Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Vi vil give børnene det kreative rum
Fritidspædagogikken kan give børnene de kreative rum og udtryksmuligheder, som en lang og presset skoledag ikke kan tilbyde, mener Bryggergården på Vesterbro.
Tekst: Anna Louise Stevnhøj
Mere end 200 børn havde hver deres rolle i Bryggergårdens gigantiske teaterkoncert, som i slutningen af april fyldte KBH Volume på Vesterbro til bristepunktet med begejstrede forældre, søskende og andre publikummer. Koncerten var klimaks på en lang proces, som har omfattet alle fritidshjemsbørnene og en stor del af Bryggergårdens klubbørn – og et resultat af institutionens fokus på kreativt værkstedsarbejde.
Det kreative og musiske har gennem mange år været en vigtig del af Bryggergårdens profil. Men skolereformen har fået institutionen til at arbejde mere med værkstedstanken, hvor medarbejderne tilbyder systematiske værkstedstilbud. Der er blandt andet mulighed for at fordybe sig i kunst, syning, keramik og musik og sang.
”Børnene har fået en lang dag med skolereformen, og skolen kan ikke give børnene de anderledes udtryksmuligheder, som musik og kreative udfoldelser kan. Vi oplever, at fritidspædagogikken fortsat har en vigtig rolle. Vi kan arbejde ud fra børnenes perspektiv og på deres præmisser,” fortæller Ane Skjødsholm fra Bryggergården.
Værksteder fastholder børn
Skolereformen har generelt fået store fritidshjemsbørn og klubbørn over hele København til at vælge fritidspædagogikken fra. Men erfaringerne fra Bryggergården er, at de børn, der er engageret i institutionens værksteder, holder ved – og faktisk fortsætter med at komme i klubben, selv når de er blevet for gamle.
Pelle Leth er musikmedarbejder i en delt stilling mellem Bryggergården og Ny Vesterbro Skole, og han var den musiske projektleder af teaterkoncerten.
”Der er stor fællesskabsfølelse og social læring i at udvikle kreative projekter sammen med andre. Vi så det i forarbejdet til teaterkoncerten, hvor børnene var dybt engagerede i både musikværkstederne og de værksteder, der arbejdede med gøgl, dans, scenografi, kostumer, lys og så videre,” fortæller Pelle Leth.