Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Leder
Af Britt Petersen, formand
Plads til ledelse og forandring
Kvalitet og effektivitet på kommunale arbejdspladser
Ovenstående kunne faktisk godt være overskriften på en ganske almindelig leder, skrevet af ét af forretningsud-valgsmedlemmerne i LFS. Det er det imidlertid ikke, det er overskriften på det debatoplæg Kommunernes Landsforening (KL) offentliggjorde i sidste uge.
Vi havde set ”appetitvækkeren”, som var en videoudgave, og vi ventede derfor spændt på det skriftlige oplæg og tro mig, det lever fuldt ud op til forventningerne. Altså de forventninger vi kunne have efter at KL i maj måned bedyrede, at de nu ville agere mere som en egentlig arbejdsgiverorganisation.
I forordet skrives bl.a.: ”de kommunale overenskomster og aftaler må ikke være en hindring for udvikling og forandringer i kommunerne, men skal tværtimod give gode rammer for en effektiv opgaveløsning og understøtte den omstillingsproces, som kommunerne skal igennem.”
Og så kommer et oplæg, hvor vi får syn for sagen. KL beskriver at de generelle ansættelsesvilkår ikke er tidssvarende og forhindrer fleksibel personaleadministration, der nævnes ret til seks ugers ferie, ret til løn under barsel i 42 uger, mulighed for fravær på barns 1. og 2. sygedag, ret til to omsorgsdage, funktionærrettigheder, herunder ret til løn under sygdom og ret til seniordage.
Og ja, vi ved at KL vil jagte seniordagene og 6. ferieuge, men gad vide hvor meget mere de vil jagte?
KL foreslår, at den lokale forankring af MED skal styrkes ved forenkling af de centralt fastsatte MED-regler. Men det de egentlig mener er afskaffelse af medbestemmelse for medarbejdere.
KL synes også at det er gået for vidt med tillidsrepræsentant-beskyttelsesreglerne, altså de synes at for mange er beskyttet. Gad vide hvem der ikke skal være beskyttet?
KL vil gerne have øget arbejdsudbuddet, men hvis der stilles krav om at deltidsansatte skal have ret til fuld tid, så skal det afvises, skriver KL. Derimod vil KL have at der kan være højere arbejdstid end gennemsnitlig 37 timer pr. uge og uden overarbejdsbetaling.
Ovenstående er bare nogle af KLs forslag til de kommendeoverenskomstforhandlinger. Alt, hvad vi har kæmpet for og fået ved tidligere overenskomstforhandlinger, er til diskussion, og står det til KL også til enten fjernelse eller reduktion.
At KL vil optræde som ”en rigtig arbejdsgiverorganisation”er tydeligt i deres debatoplæg. Men hvis KL samtidig skal være interesseorganisation for kommuner, der står for hovedparten af velfærdsområderne, så gad vide om den valgte fremgangsmåde er den, der bedst indfrier den nødvendige velfærdsudvikling, får mest ud af medarbejdernes engagement, er bedst til at håndtere strukturelle forandringer osv.
De synspunkter, der frembringes af KL til udviklingen afkvaliteten og effektiviteten på de kommunale arbejdspladser, er fuldt ud på linje med dem, der tror på genindførelsen af ”den sorte skole” som det, der kan få børn til at få mere ud af deres skolegang.
Kære arbejdsgivere og kære kommunalpolitikere, tænk jer nu rigtig godt om. I har brug for engagerede medar-bejdere, I har brug for engagerede medarbejderrepræsentanter, tror I selv på at jeres debatoplæg vil fremme engagement, vil fremme at der tages medansvar for beslutninger, hvor man fratages medindflydelse og medbestemmelse? Og hvordan vil I i øvrigt være med til at skabe arbejdspladser, hvor man kan holde til at arbejde hele arbejdslivet?