Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Fagligheden skal komme nedefra i SOF
Værsgo’ venner. Nu har vi købt XX-metode, og den er evidensbaseret. Så bare I følger manualen, er vi ude over problemerne med stofmisbrug-hjemløshed-ventetid-you-name-it.
Tekst: Anna Louise Stevnhøj
Scenariet oven for er selvfølgelig fortegnet. Men giver nok alligevel et ekko hos en hel del garvede medarbejdere på det sociale område. Og de vil glæde sig over signalet fra SOFs nye enhed for faglig udvikling og videndeling, ViA – Viden i Anvendelse:
”Vi har bestemt intet mod evidens. Men det er ikke en farbar vej, hvis man tror, at praksis kan løftes ved at trække pakkemetoder ned over hovedet på frontmedarbejderne, uden at man har forholdt sig til, hvordan de passer til deres rammer og det, de i øvrigt bakser med i deres hverdag.”
Det siger Malene Lind, chef for Viden i Anvendelse, ViA, som er etableret i forbindelse med tillidsdagsordenen på Københavns Rådhus og Socialforvaltningens Vision 2017.
En af ViAs fornemste opgaver er netop at opfange og dele al den viden og gode praksis, der allerede eksisterer rundt omkring i Socialforvaltningens mange institutioner og tilbud.
Det skal blandt andet gøres ved at tage udgangspunkt i medarbejdernes faglige praksis, når der indføres nye metoder, og understøtte at fagligheden videreudvikles – også når der sker organisatoriske ændringer.
Og så skal ViA hjælpe med at implementere ny viden i den faglige praksis, for selv det mest geniale input dur til ingenting, hvis ikke den kan tilpasses de fagligheder, strukturer og betingelser, der i forvejen er på den enkelte arbejdsplads.
”Der er så stor faglighed og så megen ekspertise derud. Men det kan være svært at flytte den faglighed over i en ny struktur eller at få den passet sammen med en ny tænkning eller metode. Det er forhåbentlig her, vi kan gøre en forskel,” siger Malene Lind.
Ikke altid røv-til-bænk
”Vi er ikke så optagede af, om folk bruger DUÅ eller FIT, eller om deres metoder overhovedet hedder noget. Vi er optagede af, at medarbejderne træffer vidensbaserede og reflekterede metodevalg, så vi bruger ressourcerne mest effektivt og opnår de bedste resultater i samarbejdet med borgerne,” siger Malene Lind.
ViA skal give medarbejderne adgang til ny viden.
”Man kan sige, at vores job er at være med til at grave nogle kanaler, så eksisterende god praksis og ny viden kan flyde mere frit til de steder, hvor den kan bruges. Og så kan vi tilbyde at understøtte nogle bedre processer omkring indførelse af nye metoder eller andre faglige udviklingstiltag” siger Malene Lind, der tror mest på aktiv deltagelse og på at bygge oven på det, man i forvejen kan, når nyt skal indføres.
”Der er selvfølgelig ting, man bedst kan lære via røv-til-bænk, altså i en klassisk undervisningssituation, eller ved at følge en manual. Men når vi taler om de komplekse problemstillinger på det sociale område, skal der oftest mere til for at få den nye viden omsat i praksis.”
Hun erkender blankt, at hun og hendes medarbejdere ikke selv har den grundige viden om stofferne i det københavnske natteliv, om recovery-tilgangen eller betingelserne for at få tildelt hjælpemidler. Så man kan som frontmedarbejder ikke ringe og bede om konkret viden.
”Vi er ikke en vidensbank, men vi arbejder på at samle tilgængelig viden op og bearbejde den, så den kan bruges videre. Som fx ved at undersøge og finde mønstre i de mange data, vi har, eller ved at indsamle andres erfaringer og så på den baggrund tilbyde lærings- eller undervisningsforløb, hvor folk kan integrere den nye viden i deres fagligheder og i deres praksis," siger Malene Lind.
Hvem kan bruge ViA |
---|
ViA skal være med at til at finde og udbrede den gode praksis og de gode metoder i det sociale arbejde. ViA arbejder inden for og på tværs af alle områder og alle fagligheder i SOF. Aktiviteterne udvikles fx på baggrund af en god idé eller et konkret behov for faglig udvikling, der er i tråd med de politiske mål og den retning, der er sat i den nye Socialstrategi. ViA har ikke ressourcer til at understøtte alle faglige udviklingsbehov, og et bredt sammensat Projektråd er med til at sætte retningen for ViAs prioriteringer. De konkrete aktiviteter gennemføres i tæt samarbejde med de enkelte tilbud, enheder og centre. ViA kontaktes via Malene.Lind@sof.kk.dk |
LFS: Gode signaler
Medlem af forretningsudvalget i LFS, Helle Haslund, oplever, at VIA har den rigtige tilgang til, hvordan fagligheden kan videreudvikles på SOF’s mange forskellige arbejdspladser.
”Vi har tidligere set flere eksempler på, at forvaltningen indførte såkaldte evidensbaserede programmer, uden at der egentlig var efterspørgsel på dem. MultifunC var et af eksemplerne. Vi kan stå inde for ViA’s tilgang, og vi vil gerne være med til at fremme brugen af dem,” siger Helle Haslund.
LFS er repræsenteret i VIA’s projektråd ved Niels Bang Andersen, der også kan kontaktes, hvis man har spørgsmål, kommentarer eller andet, der kan tages op i projektrådet. Niels Bang Andersen kontaktes via na004@foa.dk.
Vi kan ikke få hænderne ned
Henrik Velin Nielsen var ikke som udgangspunkt jubeloptimist, da han blev præsenteret for en konsulent fra VIA:
”Jeg har i tidligere seancer med konsulenter været med til at producere rigtig mange gule post-it sedler og plancher, som aldrig senere blev brugt til ret meget,” som han siger.
Henrik Velin er institutionsleder i Alkoholenheden, som står overfor en omfattende organisationsændring, hvor alkoholbehandlingen og det øvrige misbrugsområde skal fusioneres.
”Det er en kæmpe mundfuld, og vi var noget tøvende i forhold til, hvordan vi skulle få hul på en god proces, så vi fik en konsulent fra ViA ind. Og jeg har faktisk i den grad fået flyttet på mine fordomme om konsulenter:
Hun har været rigtig god til at tage udgangspunkt i vores viden og i vores situation,” siger Henrik Velin Nielsen, som synes, at navnet ViA er meget dækkende:
”Det er i hvert fald det, vi har oplevet. Viden i anvendelse. Der har været en jordnærhed og en respekt for vores praksis. Vi har fået hjælp til, hvordan vi kan flytte ind i en ny struktur uden at miste al den faglighed, vi har bygget op,” sige Henrik Velin Nielsen, der har valgt at have konsulenten fra ViA med gennem hele processen.
”I store organisationsændringer sker der ofte det, at det administrative og organisatoriske set-up trumfer fagligheden. Konsulenten har hjulpet os til at italesætte og definere de faglige hensyn, så de er blevet synlige og håndterbare i opbygningen af det nye.
Det har været meget brugbart,” siger Henrik Velin Nielsen.