Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Legetøj hjemmefra – go eller no go?
Der findes ikke en rigtig eller forkert regel eller politik for brug af legetøj i dagtilbud. Til gengæld ligger der forskellige pædagogiske overvejelser til grund for de valg, de enkelte institutioner har truffet. LFS Nyt har besøgt to institutioner, og spurgt til deres politik eller regler for legetøj.
Legetøj hjemmefra er ikke noget, vi bruger energi på
Vuggestuen Krausesvej 6 på Østerbro – her er der ikke nogen regler for legetøj
”Vi har ikke nogen regler for legetøj, men vores børn er også så små, at de ikke er særligt interesserede,” siger vuggestueleder Gunna Jensen fra vuggestuen Krausesvej 6. Undtagelsen er større ting som cykler og dukkevogne, som der simpelthen ikke er plads til - og så alligevel:
”Har man fået en ny cykel i to års fødselsdagsgave, tager man den da med ned, og viser den frem, og så ser vi den alle sammen og siger ”Ihh hvor kan du køre stærkt”, og så bliver den stillet ud igen, når mor går. Selvfølgelig må man vise den frem, men vi har ikke plads til at have den stående inde i institutionen. De er også så små, at de nærmest får et hjerteslag, hvis der er nogen, der så meget som kigger på deres legetøj, selv om de egentlig ikke selv gider lege med det. Hvis de får stress af det, er det ikke fedt. De har tit noget med, og hvis der er et problem, eller det er for svært for dem, tager forældrene det enten med igen, eller vi lægger det i deres rum,” siger Gunna Jensen.
Tag ikke hele børneværelset med
Vuggestuen opfordrer desuden forældrene til ikke at tage ”hele børneværelset med”, men vælge nogle enkelte ting, som det er hyggeligt at have med i vuggestue.
”Men det er ikke rigtig et ”issue” eller noget, vi bruger energi på. Jeg ved godt, at det er det i børnehaven, hvor de også har legetøjsdage, men vores børn er lidt ligeglade, og hvis der er nogen, der har noget med, så kigger vi på det og siger ”Naaaj hvor er det flot”, og så lægger vi det ud på plads igen. Men selvfølgelig må man vise det, hvis man har fået noget, man er særligt glad for,” siger Gunna Jensen.
Hvis børnene kommer med alt for meget legetøj, taler pædagogerne med forældrene om at prøve at dæmpe det lidt. Vuggestuen gør desuden forældrene opmærksomme på, at de nok skal prøve at passe på børnenes legetøj, men at de ikke kan garantere, at det er der, når de skal hjem. Det står også i den velkomstfolder, som forældrene får, når barnet starter i institution.
Hellere lidt, men godt
Vuggestuen har en del legetøj, som den har haft siden firserne, hvor institutionen åbnede, og det er stadig noget af det bedste legetøj.
”Jeg vil hellere have lidt, men godt, end hyldevis med fætter BR. Men vi arver også fra forældrene, og vi har da også noget ral indimellem. I gamle dage ville jeg slet ikke have noget Fischer Price, men jeg må indrømme, at det har sneget sig lidt ind her og der. Jeg er dog mest til Duplo, køkkenting, dyr, biler og dukker som basislegetøj og så har vi noget speciallegetøj, som vi kan tage frem og lege med,” siger Gunna Jensen.
Vuggestuen tager noget af legetøjet væk i perioder, for så at tage det frem igen, så det får en nyhedsværdi igen, og så det ikke bare genererer rod. De har sjældent legetøjsrepræsentanter på besøg, men køber ind, når der mangler nogle af basistingene.
”Hvis repræsentanterne kommer ud, bruger vi bare penge på noget, vi ikke har brug for,” siger Gunna Jensen, som dog sidste år havde besøg af en repræsentant fra Fyn, hvor vuggestuen købte nogle fantastiske kvalitetsting, som kan holde i mange år.
Ellers er det arrangeret sådan, at de enkelte stuer køber det, de har brug for og har deres eget dankort.
”Vi har det, vi har, og så supplerer vi op nogle gange op. Det let forgængelige, som ryger i lommerne eller støvsugeren, det behøver jeg ikke give en formue for, og jeg kan godt købe det i Ikea eller Tiger, for det forsvinder alligevel,” siger Gunna Jensen.
Heller ikke legepladsen har så meget legetøj.
”Vores legeplads er så fed, og der er så mange muligheder derude, så det er ikke nødvendigt at have meget legetøj,” siger Gunna Jensen.
Det behøver ikke være svært
Gunna Jensen mener, at det er pædagogernes opgave at have noget i institutionen, som kan udkonkurrere det, som børnene selv kan tage med.
”Om det så er papkasser, man laver huller i og bygger huse af, det er jo ligegyldigt, men der skal være noget, som er vigtigere end det, man slæber med hjemmefra. Det behøver ikke være teknik og være stort og dyrt og fint eller det sidste nye. Gå i Elgiganten og få nogle store papkasser, og så er der leg i månedsvis. Sværere behøver det ikke at være,” siger Gunna Jensen.