Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Bogomtaler
Styrk skolen
Af Mette Marie Ledertoug
Idealet for læreren og pædagogen i skolen er at få alle børn til at udfolde netop deres potentiale. En af de mulige veje er at arbejde med en styrkebaseret undervisning, som tager udgangspunkt i at kunne kortlægge, udforske og anvende styrker i den pædagogiske dagligdag. Bogen ’Styrk skolen’ anviser veje til at inddrage styrker i den understøttende undervisning, i feature uger og i skolens traditioner og læringsmiljø. Bogen henvender sig både til den læser, der aldrig før har arbejdet med styrker, og til den læser, der har et godt kendskab til styrkearbejde og gerne vil udbygge sin viden og sin styrkeværktøjskasse.
Dansk Psykologisk Forlag
246 sider. Kr.399,-
Udsatte voksne og socialt arbejde
Af Bettina Myggen Jensen, Inge Schiermacher (red.)
Denne grundbog giver et samlende overblik over et særdeles komplekst område, nemlig udsatte voksne.
Bogens første del gennemgår centrale temaer, som går på tværs af målgrupper som blandt andet den historiske baggrund for den specialiserede sociale indsats samt rehabilitering, stigmatisering, personlighed og helhedssyn i arbejdet med udsatte voksne. Bogens anden del præsenterer den juridiske ramme for den specialiserede indsats, herunder socialret og magtanvendelse, mens tredje del præsenterer centrale målgrupper.
Hans Reitzels Forlag
376 sider. Kr. 400,-
Den motiverende samtale – praktisk håndbog til samtaler om rehabilitering
Af Gregers Rosdahl
Bogen beskriver, hvordan den motiverende samtale kan anvendes i konkrete rehabiliterende samtaler. Bogen er letlæst, og den viser, hvordan en række værktøjer fra den motiverende samtale kan bruges til at skabe et konstruktivt samarbejde med den enkelte borger. Bogen henvender sig især til professionelle inden for sundhedsområdet, psykiatrien, det sociale område og misbrugsområdet.
Bogens første del viser, hvordan den motiverende samtale kan bruges til at mobilisere personens indre motivation. Bogens anden del viser, hvordan den motiverende samtale i sin helhed kan bruges i rehabiliterende samtaler, og virkelige samtaler fra praksis analyseres og kommenteres.
Munksgaard
160 sider. Kr. 250,-
Dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år
Af Jørgen Lyhne og Anna Marie Langhoff Nielsen
En ny og revideret udgave af ’Dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år’ er netop udkommet. Bogen er et enkelt redskab til at belyse barnets kompetencer og udviklingspotentialer. Bogen kvalificerer arbejdet med læreplanlovens seks temaområder, og formålet er at understøtte pædagogernes samarbejde om det enkelte barn i dets sociale kontekst.
Materialets spørgeskemaer er til fri kopiering. Som supplement til bogen findes et onlinescoringsprogram, på online.dpf.dk.
Dansk Psykologisk Forlag
156 sider. Kr. 399,-