Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Enneagrammet
Af Tine Sejbæk
Forstå dig selv - og dine kolleger!
SAVNER DU ET REDSKAB TIL AT FORSTÅ BÅDE KOLLEGERNE, FORÆLDRENE OG DE BØRN, DU ARBEJDER MED? FATTER DU SOMME TIDER IKKE, HVORFOR DE REAGERER, SOM DE GØR? SÅ ER ENNEAGRAMMET EN OPLAGT MULIGHED FOR AT BLIVE KLOGERE.
Enneagrammet. Smag på ordet. Lyder det som noget hokus pokus eller som et matematisk begreb, du bare ikke har hørt om? Eller får du associationer til en sekt af kutteklædte mænd fra middelalderen? Ingen af delene er tilfældet. Godt nok kan enneagrammet spores fl ere tusinde år tilbage. Men det er i dag et moderne persontype værktøj, der bliver fl ittigt brugt af men nesker med hang til selvudvikling. Og ikke mindst: af et stigende antal danske virksomheder og arbejdspladser. Når salgschefen i Danica Pension sidder til møde med sine medarbejdere, er der stor chance for, at enneagrammets viden om persontyper ligger et sted i baghovedet på ham. Det samme gælder, når operachef på Det Kongelige Teater, Kasper Bech Holten, begejsteret står foran en fl ok skuespillere, som han instruerer.
“Pædagoger kan som alle andre bruge enneagrammet til at lære sig selv at kende. Og til at forstå og kommunikere med både børn og kolleger. Og så er det et rigtig godt redskab, når man skal møde forældrene. Det er faktisk her, at de pædagoger, jeg taler med, siger, at de bruger enneagrammet rigtig meget!”
Det fortæller Susanne Povelsen fra Essentia, der bl.a. udby der kurser i enneagrammet og typecoaching til virksomheder og private. Essentia har kontor i smukke, landlige omgivelser i Nordsjælland, men afholder kurser i hele landet. Enneagrammet er et værktøj, hvor man deler mennesker op i ni grundlæggende typer. Alle i samme type er naturligvis ikke identiske. Man har bare nogle fællestræk i sin måde at opleve verden på. Man er født med sin type og »bor« i den hele livet. Man kan altså ikke skifte type. Men man kan udvikle og lære at udnytte de positive aspekter af sin type. Samtidig rummer man også potentiale fra de andre typer i sig. Især de typer, der ligger ved siden af ens egen type, påvirker. De kaldes vinger (se mere om enneagrammet og typerne i boksene ved siden af artiklen, red.).
“Man kan da ikke putte folk i kasser”, og “Er der kun 9 typer?”, siger mange, når de første gang hører om enneagram met. Man faktisk er enneagrammet meget nuanceret. Bl.a. pga “vingerne” er der mange nuancer indenfor samme type. Og enneagrammet er et redskab til at udvikle sig - slet ikke til blot at putte folk i kategorier”, siger Susanne Povelsen. Hun mener i øvrigt ikke, at vi mennesker kan undgå at kategorisere.
“Det er lige som med æbler. Vi er nødt til at kalde dem granny smith, pink lady, mutzo osv for at vide, at der er smags varianter. Alle er æbler men med forskellige udtryk.”
ISÆR BRUGBART PÅ FORÆLDRE
Men hvordan kan man så bruge enneagrammet i f.eks. en daginstitution? Blandt pædagoger er det som alle andre steder vigtigt at kunne tale sammen og have respekt for hinandens for skellige måder at se verden på. Og det er den viden, enneagram met tilbyder, gennem forståelse af de ni typer. Dét at kunne forstå andres værdier og motiver er et stort skridt på vejen mod et bedre samarbejde og at kunne tackle konfl ikter. Et eksempel kan være en type 1 og en type 7, der arbejder sammen. En 1´er føler ofte stor forpligtelse til at følge reglerne til punkt og prikke.
Mens 7´eren ser lettere på tingene og synes, det er vigtigere at have det sjovt. Her kan der opstå en konflikt.
“Og man må forstå, at det ikke er fordi, at 7´eren synes, reg ler er noget skidt. Hendes måde at se tingene på virker bare mere fri”, siger Susanne Povelsen. En type 1 vil som pædagog måske også gå højere op i, at der er orden i institutionen. At legetøjet ligger de rigtige steder. Og at børnene får at vide, at de skal rydde op. Mens en 7´er vil have mere fokus på dét at lege og opfordre til, at børnene gør det, de har lyst til.
“Med hensyn til børn vil type 1 oftest være den pligtopfylende, mens type 7 mere er klovnen eller spasmageren”.
Enneagrammet kan både bruges til at “se” sig selv og bør nene. Men måske i endnu højere grad til at kunne møde og tale med forældrene. Et eksempel kan være en forældresamtale, hvor man skal give tilbagemelding på, hvordan et barn trives.
Her kan man blive nødt til at fortælle nogle knap så behagelige ting. Og alt efter forældrenes typer, er det meget forskelligt, hvordan man bedst serverer sådan en besked. Er det f.eks. et problem, at barnet er meget støjende, vil nogle helst have det serveret meget direkte. Andre vil have det bedst med at få pak ket det lidt ind.
“For en type 1, hvor regler er vigtige, vil det være fint at påpege reglerne for støjniveauet og relatere dem til barnet. I for hold til en type 5, hvor facts er vigtigere end følelser, kan man relatere det sagte til noget teoretisk om børns udvikling.”
”Alle vil gerne høre noget godt om deres barn. Men f.eks. vil en type 3 have svært ved kritik, fordi vedkommende føler, at hun så ikke er lykkedes med sin opdragelse. Hun ønsker, at hen des barn skal være blandt de bedste. Her kan det være en god idé at fortælle, hvor dejligt det er, at barnet klarer sig godt. Og at det ville være endnu bedre, hvis det også lærte at være stille”.
På legepladsen vil børnenes egne typer ofte kunne udspille sig. Type 2 børn vil ofte hjælpe andre af lyst – f.eks. hjælpe dem ned fra gyngen. 8´er barnet leder og fordele legen. Og type 5 er ofte den mere tilbagetrukne, der sidder og kigger på det hele.
Eller går i gang med at studere en regnorm for at finde ud af, hvilken ende der er hoved og hale. Fordi enneagrammet er et meget stærkt værktøj, skal man dog være lidt forsigtig, når man bruger det på børn. Især børn op til 10 år er meget påvirkelige.
“Hvis man kigger efter type, skal man gøre det med stor forsigtighed. Og huske at være åben og nysgerrig”, siger Su sanne Povelsen. Dels kan man tage fejl – små børn kan være svære at bedømme, fordi de går gennem mange skiftende faser.
Desuden skal børn have lov at udvikle sig, uden at man ser dem for fastlåst.
“Men derfor kan man godt bruge enneagrammet på børn.
Nogle er tidligt tydelige i deres typer. Og her kan man bruge sin viden til at forstå deres reaktioner og anerkende deres særlige kvaliteter”, siger Susanne Povelsen.
“Det er måske for tidligt at sige, at et førskolebarn er en bestemt type. Men man kan som pædagog iagttage hvilke ty petræk, barnet udviser pt. Lige nu er barnet måske meget 1´er agtigt. Og så kan man håndtere de kvaliteter eller vanskelighe der, der ligger i det”.
FORSKELLIGE TYPER EN FORDEL
Enneagrammet handler ingenlunde om at klæbe etiketter på folk.
“Man skal ikke fortælle andre, hvilken type de er. Hverken kollegaen, barnet eller dets forældre. Man skal i det hele taget være meget varsom med at udpege andre. Det kan virke som et overgreb. Og der er rigelig udvikling i at forstå sig selv og lægge mærke til sine egne reaktioner!”
Når man ikke skal udpege andre, er det bl.a. fordi, personen ikke kan bruge til noget at få udpeget sin type, hvis han/hun ikke selv kan fornemme, at det er sandt. “Men det er meget fint at sidde og udveksle erfaringer med kolleger, når man har fun det sin type”, understreger Susanne Povelsen.
Enneagrammet er ifølge Susanne Povelsen også et meget relevant redskab for ledere. De kan f.eks. have det i baghovedet, når de ansætter. Og når de sætter en personalegruppe sam men. Hvis man lader mange af samme type arbejde sammen, kan de få svært ved at at møde børnenes forskelligheder.
“Hvis derimod forskellige typer arbejder sammen på en stue, vil nogle af dem bedre kunne møde nogle af børnene end andre.
Jeg ved godt, at der er mangel på pædagoger. Så man ikke bare kan vælge. Men man kan – via den forståelse, enneagrammet tilbyder – trække de bedste kvaliteter frem i de folk, man har”.
Enneagrammet er i hastig vækst i Danmark. Især i erhvervs livet. Men det ulmer også i pædagogkredse.
“Alle, der arbejder med mennesker, kan have stor glæde af det. Når vi alligevel ikke ser voldsomt mange pædagoger på vores kurser endnu, kan det handle om økonomi og en super travl hverdag”, siger Susanne Povelsen.
Hvis man ønsker at bruge enneagrammet f.eks. i en dagin stitution, kræver det ikke nødvendigvis, at hele staben drager på kursus. Hvis en mindre gruppe er afsted, kan de lære de andre om det.
“Desuden kan man læse sig til meget og lære meget om ty perne via udveksling med hinanden”, siger Susanne Povelsen. typerne via udveksling med hinanden”, siger Susanne Povelsen.
BLEV MERE RUMMELIGE OG LATTERMILDE
For personalet i børnehaven Nørreskoven har det været berigende at kende enneagrammet. Pædagogerne er blevet bedre til at forstå, hvordan de hver især reagerer - og det har styrket den interne tolerance.
“Det er det mest geniale, jeg har været ude for længe!” Ingen tvivl om, at pædagog Hanne Poulsen er begejstret for at have lært enneagrammet at kende. Hun arbejder i børnehaven Nørreskoven, som ligger tæt ved en skov i Hinnerup nord for Århus. En institution med 103 børn og 20 ansatte fordelt på to afdelinger. Den ene afdeling er et hus af cedertræ, den anden en gråmalet pavillion. Personalet lærte enneagrammet at kende for et år siden. Først på en personalelørdag, og siden havde de tre aftener med undervisning i enneagrammet. Det gav appetit på at vide mere, og fire af pædagogerne drog på et to-dages kursus hos udbyderen Essentia - et kursus i enneagrammet i forhold til kommunikation.
“At lære om enneagrammet har givet et løft i personalegruppen. Det har været vanvittigt berigende for samarbejdet. Vi har også fået større selvindsigt og er kommet mere overens med de ting, vi ikke kan lide i os selv. Og så har det givet større forståelse og rummelighed over for de andre”, siger Hanne Poulsen og giver et eksempel. Som type 2 har man ofte meget fokus på at hjælpe andre. Nogle af de kolleger i børnehaven, som er type 2, er samtidig utroligt udadvendte og kommer ofte hen og snakker med de andre.
“Hvis de ikke lige får respons, bliver de ved og kan virke pågående. Det kan man imødegå ved at give dem kontakt med det samme - så falder de til ro. For mig har dét at forstå dem også givet overbærenhed. Deres - i mine øjne - lidt overdrevne kontakt er positivt ment. Hvor jeg førhen har været irriteret, er jeg kommet til at holde af nogle personer. Og det er rigtig, rigtig dejligt”, siger Hanne Poulsen og tilføjer:
“Vi har fået meget sjov ud af enneagrammet - en større lattermildhed”. Personalet i Nørreskoven har også nedsat nogle kommunikationsgrupper med fire-fem kolleger i hver. Her har de hver sat sig nogle personlige og faglige mål - ved brug af enneagrammet.
“Dét, at vi tager afsæt i enneagrammet, gør, at vi faktisk kan gå ind i nogle personlige ting, der ellers ville være svære. Fordi vi har en referenceramme og ved, at mange andre af samme type også kan have det problem”. Personligt er Hanne Poulsen f.eks. type 9 og har let ved at brede sig over (for) mange forskellige ting.
“Jeg har nogle gange for lidt fokus på at handle. Som 9´er er det godt at sætte sig nogle mål og holde fokus på en enkelt ting ad gangen”.
Endnu bruger Nørreskoven ikke enneagrammet på børn og forældre.
“Indimellem har vi det i baghovedet med forældrene. Og i forhold til enkelte børn kan vi tænke, at f.eks. “her er et 8´er barn, som synes, det er vigtigt med kontrol”. Og vi vil rigtig gerne i gang med at bruge det bredere end på os selv”.
“Hvis vi kan begynde at spotte børnenes typer, vil det være lettere hver især at give dem anerkendelse på en måde, de virkelig sætter pris på. Især kunne det være godt at kende typen på de børn, der har svært ved at begå sig. For at kunne støtte dem”.
HVAD ER ENNEAGRAMMET?
Enneagrammet er et persontype værktøj, der bygger på et oldgammelt princip til selvopdagelse og selvudvikling. Enneagrammet er udviklet til et nutidigt værktøj af psykologer og psykiatere. Det bliver anvendt i store dele af det danske erhvervsliv (eksempler:
Det Kongelige Teater, Danica og Silkeborg Data). Samtidig med, at det bliver brugt af mange privatpersoner, der ønsker selvudvikling. Enneagrammet bygger på ideen om, at mennesker kan deles ind i ni typer.Alle indenfor samme type er naturligvis ikke ens. De har blot nogle vigtige fællestræk i deres måde at opleve verden på. Man kan bruge Enneagrammet til at blive klogere på sig selv og omverdenen.
Eller på sit parforhold. Enneagrammet kan også bruges til at forstå dynamikken i ens familie. Eller til at blive en bedre forælder. Enneagrammet kan samtidig være et redskab til at komme til et mere “ægte” sted i sig selv. Vil man f.eks. som 7´er blive mere psykologisk sund, kan det være en god idé at arbejde på at være mere tilstede i nuet frem for at tænke på fremtidige ideer og planer. For en 4´er kan det bl.a. handle om at holde op med at søge sin identitet i de ting, der gik galt i barndommen.
En yderst vigtig bog om Enneagrammet er »Enneagrammets visdom« (Russ Hudson og Don Riso), som sidste år udkom på dansk på Indsigt Forlag. www.indsigtforlag.dk. I bogen kan man læse udførligt om både typerne og om hvordan, man kan bruge enneagrammet til at blive en bedre og mere afbalanceret udgave af sig selv.
TYPERNE I ULTRA KORT FORM:
Type 1: Perfektionisten. Er optaget af, hvad der er rigtigt og forkert.
Type 2: Hjælperen. Er optaget af at hjælpe og opfylde andres behov.
Type 3: Udretteren.
Er optaget af at lykkes og forsøger at være den bedste.
Type 4: Individualisten. Er optaget af følelser. Føler sig speciel og ønsker at finde sig selv.
Type 5: Udforskeren. Er mental og optaget af at skaffe sig viden.
Type 6: Loyalisten. Ønsker at finde sikkerhed og er optaget af, hvad vedkommende kan stole på.
Type 7: Entusiasten. Er optaget af at skaffe sig nye og spændende oplevelser.
Type 8: Udfordreren. Er synlig og optaget af at styrke kontrol og retfærdighed.
Type 9: Fredsskaberen. Er optaget af at opretholde stabilitet og fred i sindet.
UDBYDERE AF ENNEAGRAM KURSER
*BM udvikling - se mere på hjemmesiden www.bm-udvikling.dk eller ring på tlf.: 54.852131 eller 24.942300.
Birthe Mathiesen er læreruddannet med mangeårig ledererfaring fra børn- og ungeforvaltningen i kommuner. Holder kurser og foredrag om enneagrammet.
*Essentia - se mere på www.essentia.dk eller ring på 70.270025. Udbyder uddannelser, foredrag og typecoaching. *Konsulentfirmaet Think About it. Se www.thinkaboutit.dk Tlf. 70.278060 (holder af og til workshops om børn og enneagrammet).