættelser og fortolkninger i de sammenhænge og situationer, hvori der handles. Vi er vidende om, at værdigrundlaget bliver brugt – også af borgerne og de ansatte og ikke mindst, når det for kommunen kniber med at overholde det. Vi er vidende om, at blandt andet Københavns Lærerforening har arbejdet med forslag til forbedringer.
Tiden er inde til en nyformulering. Vi ønsker, at den sker gennem en demokratisk dialog. En høringsproces er et velegnet redskab.
Forslag til nyt værdigrundlag for Københavns Kommune
Værdigrundlaget for Københavns Kommune er vores fortælling om det, vi vil.
København er Danmarks hovedstad og samtidig en internationalt orienteret og multikulturelt præget storby, der rummer markante sociale og kulturelle forskelle. Mangfoldighed betragtes som et væsentligt aktiv for byen og den enkelte arbejdsplads.
København skal for alle være et godt sted at leve og arbejde. Københavns Kommune vil prioritere menneskelig, kulturel og økonomisk udvikling og rummelighed på et socialt ansvarligt og økologisk bæredygtigt grundlag.
Københavns Kommune skal være et demokratisk styret fællesskab, hvor folkevalgte, borgere, medarbejdere, organisationer og byens virksomheder samarbejder om fælles anliggender. Samvirket i kommunen skal i alle henseender kendetegnes ved dialog, åbenhed, ligeværdighed, tillid og gensidig respekt. Kommunen skal sikre en god udnyttelse af alle ressourcer og kvalitet og effektivitet i løsningen af de mange opgaver.
Københavns Kommune skal være en attraktiv arbejdsplads med et udfordrende og sundt arbejdsmiljø, hvor medarbejderne har et personligt og fagligt engagement i fællesskabets anliggender. Arbejdspladsen skal udvikles ud fra fælles grundlæggende værdier. Initiativ, ansvarlighed, helhedsvurderinger, engagement og ansvar skal kunne udfolde sig og blive udnyttet i det daglige arbejde.
Alle medarbejdere og ledere har ret og pligt til at give deres mening til kende i debatten om kommunens og arbejdspladsens udvikling, og kommunen respekterer deres ytringsfrihed.