Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Feriekoks
De to ugers sommerferielukning kan blive dyrere, end når institutionerne selv planlægger.
Sommerferielukning. Sig ordet og daginstitutionerne stønner. Og det er ikke så mærkeligt. Med Borgerrepræsentationens beslutning om at de skal holde ferielukket i to uger, er hele planlægningen af sommerferieperioden blevet langt mere kompliceret. Sparer noget gør daginstitutionerne heller ikke, måske bliver det endda dyrere. Mere om det senere.
LFS har arbejdet med problematikken siden starten af marts sidste år, da en politiker første gang kom på banen med idéen om to ugers sommerferielukket. Siden da har LFS problematiseret det igen og igen over for politikerne.
”Vi er meget bekymrede. Sommerferielukningen fjerner 40 pct. af personalet i de to uger, og vi er bekymrede for, om det i realiteten bare er en grønthøster, som giver store problemer og rent ud en fordyrelse i forhold til, når institutionerne selv tilpasser ferien”, siger Britt Petersen, LFS’ formand.
Nu er der begyndt at tegne sig et billede af at denne bekymring er særdeles velbegrundet og problemerne aldeles reelle, det viser tilbagemeldingerne fra institutionerne.
Konkret melder forældrene ferie i de to uger, der er ferielukket, hvilket ikke er så overraskende. Men de tager ikke ferie i ugerne på hver side af de to ugers ferie. Medarbejderne har til gengæld krav på tre ugers sammenlagt sommerferie. Det skal sammenholdes med at der ikke bliver indskrevet børn i de to uger, så institutionerne, hvis de ikke skal ”tabe” på pladsprisen, skal altså sikre indskrivning af børn inden de to uger. Men det vil betyde noget for, hvor meget personalet der er nødt til at være på arbejde. Tilsammen giver det problemer.
”Det betyder at flere institutioner melder til os at hvis de skal overholde de tre ugers ferie til personalet, og som det ser ud nu med børnenes ferie, så risikerer de at skulle bruge vikarer i sommerferien. Se det var jo ikke meningen – og det er anderledes end de foregående år. Når de selv har fået lov til at passe det sammen, børnenes ferie og personalets, har det ikke været nødvendigt med vikarer.”
LFS har rejst det med politikerne igen i år.
”Og hvis det viser sig at vores frygt er begrundet, så må de have mod og mandshjerte nok til at erkende og sige at ja det var en forkert beslutning. Og så må de finde de penge, som de har taget fra institutionerne i forbindelse med den pålagte sommerferielukning”, siger Britt Petersen og tilføjer:
”Under alle omstændigheder, det vil sige uanset om de har mulighed for at føre pengene tilbage, er det bedre at fjerne de snærende bånd. Det har aldrig været fuldstændig frit, hvornår personalet har kunnet vælge ferie, det har været del af en planlægning. Men denne pålagte ferielukning er så koncentreret at det er problematisk.”
Hvis det derimod viser sig at LFS’ frygt ikke er velbegrundet, at sommerferielukningen kører i olie, så lover Britt Petersen at hun pakker kritikken væk.
Der er med andre ord lagt op til en realitetsafklaring, forstået sådan at efter sommerferien bliver lederne spurgt om hvad deres vikarforbrug har været i sommerferien. En sammenligning med udgiften sidste sommerferie vil afgøre sagen.
”Hvis institutionerne bruger flere vikarpenge i år, så får de reelt lagt en dobbelt besparelse på sig, så alene at fjerne sommerferielukningen, uanset om pengene kan tilbageføres, vil være ressourcebesparende. Men vi går selvfølgelig efter begge dele.” EL