Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Bogomtaler
Social intervention
Meningsfuld indgriben i menneskers liv
Af Jo Krøyer og Katia Dupret
Hvornår er det ok, at staten blander sig i vores familieliv?
I velfærdssamfundet er det afgørende for såvel den enkeltes som det fælles bedste, at det offentlige kan intervenere i borgernes hverdagsliv og vores almene livsbetingelser. Men hvordan blander staten sig bedst på fx børneområdet?
Præmissen i denne bog er, at en intervention først bliver social, når de mennesker, der berøres af indgrebet, også bliver inddraget i processen.
Lektorerne Jo Krøyer og og Katia Dupret viser, hvordan interventioner kan designes, gennemføres, dokumenteres og efterbehandles på måder, der aktivt involverer de berørte parter.
Frydenlund Academic
240 sider. Kr. 299,-
Ro i dagtilbuddet
- Om mindfulness, fysisk indretning og andre ro-skabende tiltag
Dansk Pædagogisk Forum
Tidsskriftet 0-14 fra Dansk Pædagogisk Forum har i tredje temanummer i 2016 fokus på, ”den gode ro” i dagtilbuddet. Temanummeret præsenterer blandede eksempler på, hvordan forskellige pædagoger m.fl. mener, at man kan arbejde med at skabe god ro.
Nr. 3/2016
Dansk Pædagogisk Forum
100 sider. Kr. 108,-
Anton Tigertæmmer og Emilies hjemmefe
Af: familieplejekonsulent Camillia Grann og Claus Riis og narrativ psykoterapeut Eva Zelander med illustration af Signe Gabriel.
Emilie får rigtig meget hjemve, når hun prøver at sove andre steder end derhjemme. Først da hun finder på at kalde hjemveen for sin hjemmefe, får hun med hjælp af sin mor lært at håndtere sin hjemve, så den ikke står i vejen for de ting, hun gerne vil.
Når Anton bliver vred, springer der en tiger ud af maven på ham. Den kradser, bider og slår, så de andre børn bliver bange for ham. Heldigvis lærer Anton at tæmme tigeren, og faktisk viser det sig, at den slet ikke er så stor og farlig.
Bøgerne indgår i en serie børnebøger, hvor der bliver talt om et problem, som barnet bøvler med, på en legende måde, så problemet bliver til noget eller nogen, der er uden for barnet og ikke inden i barnet selv.
Der giver barnet en lettere tilgang til at lære at mestre noget svært og samtidig blive mindre tynget af problemet.
Bøgerne er skrevet ud fra metoden eksternalisering, som bruges af psykologer og psykoterapeuter - og blandt pædagoger og lærere. Metoden forklares bagest i bogen på en måde, så den kan anvendes på andre af de problemer og svære tanker, mange børn bøvler med.
Forlaget Pressto
Henholdsvis 40 og 48 sider. 168,-