Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Test og prøver fører ikke til mere faglighed
Eksamen. Reformen af pædagoguddannelsen betyder, at de tre første praktikker nu skal afsluttes med en eksamen. Det er PLS imod. Eksamen i praktikken giver ikke mere faglighed. Det gør den individuelle vejledning, lyder det fra faglig sekretær i PLS, Katrine Aagaard.
Tekst: Klaus Berdiin Jensen, PLS
Når studerende på den nye pædagoguddannelse afslutter deres praktikker, skal de fremover til eksamen. Det er en af konsekvenserne af den nylige reform af uddannelsen. Mens nogle praktikvejledere er glade for opstramningen, er andre ikke tilfredse. PLS mener, at der er ting, som en eksamen ikke kan tage højde for.
PLS er skeptisk over for eksamen i praktikken.
”Vi mener ikke, at test og prøver er vejen frem, hvis fagligheden skal højnes. Samtidig er eksamen med til at favorisere én type studerende. I vores optik er det den individuelle vejledning igennem hele praktikken, der er alfa og omega,” fortæller Katrine Aagaard, der er faglig sekretær i PLS.
Hun mener dog også, at det er positivt, at der er kommet mere fokus på koblingen mellem teori og praksis i praktikken.
Lene Torp, der er praktikkoordinator på UCC Storkøbenhavn oplever to yderpunkter i de tilbagemeldinger hun har fået fra de praktikvejledere, der har oplevet de første eksamener.
“En del praktikvejledere hilser eksamen i praktikken velkommen, ud fra et synspunkt om, at det er godt, at der bliver strammet op. I den modsatte ende er der en frustration, der bunder i de ting test og eksamen ikke kan tage højde for – det kan fx være initiativ, evne til at yde omsorg og engagement.”
Målene skal være i fokus
For mange praktikvejledere vil det være en helt ny rolle at skulle fungere som eksaminator ved eksamen. Men både Lene Torp og Katrine Aagaard har nogle bud på, hvad du som praktikvejleder skal være opmærksom på.
For det første er det vigtigt, at forarbejdet er i orden. Den studerende skal som noget nyt arbejde med et portfolio gennem praktikken. Portfolio er et arbejdsredskab, som den studerende har elektronisk adgang til via UCC’s hjemmeside. I portfolio skal den studerende dokumentere og skriftligt reflektere over arbejdet med kompetencemålene for praktikken. Det er oplagt, at hver vejledningstime tager udgangspunkt i portfolio, så både studerende og praktikvejleder løbende kan holde sig opdateret.
Som eksaminator skal praktikvejlederen i samarbejde med en underviser fra UCC, lede og bedømme eksamen. Det er vigtigt at forholde sig objektivt og have fokus på, hvordan arbejdet med kompetencemålene er forløbet. Målene skal være i fokus, og ikke alle mulige andre ting som fx sygefravær. Det er også eksaminators pligt at tage notater under eksaminationen, hvis der i forbindelse med bedømmelsen skulle opstå uenighed.
Fremadrettet
På trods af PLS’ modstand, er eksamen i praktikken en realitet. Derfor er det også vigtigt, at studerende, praktikvejledere, praktikinstitutioner og uddannelsessteder forholder sig til den. “Det vigtigste i vores optik er, at praktikvejlederne gennemgår en vejlederuddannelse og er opdateret på den nye uddannelse, samt at sikre, at de studerende har ret til to timers vejledning om ugen,” siger Katrine Aagaard.
“Ud over vores temadag om den nye uddannelse, Kunne det være fint at lave en kursusdag i samarbejde med praktikstederne/kommunerne der fokuserer på eksamen – netop for at sikre de bedst mulige forudsætninger for praktikvejlederne,” siger Lene Torp fra UCC Storkøbenhavn.
Vil du vide mere
UCC har på www.ucc.dk samlet en række vejledninger – søg efter “Materialer til praktikvejleder”. Her kan du bl.a. finde praktikhåndbogen, beskrivelser af portfolio, skabeloner til praktikpladsbeskrivelse og meget mere. Du er også velkommen til at kontakte PLS, hvis du har spørgsmål omkring praktikken.