Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Arkitektur, krop og læring
Kristian Larsen (red.)
Dagen igennem opholder vi os i offentlige rum, hvis udformning
skyldes forskellige interesser – politiske, økonomiske, ideologiske
og professionelle. Hvad betyder offentlige rum for os, og hvordan
påvirker de vores sociale relationer og omgangsformer?
Flere forskere forsøger i krydsfeltet mellem sociologi, pædagogik,
filosofi og arkitektur at fi nde svarende på sådanne spørgsmål ad
teoretisk vej.
I bogen præsenterer en række danske, norske og svenske forskere
deres teoretiske og empiriske analyser af det subtile samspil mellem
os mennesker, vores omgivelser og vores bevidste og ubevidste
læreprocesser.
Bogens kapitler beskriver ud fra aktuelle og historiske eksempler,
hvordan læring, krop og arkitektur spiller sammen i fx børnehave
og skole. Analyserne er skrevet med inspiration fra bl.a. Pierre Bourdieus
og Michael Foucaults teoretiske arbejder samt med udgangspunkt i metoder
som oplevelsesanalyse og den såkaldte Space Syntax-analyse.
Kristian Larsen er lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet,
Institut for Pædagogisk Sociologi
Hans Reitzels Forlag 296 sider • Pris 268 kr. ISBN: 87-412-0230-9
0 -14 nr. 4 -2005
Tema: ”Lederen og personalet. Personalet og lederne”
”Hvis tur er det til at være leder i denne måned”
– er indgangssætningen til en af artiklerne i dette sidste
nummer af 0-14 i 2005.
Men sætningen refererer til et eksempel fra en institution
for ca. 35 år siden. I dag er der de fl este steder helt andre
lederboller på suppen. Nu er det for det første ikke mere en rolle,
der går på skift i personalegruppen! Og for det andet en langt
mere kompleks og sammensat funktion end tidligere.
Personalets forventninger til ledelsen er på samme måde
skiftet radikalt. For 35 år siden ville de ansatte formentlig
reagere skarpt på lederautoritet (”Ledere er ledere og bliver
ledere og ledere” var et af tidens slagord) – i dag efterlyser
de mange steder tydeligere ledere med autoritet til at
skære igennem.
Mange ændringer – ny situation – behov for belysning og
hvordan de har det og kan have det med hinanden i dag.
Dansk Pædagogisk Forum 100 sider Pris enkeltnumre 98 kr. plus porto.