Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Leder:
No-go at søge robuste medarbejdere
Af: Britt Petersen, Formand i LFS
’Bliv robust over for stress’ eller ’Styrk din robusthed med mental træning’.
Det vrimler med kurser, som påstår, at man kan lære robusthed – og at det vil forbedre ens chancer på jobmarkedet.
Det er ikke så underligt, at kursusudbyderne har kastet sig over begrebet. Robust har nemlig været det nye sort gennem en længere periode; især inden for det offentlige. Man kan i mange jobopslag se, at robusthed nævnes som en ønskelig egenskab på linje med det at være god til at samarbejde, have en anerkendende tilgang og at være fagligt velfunderet.
Vi har i det centrale samarbejdsorgan i Københavns Kommune, SCO, rejst, at det er no-go. Vi ønsker simpelt hen ikke, at man på Københavns Kommunes arbejdspladser skriver i jobopslag, at man forventer, at ansøgeren er robust.
Robusthed betyder modstandsdygtig. Sat på spidsen betyder det, at har du sagt ja til at være robust, så har du i princippet sagt ja til at kunne klare hvad som helst.
Robusthed bør nemlig ikke være en nødvendig egenskab for at arbejde inden for den pædagogiske sektor -eller inden for de øvrige offentlige sektorer. Faktisk kan jeg kun se meget få jobs for mig, hvor man kan tillade sig at kræve, at medarbejderne kan ”holde til lidt af hvert”, for det er jo det, som ordet udstråler.
Når man forlanger robusthed hos en medarbejder, gør man problemer som nedskæringer, arbejdspres, effektiviseringskrav og evindelige organisationsforandringer til medarbejderens eget problem. For kan man tillade sig at problematisere, bede om hjælp eller blive bange, hvis man – allerede da man søgte jobbet – fik at vide, at det var en forudsætning, at man var robust?
Kravet om individuel robusthed er et desperat forsøg på at camouflere, at arbejdspladsen har nået grænsen for, hvad man bør tåle som medarbejder inden for det offentlige, og det er en desperat reaktion på, at vi har fået et arbejdsmarked, der er så presset, at stress er blevet en epidemi.
Realiteten er, at selv den mest robuste medarbejder ikke kan trives på en arbejdsplads, hvor arbejds- og arbejdsmiljøforholdene ikke er i orden. Til gengæld kan man på en arbejdsplads, hvor arbejdsforholdene er i orden, rumme den forskellighed, vi mennesker bærer med os, og som tilfører store værdier til det pædagogiske arbejde.
Vi skal altså ikke søge robuste individer. Vi skal derimod søge at udvikle arbejdspladser og robuste arbejdsfællesskaber, der tilbyder gode og sikre arbejdsforhold og rammer.